Huvudmeny

En Solaris i Göteborg

Startat av Staffan Sävenfjord, 21 november 2010, 23:03:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Fick bara sådan plötslig lust att visa en bild på en Solaris.

yngrot

Och därmed är det klart att V-L lacken vinner över V-T lacken...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Stefan P

Hej

För mig om är från Uppland, vad är VL - lack och VT - lack?

Jag kan tänka mig att VT lack är Västrafiklack?

mvh Stefan P

Ersa

Det som menas är:
VT = Västtrafik
VL = Västmanlands Lokaltrafik

VT är dock ingen officiell förkortning för Västtrafik, och kan därför missförstås.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 22 november 2010, 16:56:14 PM
Det som menas är:
VT = Västtrafik
VL = Västmanlands Lokaltrafik

VT är dock ingen officiell förkortning för Västtrafik, och kan därför missförstås.

VT är i och för sig en officiell förkortning men brukar kompletteras med t ex VTG för Västtrafik Göteborg eller VT7 för Västtrafik Sjuhärad. Eftersom dotterbolagen håller på att avvecklas så lär VT blir den beteckning som används officiellt.

VL är i och för sig också Västmanlands Lokaltrafik men på bussarna står det för Västerås Lokaltrafik, som är driftbolaget.

Bussmicke

VT:s dotterbolag är väl det som var de gamla länsbolagen innan?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Johnny

Citat från: Bussmicke skrivet 23 november 2010, 00:29:31 AM
VT:s dotterbolag är väl det som var de gamla länsbolagen innan?

Nja, Västtrafik Göteborgsområdet var nästan som GL men Lilla Edet flyttades från Fyrbodal till VTG ca 2003. Orust hörde till Fyrbodal men var väl med i GL?

Fyrbodal hade Bohustrafikens område exklusive Orust, Norra Älvsborg plus Grästorp och Essunga. Lilla Edet flyttades senare över till VTG och Essunga till Skaraborg. Eventuellt flyttade även Grästorp till Skaraborg.

Sjuhärad omfattade Södra Älvsborg.

Skaraborg omfattade Skaraborg exklusive Essunga och Grästorp, där åtminstone Essunga flyttades tillbaka till Skaraborg efter något år.

Dotterbolagen upphörde genom fusion med Västtrafik AB under hösten 2006.

Tonniiie

Gotlandsbuss1