SL H64C i Tumbagaraget

Startat av Hasse L, 27 november 2010, 20:42:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Jimpan

Kul med en udda fågel!
Har inte sett denna modell förut, hur många sådana här var i drift? Var?
Ser ut som frontmotor, hur vanligt var detta i en stadsbuss(?) så sent som årsmodell 1963?
Skulle vara kul att se fler bilder på denna skapelse!
"Mot bussåkar-sjukan finns ingen kur..."

Björn Forslund

Citat från: Jimpan skrivet 27 november 2010, 21:39:26 PM
Kul med en udda fågel!
Har inte sett denna modell förut, hur många sådana här var i drift? Var?
Ser ut som frontmotor, hur vanligt var detta i en stadsbuss(?) så sent som årsmodell 1963?
Skulle vara kul att se fler bilder på denna skapelse!

Scania CF var en mycket vanlig buss på sin tid, byggd i drygt 900 exemplar 1959-1966. Med bakplattform var den inte så vanlig, men sådana bussar fanns i Uppsala, Eskilstuna, Örebro, Södertälje och Karlstad.

Niclas Wennerlid

Var låg Tumbagaraget?

// Niclas

Gunnar D

Kul med bakplattforms-CF från SOAB (o Eskilstuna enl uppg)! Dessutom fanns H64C 7914 vid SL.

Från Tumbagaraget, som låg lite söder om Tumba utmed vägen mot Vårsta, hämtade jag buss en gång. Det var den 2 nov -72 som jag hämtade 6131 för att köra linje 719. Men den måste pajat för under tjänsten fick jag vagnbyte till 6512. Allt enl almanackan.

Mvh Gunnar

K R

Hej!

7914 och 7921 blev under år 1974 s k "plattbussar" på Arlanda flygplats.
Föregångarna i denna trafik var f ö av typen "gräddvispar", SL litt H83
(f d SJ Volvo B65506/Hägglund från 1959).

7919 kom enligt uppgift att bli såld till Värnamotrakten.

mvh K R

Björn Forslund

Citat från: Gunnar D skrivet 28 november 2010, 10:27:51 AM
Kul med bakplattforms-CF från SOAB (o Eskilstuna enl uppg)! Dessutom fanns H64C 7914 vid SL.

Från Tumbagaraget, som låg lite söder om Tumba utmed vägen mot Vårsta, hämtade jag buss en gång. Det var den 2 nov -72 som jag hämtade 6131 för att köra linje 719. Men den måste pajat för under tjänsten fick jag vagnbyte till 6512. Allt enl almanackan.

Mvh Gunnar

Är det möjligen så att Tumba-garaget var TGS gamla garage? (Tumba-Grödinge-Sorunda)

/Björn

Stefan P

Hej

Kul att se att det fanns plattforms CF det har jag aldrig sett förut.

Till frågan har det funnits CR 76, CR 110, CR 111 med dubbla bakdörrar inte plattforms bussar?

mvh Stefan P

Ted Selander

Citat från: Stefan P skrivet 28 november 2010, 16:21:43 PM
---
Till frågan har det funnits CR 76, CR 110, CR 111 med dubbla bakdörrar inte plattforms bussar?
---

Inte två dörrar (aldrig någon dörr bakom bakaxeln). Dubbla bakdörrar (på mitten) har varit vanligt däremot.

/Ted

Rickson

Som Tumba-bo blir man ju extra nyfiken nu. Finns det någon som har fler bilder att visa upp från Tumba med omnejd från denna tidsålder? Garaget borde legat någonstans utmed Dalvägen?

Gunnar D

Citat från: Rickson skrivet 28 november 2010, 18:18:38 PM
Garaget borde legat någonstans utmed Dalvägen?

Precis, ung vid Kassmyra t.v. om Dalvägen/Väg 226 i riktning mot Vårsta.

/Gunnar

Rickson

Ok, tippade mer på trakten kring gamla shellmacken (under gångbron till storvreten) men då var det alltså borta i Kassmyra, nånstans intill korsningen Dalvägen/Skäcklingevägen. Isåfall är det då ett villaområde på den platsen idag.

Björn Forslund

Kassmyra, då är det alltså TGS gamla garage man använde.

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 28 november 2010, 21:57:30 PM
Kassmyra, då är det alltså TGS gamla garage man använde.

Ja, det verkar ju logiskt. Min minnesbild är att det var ett väl inarbetat litet garage.

/Gunnar

Fredrik Klint

Tumbagaraget var alltså föregångare till Botkyrka/Eriksbergsgaraget? Vilket år invigdes det?