Busslink Lidingös ledvagnar (ej bild)

Startat av Mikael T Nilsson, 24 november 2010, 13:39:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Hej,

Jag har noterat att ledvagn 3157 har satts i trafik på Lidingö. Den trafikerade linje 206 igår kväll.
Har alla i serien 3152-57 nu flyttats från Täby till Lidingö?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

buskörare

Ja, tror dom kom till oss i slutet av september allahopa. Så nu har vi 3152-57 samt 3141.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Citat från: Bussmicke skrivet 25 november 2010, 00:44:45 AM
Kör ni ledbuss på helger?

Bara vid bussbrist, dom går oftast under högtrafiken morgon och kväll. Även om en brukar rulla till framåt midnatt pga omloppets tid.

Mikael T Nilsson

Citat från: buskörare skrivet 24 november 2010, 17:57:03 PM
Ja, tror dom kom till oss i slutet av september allahopa. Så nu har vi 3152-57 samt 3141.

Kul! Tack för uppgiften! Vilka Lidingölinjer har ledbusstillstånd? Jag kan tänka mig att det är 201, 204, 206, 221 och 222.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

buskörare

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 25 november 2010, 13:14:22 PM
Kul! Tack för uppgiften! Vilka Lidingölinjer har ledbusstillstånd? Jag kan tänka mig att det är 201, 204, 206, 221 och 222.

Dom går på alla linjer, men jag tror 205, 206 och 201 är dom som har mest "ledbussbehov". Eftersom vi inte sitter på omlopp efter linjer så får ju bussarna också hoppa runt. Enda stället man inte kör led på är ner till Wijk på 204:an, resten är möjligt att ha ledbuss på.

Karsten

Citat från: buskörare skrivet 25 november 2010, 17:10:11 PM
Dom går på alla linjer, men jag tror 205, 206 och 201 är dom som har mest "ledbussbehov". Eftersom vi inte sitter på omlopp efter linjer så får ju bussarna också hoppa runt. Enda stället man inte kör led på är ner till Wijk på 204:an, resten är möjligt att ha ledbuss på.

Även vändningen vid Björnbo?

buskörare

Citat från: Karsten skrivet 25 november 2010, 18:27:20 PM
Även vändningen vid Björnbo?

Enligt vad jag har hört så ska alla linjer vara "genomkörda" och godkända. Utom Wijk då.

Mikael T Nilsson

Citat från: buskörare skrivet 25 november 2010, 17:10:11 PM

Intressant! Tack för uppgifterna.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Bussmicke

Jag vill minnas att Björnbo är ett trångt ställe.
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

buskörare

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 november 2010, 12:37:23 PM
Hustegaholm och Fågelöudde sommartid skulle jag nog påstå är betydligt värre än Wijk för att inte säga Björnbo Sjh.
Nere i Wijk går det faktiskt att vända lättare med ledbuss om man har lokalkännedom och kan backa ;)

Hustegaholm trafikeras inte med linjebuss, vi lämnar uppe på Elfviksvägen och vänder vid Björnbo eller liknande. Fågelöudde är ju inte trångt alls? Vi vänder uppe på stora parkeringen, är det verkligen den du tänker på? Såvida det inte står felparkerade bilar där förstås. Wijk får vi oftast backa med vanlig kortvagn. Visst går det säkerligen att ta ner en ledvagn där, men många på ön är nya på ledbuss och det är bara dumt att köra ner en ledvagn där.

buskörare

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 november 2010, 13:13:52 PM
Jasså man kör inte ner till Hustegaholm, såg det låg kvar i SL:s linjekarta nämligen.
Fågelöudde var ett väldigt pusslande för att komma runt sommartid när jag körde i slutet på -90 talet, tror jag har några bilder från en av Swebus sista trafikdagar då det var riktigt jäkligt att komma runt på övre parkeringen.

Okej. Tror närtrafiken åker ner, men inte vi. Fågelöudde ska kunna vara trångt om bilarna står fel sägs det, men jag har inte haft det problemet. Kanske är parkeringen omgjord sen dess då?

Bussmicke

Hustegaholm brukar vad jag minns trafikeras sommartid, har bilder på det men minns ej var man vände där.
//Bussmicke.

buskörare

Citat från: Bussmicke skrivet 27 november 2010, 10:29:03 AM
Hustegaholm brukar vad jag minns trafikeras sommartid, har bilder på det men minns ej var man vände där.

Ja och nej. 233:an har vissa turer till Hustegaholm, men vi åker (inte senaste 10 åren enligt kollega) inte ner till gården utan hållplatsen är samma som 212:ans hållplats Hustegaholm uppe på Elfviksvägen.