Global uppvärming... Någon ?

Startat av Bengt Jönsson, 28 november 2010, 12:58:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Idag rapporteras det om ett snödjup på 74 cm i Mullsjö...
Tidaholm 72, Uddevalla   55 och Ulricehamn 36

Global uppvärmning ... Hallå ????

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/Maxmin#

Rattmuff på !!

/B

Ersa

Ibland blir det helt enkelt fel dag som vissa artiklar publiceras.
Som denna nu när kylan kommit på allvar:
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/varmaste-aret-men-vem-bryr-sig-1.1217309

Hans Fredriksson

Mullsjö!
Massivt snöväder i Jönköping. Fick just nu besked att jag ska köra Jönköping-Mullsjö i morgon bitti. Det ska bli spännande.

Bengt Jönsson

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 28 november 2010, 13:14:01 PM
Mullsjö!
Massivt snöväder i Jönköping. Fick just nu besked att jag ska köra Jönköping-Mullsjö i morgon bitti. Det ska bli spännande.

Snökedjor på!
8)

/B

SimonB

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 28 november 2010, 12:58:03 PM

Rattmuff på !!

/B

Den globala uppvärmingen kommer ju att leda till att Golfströmmen försvagas, vilket ger oss ett kallare klimat...

Hans Fredriksson

Citat från: SimonB skrivet 28 november 2010, 13:23:58 PM
Den globala uppvärmingen kommer ju att leda till att Golfströmmen försvagas, vilket ger oss ett kallare klimat...

Då kanske de inte hade fel på 1960-talet, då jag i skolan fick lära mig och oroa mig för kommande istid.

Bengt Jönsson

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 28 november 2010, 13:37:45 PM
Då kanske de inte hade fel på 1960-talet, då jag i skolan fick lära mig och oroa mig för kommande istid.

Den s.k "atomvintern"...
:P

/B

Peter Rost

Nog har vintern rivstartat, kanske till mångas förtjusning. Själv klagar jag inte. ;) Svt förklarar:

http://svt.se/2.52851/1.2246250/nordatlantiska_oscillationen_nao?lid=puff_1933889&lpos=lasMer

/Peter

En buss brummar

Rattmuff på !!

/B

Men som du själv skriver, "Global uppvärmning" sedan när representerar mullsjö det globala klimatet? Inte ens sverige, Norden eller Europa kan ensamt representera det globala klimatet... tittar du lite mer utanför mullsjös gränser så kanske du har hört om värmerekord i ryssland, skogsbränder som ständigt numer härjar i Australien, USA, Ännu mer torka i Afrika, jordbrukskatastrofer i Asien, regnöverfall i Europa osv osv. Om detta sedan har med den globala uppvärmnngen att göra låter jag vara osagt då jag inte är klimatexpert. Att Mullsjö får massa snö o vi har på vissa platser riktigt kallt kanske är ett bevis just på att vi har en rubbning i klimatet? Men lilla Mullsjö tror jag inte experterna tar upp när dom tittar på avvikelser globalt...

Hans Fredriksson

"Men lilla Mullsjö tror jag inte experterna tar upp"

Visst kan det vara så, men när div experter förutspår att Sverige i och med uppvärminingen skulle kunna skörda majs året runt inom en snar framtid. Och jag har inte hört att Mullsjö inte skulle tillhöra denna värld som kallas global ;D

pierrew

MrX

Citat från: SimonB skrivet 28 november 2010, 13:23:58 PM

Visst är det många som misstänker det men fortfarande finns det inga belägg för att så ska ske. Klimat och Sårbarhetsutredningen tar upp frågan men konstaterar att för lite forskning finns kring Golfströmmen och dess framtida förehavanden. Om den försvagas kan vi nog räkna med nuvarande väderlek under stora delar av året. Härligt va? ;D

Den globala uppvärmningen handlar om en generell höjning av medeltemperaturen och har egentligen inget med den lokala väderleken att göra. Det är viktigt att komma ihåg vilken skillnad det är mellan klimat och väder. Väder är det vi upplever när vi öppnar ytterdörren och måste skotta medan klimatet är det vi upplever under en s.k. standardperiod på 30 år.

Som jag skrev här ovanför, hur klimatet blir i Sverige i framtiden vet vi litet om. Men vad vi vet är att extremsituationerna kommer bli fler. Det innebär att snöoväder, stormar och andra extrema väderfenomen kommer bli vanligare i framtiden. Detta innebär att väderleken vi har idag med snöoväder mycket väl kan komma att bli vanligare i framtiden. Därmed kan en extrem debattör hävda att snön som nu faller är en direkt följd av klimatförändringarna och den globala uppvärmningen.

Det är ganska klurigt det här med den globala uppvärmningen, viktigt att komma ihåg är ju att den handlar om klimatet i världen. Lokalt kan skillnaderna vara annorlunda. Så kanske odlar vi vindruvor i Mälardalen medan Italien förvandlats till öken eller så bygger man konstgjorda berg i Skåne för att man kan bedriva alpin verksamhet året runt och Finlandsfärjorna slutar tuffa på eftersom snöskoter går fortare över den frusna Östersjön. Vem vet? ;)

Hans Fredriksson

Ser inget extremt i att Sverige har snöoväder på vintern.

MrX

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 28 november 2010, 17:31:07 PM
Ser inget extremt i att Sverige har snöoväder på vintern.

Klart det inte är det, det är ett land med ett sådant klimat. Men i en tid av kraftiga klimatförändringar och diskussioner om de verkligen existerar är det väldigt konstigt med snöoväder, verkar folk tro och tycka åtminstone. Dessutom verkar många ha vant sig vid snöfattiga vintrar och då är det väldigt märkvärdigt.

Björn Ax

Citat från: MrX skrivet 28 november 2010, 17:33:53 PM
Klart det inte är det, det är ett land med ett sådant klimat. Men i en tid av kraftiga klimatförändringar och diskussioner om de verkligen existerar är det väldigt konstigt med snöoväder, verkar folk tro och tycka åtminstone. Dessutom verkar många ha vant sig vid snöfattiga vintrar och då är det väldigt märkvärdigt.

Ja eftersom alla "experter" har sagt att vi aldrig skulle få snörika vintrar igen så tycker iaf jag att någonting inte stämmer. Är dessa experter verkligen så opartiska som dom vill att vi ska tro?