December-bilden i Bussalmanackan 2010

Startat av BengaB40, 30 november 2010, 16:32:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BengaB40

Hej! Att vända blad är ju alltid trevligt och spännande! Vid midnatt är det dags! En ny bild, som får mig att minnas! Återkommer efter tolvslaget med några reflektioner kring den utförliga bildtexten! Hälsn. BengaB40

BengaB40

Klart för avgång till Garphyttan med ScV:n T666 (SJ1197) från Örebro Gamla SJ-busstation, troligen en helgdag i jan./febr. 1956! Genom vindrutan kan man se chauffören knappa in biljetter på den mastodontiska National-kassa apparaten, priset var 3 kronor och 60 öre tror jag, tur och retur. Resan tog 1 timme med många hållplats-stopp, antingen via Vintrosa eller Frösvidal.                                                                 
Vid den här tidpunkten hade SJ 20 bussar i trafik på olika linjer från Örebro, fördelade på 7 ScV och 13 Volvo, årsmodeller  1939-1955. Karossvarianterna var 9 Hägglund, 5 ASJ, 3 SKV, 1 Höglund, 1 Skeninge och 1 Svenska Maskin Verken.
Tack Rune Carlsson för bilden och Björn Forslund för bildtexten! Hälsn. BengaB40

Hagglunds

Vilka säljer almanackor och vad går pengarna till?

Föreningslivet?

bilomnibussen

Tack för kommentaren, Bengt! I början av 60-talet och kanske även tidigare hade SJ en biljett som borde finnas även nu, en sportbiljett som gällde för en tur och returresa till Kilsbergen för skid- eller vandringsintresserade örebroare, där de kunde åka till Ånnaboda exempelvis och starta återresan från Klockhammar, eller sådär. Men nu går det inga bussar till Klockhammar under lör-sön.
Mvh Jan G

Björn Forslund

Citat från: Hagglunds skrivet 01 december 2010, 01:23:47 AM
Vilka säljer almanackor och vad går pengarna till?

Föreningslivet?

Det är jag som sätter ihop almanackan för TNF räkning. Detta med hjälp av fakta från expertisen på detta eminenta forum.
Vart pengarna går beror på vem du köper den av. Köper du den av SvOf hamnar givetvis avansen hos föreningen.
Kan köpas genom att sätta in 90:- plus porto 22:- på vårt PG 1 96 99 - 8
SvOf medlemmar får den för 80:- plus porto.
Stödande medlem får den gratis mot porto i samband med att årsavgift 300:- (plus 22:-) betalas in.
Se klistrat inlägg överst i forumet!

/Björn

Hagglunds

Ska fundera på saken, om inte annat göra min egen. :)

Gunnar D

Citat från: BengaB40 skrivet 01 december 2010, 00:13:56 AM
Klart för avgång till Garphyttan med ScV:n T666 (SJ1197) från Örebro Gamla SJ-busstation, troligen en helgdag i jan./febr. 1956! Genom vindrutan kan man se chauffören knappa in biljetter på den mastodontiska National-kassa apparaten, priset var 3 kronor och 60 öre tror jag, tur och retur. Resan tog 1 timme med många hållplats-stopp, antingen via Vintrosa eller Frösvidal.                                                                 
Vid den här tidpunkten hade SJ 20 bussar i trafik på olika linjer från Örebro, fördelade på 7 ScV och 13 Volvo, årsmodeller  1939-1955. Karossvarianterna var 9 Hägglund, 5 ASJ, 3 SKV, 1 Höglund, 1 Skeninge och 1 Svenska Maskin Verken.
Tack Rune Carlsson för bilden och Björn Forslund för bildtexten! Hälsn. BengaB40

Tack BengaB40 för en härlig kommentar till ännu en fin bild från alla Bussalmanackor!

Mvh Gunnar