Huvudmeny

Nöt att knäcka

Startat av Hans Fredriksson, 16 september 2007, 11:40:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

William Lind. Var det en orkester som spelade i nåt TV-program förr så var det alltid William Lind som dirigerade.

En ännu äldre man Bendix. Bendixdrev, det som gjorde möjligt att ha en startmotor i bilen är denne mans verk. Hans bolag var även först med att konstrurera 4-hjulsbromsar. Tittar ni på bromsoket på era skivbromsar eller på etiketten på bromsservon i er bil är det stor sannorlikhet att det är av fabrikat Bendix.

Vad har dessa 2 herrar gemensamt. Det kan verka långsökt med den gemensamma nämnaren  står skrivet i Guiness rekordbok. Det kan tilläggas att det gemensamma dessa två herrar emellan delas av flera.

Nu är det dags att köra. Återkommer efter 22:00 och får förhoppningsvis läsa era förslag och gissningar

Ersa

Trots idogt letande i en äldre bok hittar jag inte inte svaret säkert, men gissningsvis tillhörde båda "Långarydssläkten" som står omnänd i Guinness rekordbok som "världens största dokumenterade släkt"?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 16 september 2007, 12:10:56 PM
Trots idogt letande i en äldre bok hittar jag inte inte svaret säkert, men gissningsvis tillhörde båda "Långarydssläkten" som står omnänd i Guinness rekordbok som "världens största dokumenterade släkt"?

Antagligen. Eller också är det att även Bendix kommer från Borås. Fast det är ju ingen anledning till att hamna i Guiness Rekordbok.
Det fanns också en dirigent och orkesterledare som hette Bendix - Kurt Bendix. Men han torde inte ha något att göra med Vincent Bendix, som var uppfinnaren.
Jag kan bara med sorg konstatera att Långarydssläkten har gått förbi Ryssnässläkten (som jag själv tillhör) som världens största dokumenterade släkt.
William Lind har för övrigt en son som är känd naturfilmare: Ingemar Lind. Det var också han som producerade det enda program jag (hittills) gjort för Sveriges Radio. Det var 1961.
Till sist får man väl citera Blandaren: "Ute blåser sommarvind, inne spelar William Lind".

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon Bertilsson

Jag kollade långarydssläkten på wikipedia, och visst är båda med där. En fräck sak är att hela 1,1% av sveriges befolkning är medlemmar i den här släkten (ingifta inräknade). Vore intressant att se om man själv har någon koppling dit, eller om man känner någon...  :)

OSkar000

Jag ingår i den släkten genom min far (och farfar osv...)

Min gissning blir därför Långarydssläkten :)

Hans Fredriksson

Nämen, var snabba och duktiga Ni är. Över 1% av Sveriges befolkning tillhör Långarydssläkten.
Långarydssläkten finns i alla världsdelar och  i alla staterna i USA utom två.
Ewa Roos är en sångfågel ,också från Borås. Det  musikaliska frodas tydligen i sjuhäradsmyllan.
Ryssnäs är väl idag Viareds industriområde? Är det inte Ellos och Volvos Bussfabrik belägen där?
Puh, i dag var det jobbigt att köra, 30 min sen. Folk missar tåg och färjan till Visingsö. Det började inte bra heller. Backade på en massa bråte som nån hade ställt bakom bussen på Resecentrum

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 16 september 2007, 22:48:24 PM
Nämen, var snabba och duktiga Ni är. Över 1% av Sveriges befolkning tillhör Långarydssläkten.
Långarydssläkten finns i alla världsdelar och  i alla staterna i USA utom två.
Ewa Roos är en sångfågel ,också från Borås. Det  musikaliska frodas tydligen i sjuhäradsmyllan.
Ryssnäs är väl idag Viareds industriområde? Är det inte Ellos och Volvos Bussfabrik belägen där?
Puh, i dag var det jobbigt att köra, 30 min sen. Folk missar tåg och färjan till Visingsö. Det började inte bra heller. Backade på en massa bråte som nån hade ställt bakom bussen på Resecentrum

Även Shirley Clamp kommer från Borås. Och Magnus Carlsson, fd Barbados och Alcazar (för övrigt medlem av Långarydssläkten). Den lite äldre generation minns säkert också orkesterledare som Bosse Lidén (känd från Cornelis Vreeswijk "Jag och Bosse Lidén" samt "Bonden och kråkan"), Jean Josefsson och Wollmar Nilsson. Och den skickliga engelska dirigenten Alice Farnham dirigerar gärna i Sverige. Under förutsättning att det är i Borås och helst då på Åhaga i den fd lokverkstaden.
Ryssnäs är från början en gård i Viared i Borås kommun. Men det är helt riktigt att det är på dess tidigare ägor som stora delar av Viareds industriområde breder ut sig i dag. Ellos och Volvos bussfabrik (chassier) finns mycket riktigt där. Den senare klart på Ryssnäs ägor, men jag är mer osäker på hur det är med Ellos i sammanhanget.
Ryssnässläkten var som sagt en gång Sveriges (kanske inte världens dock) största kartlagda släkt men med sina 16 000 i dag levande medlemmar så ligger den ju långt efter Långarydssläkten. Men det blir rejäla släktträffar. Jag har dock aldrig varit på en sådan om man undantar den jag var på vid ett års ålder. Släkten är dock tillräckligt stor för att finns i Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Ryssn%C3%A4ssl%C3%A4kten
Eftersom Långarydssläkten otvivelaktigt är större - 99 000 levande bara i Sverige - torde det ha varit så att denna kartlags tämligen sent. Ryssnässläkten kartlades redan på 1930-talet.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)