Flygbuss Borås Landvetter mm.

Startat av Stefan P, 30 november 2010, 14:21:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag har varit inne Leif D bildparkering och hittat följande:

En flygbuss från Borås en Van Hool en kort en 10 m. Med internnr. 3708 eller 190, var det så lite folk som åkte till Landvetter.

BWH 459
En Dillgensbuss med släp historien om den vart den gick osv. Stod linje 341 på bilden.


En Ledbuss BKZ 100 har relamen en ny pusher, vad menas med det?
Br 112 al


En Coinentbuss med internnr.345 hemmabygge?


mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 30 november 2010, 14:21:28 PM
Hej

Jag har varit inne Leif D bildparkering och hittat följande:

En flygbuss från Borås en Van Hool en kort en 10 m. Med internnr. 3708 eller 190, var det så lite folk som åkte till Landvetter.

mvh Stefan P

Det är Borås Lokaltrafik 190 som gick fram till cirka 1990. Sedan tog Alfredssons över och är 1995 blev det Landvetter buss inom Buss i Väst. I början av 2000-talet tog Flygbussarna över flygbusstrafiken med Borås Lokaltrafik som underentreprenör. Efter några år började Flygbussarna köra i egen regi med en liten Setra. Denna byttes cirka 2008 ut mot stora bussar på flygbusslinjen Borås-Landvetter. Det var fullt tillräckligt och skulle säkert vara så också i dag.

Pusher är för övrigt detsamma som en ledbuss med motorn bak.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Antalet resenärer på flygbussen fr. Borås har alltid vart lågt det skulle ofta räcka med en WW- buss sett till snittantalet.. var ett tag inte fler än 2 per tur...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 01 december 2010, 13:50:58 PM
Antalet resenärer på flygbussen fr. Borås har alltid vart lågt det skulle ofta räcka med en WW- buss sett till snittantalet.. var ett tag inte fler än 2 per tur...

Med andra ord var Hinon som BL körde ett tag alldeles utmärkt för ändamålet.  ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 01 december 2010, 13:50:58 PM
Antalet resenärer på flygbussen fr. Borås har alltid vart lågt det skulle ofta räcka med en WW- buss sett till snittantalet.. var ett tag inte fler än 2 per tur...

Snittantalet nu lär ligga på fem resande per tur och det var också den siffran som Alfredssons lär ha haft trots att de körde dubbelt så mycket som körs nu. Sedan lär det ha minskat när Landvetter buss började köra och ännu mer när Borås Lokaltrafik började. Den Hino man använde var ett bra sätt att skrämma bort resenärer och inte blev det bättre när den alltför ofta fick bytas ut mot man tager vad man haver: Scania Lahti eller B10M Wiima från 1985.

Senast jag åkte flygbussen var jag ensam och likaså gången dessförinnan. Men den trevlige föraren berättade att han bara några dagar innan hade haft nästan fullsatt buss. Det var väl bland annat därför den lilla Setran byttes ut. Den räckte 49 gånger av 50. Men den femtionde!!
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)