Ramlösa ASJ

Startat av Bengt H, 21 november 2010, 19:38:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Tråden om almanackor halkade över till att handla om ASJ:s ramlösa bussar (Det är alltså helbyggda bussar utan ram och de har inget med mineralvatten att göra). Tråden inspirerade mig att leta efter fler bilder av denna lilla favorit. Jag minns dessa tystgående fina bussar från min barndoms besök hos släktingarna i Landskrona. Apropå tråden om takkantsreklam, kan vi här se en variant där reklamen är målad direkt på takkanten. Samma typ av tankkantsreklam förekom bland annat på stadsbussarna i Borås.

Först en bild av vad som enligt mina noteringar ska vara Linjebuss 605 på Helsingsborgsvägen i Landskrona juni 1967

En interiörbild av nr 614 i Ystad juni 1967. Lägg märke till den för Condorbussarna typiska runda stannarskylten. Det är den runda mörka saken högt upp på mellanväggen bakom föraren. Lägg också märke till att bussen är manuellt växlad. Jag undrar hur de var att köra. De manuellt växlade bussar med bakmotor som jag har kört har alla varit mycket svårväxlade.

En av bussarna (M 194)  ur den första serien fanns fortfarande kvar i Arlövstrakten i något förfallet skick 1973

När ASJ slutade med busstillverkning togs utvecklingen av dessa bussar över av Svenska karosseriverken (SKV) i Katrineholm. Här är LB 622 av SKV:s tillverkning på Botulfsplatsen i Lund 1973

Gunnar D

Intressanta bilder bl.a. med takreklam! Tack!

/Gunnar

Mats Karlsson

Citat från: Bengt H skrivet 21 november 2010, 19:38:30 PM

En av bussarna (M 194)  ur den första serien fanns fortfarande kvar i Arlövstrakten i något förfallet skick 1973

Underbara bilder på underbara bussar!! Bussen M194 var den allra första RL-bussen. Den fick nr 90 hos Linjebuss. Notera att bussen saknar instegsbrunnar! När dörrarna öppnades sköts i stället ett steg ut, som låg infällt under karossidan. På så sätt fick man plant golv inne i bussen. Detta arrangemang användes inte för seriebussarna, utan dessa försågs med traditionella instegsbrunnar i stället. Nr 90 var i trafik fram till Dagen H. Prototypsyskonen nr 91 och 92 togs också ur trafik då, men såldes 1969 resp 1971 till Svenska Cykelfabriken i Lomma som utställningsbussar där de senare fick reg.nr GMJ490 resp FKJ859. Var bussarna fanns 1967-69/71 vet jag inte. Det kanske någon annan vet. Förmodligen blev nr 90 ocxkså såld, men aldrig använd. Var den kanske reservelsförråd till bussarna hos Cykelfabriken?