Ang trender i bussinköp

Startat av SimonB, 26 november 2010, 22:47:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SimonB

Hur kommer det sig att bussbolagen verkar styras så hårt av trender när det gäller att köpa in nya bussar? Ett tag för 2-4 år sen köpte väldigt många Mans låggolvsmodeller. Sen slutade man med det, och nu ska alla helt plötsligt ha Solaris. Om något år har förmodligen Solarisfebern gått över, och då ska alla ha något annat märke.

Beror det på extremt skickliga säljare som lägger så bra erbjudanden att konkurrenterna inte har en chans, eller beror det på något annat?

mil

Det är helt enkelt anbudsförfarande med då de skall köpa in ett stort antal bussar den leverantören som levererar x antal bussar för lägst summa är den som oftast får leveransen. Likadant inom lastbils branschen på större åkerier men även mindre bäst pris får leverera

Lars

Här får man nog inte helt stirra sig blind på inköpspris. Service, underhåll, driftkostnader mm har också stor betydelse för vilka bussar som köps in!

mil

Citat från: Lars skrivet 26 november 2010, 23:38:38 PM
Här får man nog inte helt stirra sig blind på inköpspris. Service, underhåll, driftkostnader mm har också stor betydelse för vilka bussar som köps in!

Jo givetvis men oftast brukar sådan var ett paket i inköpspriset att det är olika service avtal etc med också

Ersa

Solaris- och MAN-febern torde ju mest bero på att dessa tillverkare ligger främst till när det gäller biogasbussar för tätorts- och förortstrafik. Hade Volvo och Scania varit snabbare ute och kunnat leverera B9SALE/SALF samt OmniLink/City i CNG-versioner redan för 5 år sedan hade vi nog sett en större variation.

Greger Larsson

Solaris är väl enda tillverkaren som kunnit erbjuda gasdriva 15-m lågentreboggi för förorts/landsortstrafik. Det gäller för tillverkarna att var rätt ute s a s.