15 metersvagn i låggolvsversion?

Startat av danneh, 28 november 2010, 19:12:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

danneh

Jag är, som ni kanske märkt, ny inom bussar osv. Men jag (om det inte finns vs, har själv aldrig hört något om det) undrar hur det hade funkat med en 15-metersvagn med låggolv? 12 och 18-metersvagnar finns ju som låggolvsbuss, så varför finns inte 15 metersvagnar som låggolv?
//Danne

JDS

Citat från: danneh skrivet 28 november 2010, 19:12:35 PM
Jag är, som ni kanske märkt, ny inom bussar osv. Men jag (om det inte finns vs, har själv aldrig hört något om det) undrar hur det hade funkat med en 15-metersvagn med låggolv? 12 och 18-metersvagnar finns ju som låggolvsbuss, så varför finns inte 15 metersvagnar som låggolv?
//Danne

Här i mitt kvarter kör det förbi en 15- (eller i alla fall 14-) meters 100% låggolvare sexton gånger i timmen...

Bingoberra

Arriva Jönköping har 6 st 15-meters MAN A26 med hellåggolv.

Ersa

Utanför Sveriges gränser finns det gott om låggolvsbussar på 15 meter. Inte bara MAN, utan även Setra gör en egen version. Europamässigt är vi svenskar är faktiskt en minoritet när vi kräver 15-meters lågentrévagnar, så många tillverkare tillverkar inte alls sådana lågentréversioner. I stora delar av övriga Europa är led lågt golv i hela bussen eller normalgolv i hela bussen som är vanligast.

danneh

Där ser man! Finns det några bilder från Jönköpings låggolvade MAN A26 då?

Bingoberra

Citat från: danneh skrivet 28 november 2010, 21:00:20 PM
Där ser man! Finns det några bilder från Jönköpings låggolvade MAN A26 då?

Jag har tyvärr inga invändiga bilder, den här bilden är det enda jag har på just dessa bussar. Syns dock någorlunda bra att det är låggolv hela vägen.

danneh

Den bilden räcker alldeles perfekt! Tackar så mycket, nu har jag lärt mig ännu något nytt ;)