Ny ändhållplats för Linje 9? (Uppsala)

Startat av Jacob, 27 november 2010, 18:46:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Hej, satt och tittade på vintertidtabellerna i Uppsala med start 12 december och såg att 9ans ändhållplats Stabby har bytts ut till Prästgårdsgatan. Innenbär det en helt ny hållplats eller bara namnbyte?
Tycker ändhållplatsen som finns nu är bra och att byta namn på den till prästgårdagatan verkar konstigt, med tanke på att den inte ligger så nära den gatan. Men den kanske måste rivas och ge plats för husbygget?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Mikko

Citat från: Jacob Almgren skrivet 27 november 2010, 18:46:07 PM
Hej, satt och tittade på vintertidtabellerna i Uppsala med start 12 december och såg att 9ans ändhållplats Stabby har bytts ut till Prästgårdsgatan. Innenbär det en helt ny hållplats eller bara namnbyte?
Tycker ändhållplatsen som finns nu är bra och att byta namn på den till prästgårdagatan verkar konstigt, med tanke på att den inte ligger så nära den gatan. Men den kanske måste rivas och ge plats för husbygget?

//Jacob

Ändhållplatsen kommer att flyttas till hpl Prästgårdsgatan på Börjegatan.

Björn Ax

Ja tydligen måste dom använda våran lilla vändplats för sitt husbygge där. Varför man nu inte kan låta den lilla ytan vara.

Nu har jag inte papprena med mig men hade för mig att hållplatsen kommer ligga på prästgårdsgatan eftersom vi kommer använda den gatan för att komma upp till tiundagatan igen.

Mikko

Citat från: Björn Ax skrivet 27 november 2010, 19:48:58 PM
Ja tydligen måste dom använda våran lilla vändplats för sitt husbygge där. Varför man nu inte kan låta den lilla ytan vara.

Nu har jag inte papprena med mig men hade för mig att hållplatsen kommer ligga på prästgårdsgatan eftersom vi kommer använda den gatan för att komma upp till tiundagatan igen.

Jag har den nya linjebeskrivningen framför mig och där står det "...hpl Prästgårdsgatan på Börjegatan...".

Björn Ax

Citat från: Mikko skrivet 27 november 2010, 19:54:36 PM
Jag har den nya linjebeskrivningen framför mig och där står det "...hpl Prästgårdsgatan på Börjegatan...".

Jo såg det när jag kom hem. Jag som mindes fel.  :-[

Jacob

Så den kommer att försvinna för gott? och då måste ju även stabby gärde flyttas då den ligger innan prästgårdsgatan? Den ska tydligen gå stabby gärde-hällbygatan-stabby-prästgårdsg. från stan och mot stan prästgårdsg-stabby gärde. Då måste stabby gärde mot stan flyttas närmare norrlandsgatan.
//Jacob

Björn Ax

Så här står det i linjebeskrivningen.

Tiundagatan - Hällbygatan - Börjegatan till hållplatsen prästgårdsgatan på börjegatan som blir ny ändhållplats.

Börjegatan - Prästgårdsgatan - tiundagatan därefter ordinarie väg.

Ny hållplats på hällbygatan namn Stabby.

Hållplatsen stabby gärde i riktning mot city får nytt läge på prästgårdsgatan.

Jacob

Jaså, tänk så mycket jobb det blir för GUB  för att det ska byggas hus... Jag menar, det är såpass liten yta att man kan undra vad den fyller för funktion i husbygget.

Men vore det inte bättre att bara flytta stabby gärde längre upp på tiundagatan? Till exempel mitt emot andra stabby gärde?

tackar för svar!

//Jacob

Ted Selander

Citat från: Björn Ax skrivet 27 november 2010, 19:48:58 PM
---

Det är bara att vänja sig.
I Stockholms ytterstad anses en bussvändplan (speciellt en som funnit mycket länge) som en onyttig tom yta, perfekt att bygga hus på. Det leder ofta till sämre effektivitet i linjenätet, då bussarna får köra längre väg utan att underlaget ökas.
Det kan förstås vara motiverat när ett bostadsområde byggs ut till ytan, men i Stockholms fall handlar det om förtätning eller "gluggbygge".

/Ted

Björn Ax

Citat från: Jacob Almgren skrivet 28 november 2010, 03:56:19 AM
Men vore det inte bättre att bara flytta stabby gärde längre upp på tiundagatan? Till exempel mitt emot andra stabby gärde?

tackar för svar!

//Jacob

Då måste den hållplatsen uppta parkeringsytor och då blir inte dom boende som parkerar där så glada.

Jacob

Citat från: Björn Ax skrivet 28 november 2010, 12:08:16 PM
Då måste den hållplatsen uppta parkeringsytor och då blir inte dom boende som parkerar där så glada.

Men då får de ju ytan för gamla stabby gärde till boendeparkering?

sen hoppas jag verkligen att de då tar bort busskuren och inte låter den stå kvar som de har gjort på 12ans gamla hållplats ringgatan.

//Jacob

Björn Ax

Citat från: Jacob Almgren skrivet 28 november 2010, 13:27:14 PM

sen hoppas jag verkligen att de då tar bort busskuren och inte låter den stå kvar som de har gjort på 12ans gamla hållplats ringgatan.

//Jacob

Längre att gå kanske?? Ser man ju överallt att folk e lata. Vill ha parkeringen utanför dörren och att bussen ska köra dom från dörr till dörr.

Är väl billigare att låta den stå kvar än att ta bort den. :)

Oskar A

Citat från: Jacob Almgren skrivet 28 november 2010, 13:27:14 PM

//Jacob

Den kuren fyller fortfarande en viktig funktion. :) :-X
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Jacob

Det slog mig i måndags att jag missat att ta en historisk bild på en 9a vid Stabby ändhållplats... :(

//Jacob