DN: Dyrt med cykel på SL-buss

Startat av Ersa, 23 november 2010, 10:24:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Sommarens försök med en särskild busslinje för cyklar och cykelkrokar på en rad busslinjer kostade SL 6.000 kronor per transporterad cykel. SL-styrelsen ska i dag avgöra om satsningen ska fortsätta.

http://www.dn.se/sthlm/dyrt-med-cykel-pa-sl-buss-1.1213920

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 23 november 2010, 10:24:28 AM
Sommarens försök med en särskild busslinje för cyklar och cykelkrokar på en rad busslinjer kostade SL 6.000 kronor per transporterad cykel. SL-styrelsen ska i dag avgöra om satsningen ska fortsätta.

http://www.dn.se/sthlm/dyrt-med-cykel-pa-sl-buss-1.1213920

Var det Siba som hade Dogge Doggelito och "cykel på köpet" som slogan för några år sedan? Verkar bli billigare för SL att ta över det konceptet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 23 november 2010, 10:24:28 AM
Sommarens försök med en särskild busslinje för cyklar och cykelkrokar på en rad busslinjer kostade SL 6.000 kronor per transporterad cykel. SL-styrelsen ska i dag avgöra om satsningen ska fortsätta.

http://www.dn.se/sthlm/dyrt-med-cykel-pa-sl-buss-1.1213920
Dyrt kan man väl ändå inte säga att det varit. Knappt 6 miljoner varav en hel del av engångskostnadskaraktär- inköp av cykelhållarna och kostnaden på 1,3 miljoner för 433C. I samband med projektet har operatörerna fått 15 kronor för varje avgång som haft möjlighet till cykel, samtidigt som man noterat att det inte inneburit längre körtider. Den kostnaden har ju också inbegripit en viss administration (ex.vis registrering av antal cyklar - men detta är ju onödigt om försöket permanentas, alltså borde kostnaden per tur kunna minskas tilll iaf hälften. Möjligen är det också en kostnad för att behöva ersätta för förlorade reklamintäkter - samtidigt är det ju långtifrån alla bussar som har reklam i baken. Alltså tror jag man skulle kunna få ner kostnaderna till åtminstone hälften. Motsvarar ungefär alltså trafik med en buss/år. Man måste ju också ge detta lite tid. Jag tror nog att antalet cyklister skulle öka med tiden när väl trafikanterna lärt sig att möjlgheten finns.

Ersa

Som Omnilasse (samt kommentarerna under artikeln i DN) säger så är ju kostnaderna mestadels engångskostnader i form av inköp och ombyggnader. 6000 kronor per transporterad cykel under försökes detta år kan ju bli 3000 kr/cykel efter de två första åren, och 1000 kr/cykel om ytterligare några få år. Naturligtvis ska man räkna på många år, helst lika långt som ett trafikavtal är (kanske 7+3 år)

Nu när Keolis tar över N/V är det ju bara att utrusta två bussar man ändå redan nybeställer, och sen köra cykellinjen med dessa i 10 år framöver. Hur dyrt kan det bli?

Ersa

Det räcker bra med ett vanligt utvändigt bakre cykelställ i kombination med ett i golvet fastskruvat ställ på barnvagnsplatsen. Kanske går att montera ett klassiskt främre utvändigt cykelställ också?