Global uppvärming... Någon ?

Startat av Bengt Jönsson, 28 november 2010, 12:58:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 28 november 2010, 13:39:38 PM

Den s.k "atomvintern"...
:P

/B

Det var en osmaklig kommentar. Atomvintern är beteckningen på den hypotetiska köldperiod som skulle kunna drabba jorden efter ett kärnvapenkrig i större skala. Det är ju knappast fallet nu och vi får väl hoppas att den inte blir det framöver heller.

MrX

Citat från: Björn Ax skrivet 28 november 2010, 18:14:59 PM
Ja eftersom alla "experter" har sagt att vi aldrig skulle få snörika vintrar igen så tycker iaf jag att någonting inte stämmer. Är dessa experter verkligen så opartiska som dom vill att vi ska tro?

Om du läser mitt tidigare inlägg så kanske det blir klarhet i vad det hela handlar om. De experter jag träffat är universitetslektorer och de har alla varit noga med att påpeka att framtidens klimat är höljt i dunkel och svårt att förutsäga. Vad man tror sig veta är att framtidens vintrar blir snöfattigare. Väder och klimat blandas därmed ofta ihop då det lokala vädret mycket väl kan vara annorlunda från år till år medan klimatet förändras på ett helt annat sätt.

Vad vissa "experter" kan vara duktiga på är att blanda ihop begreppen klimat och väder. När sedan någon med lite mindre kunskaper i ämnet läser eller hör expertens utlåtande, ja då är det ju självklart att begreppsförvirringen sprider sig och leder till missuppfattningar. Som att vädret vi ser utanför fönstret just nu skulle vara ett bevis att klimatförändringarna inte sker, det är en missuppfattning av grov kaliber ;D

Bengt Jönsson

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 28 november 2010, 16:19:53 PM
"Men lilla Mullsjö tror jag inte experterna tar upp"

Visst kan det vara så, men när div experter förutspår att Sverige i och med uppvärminingen skulle kunna skörda majs året runt inom en snar framtid. Och jag har inte hört att Mullsjö inte skulle tillhöra denna värld som kallas global ;D

.. brukar oftast vara samma "experter"...
Uppvärmingen / avkylningen får i cykler och senast i veckan fick jag reda på ett fenomen som varit känt i drygt 100 år.

Den NordAtlantiska Oscillationen...

Konstigt att detta välkända fenomen som kan orsaka varma vintrar och kalla regnrika somrar resp. kalla vintrar och varma torra somrar och som varit känt inom "forskarvärlden" kommer fram först nu?

http://www.ldeo.columbia.edu/res/pi/NAO/

http://www.cpc.noaa.gov/products/precip/CWlink/pna/nao.shtml

Kan det bero på att olika forskningsanslag styrs till den / de som skriker högst?
;D >:( :( :o 8) ::)

/B

MrX

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 28 november 2010, 19:44:09 PM

.. brukar oftast vara samma "experter"...
Uppvärmingen / avkylningen får i cykler och senast i veckan fick jag reda på ett fenomen som varit känt i drygt 100 år.

Den NordAtlantiska Oscillationen...

Konstigt att detta välkända fenomen som kan orsaka varma vintrar och kalla regnrika somrar resp. kalla vintrar och varma torra somrar och som varit känt inom "forskarvärlden" kommer fram först nu?

http://www.ldeo.columbia.edu/res/pi/NAO/

http://www.cpc.noaa.gov/products/precip/CWlink/pna/nao.shtml

Kan det bero på att olika forskningsanslag styrs till den / de som skriker högst?
;D >:( :( :o 8) ::)

/B

Okänt fenomen vet det tusan om man ska säga, det ingår i grundläggande geografiutbildningar och klimatologiska utbildningar på de flesta högskolor och universitet. Däremot är det ett fenomen man vet väldigt lite om. Vad som nyligen hänt är väl att man kunnat påvisa att det faktiskt spelar roll för väderleken i Sverige. Man vet fortfarande inte hur det riktigt fungerar. Man tror att det har med jetströmmarna högt uppe i luften att göra men där tar det också stopp. Man har alltså många hypoteser om fenomenet men ännu inte lyckats påvisa vare sig det ena eller andra.

Och ja, hade mer forskning bedrivits så hade vi med säkerhet kunna säga vad NAO är för något. Utan att ge sig in i en diskussion om forskningsanslag så kan man ju konstatera att klimatforskning är ett ämne som de senaste tjugo åren fått mer anslag än tidigare då det är en växande forskningsgren.

peter

Jo, klimat är nog en besvärlig sak att sia om men hur var det - hade inte FN's klimatpanel gjort ett litet fel i sina antaganden också för något år sedan?

Annars är det säkert så att både väderlek och klimat går i cykler - jag vill minnas att det för kanske 20 år sedan var ett naturligt fenomen med mycket snö på vintern  ;D (även i södra Sverige, ja, ja inte söder om göteborg kanske men ändå), därefter blev vi väldigt fundersamma på de snöfattiga vintrar som följde.

En av de stora diskussionerna är ju givetvis hur mycket människan har påverkat och troligen så har vi det (naturligtvis i kombination med s.k. naturlig variation)