SL linje 47 Hornsberg

Startat av Björn Forslund, 20 november 2010, 11:08:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Hej

Under en period var det Hornsberg som tursatte 47:an. Jag menar då inte perioden innan SÖH var klart för dubbeldäckarna, utan det här var senare. Någon som vet vilken tid det var? Büssing (H32) och Volvo B59 (H50) ska ha rullat på 47:an under denna period.

/Björn

Peter Rost

Jag vill minnas att det var under tidigt 80-tal. Åkte själv 47:an under en period 1981-82 Karlberg-Sergels torg. De flesta turer var med Büssing H32, H2, och som du själv nämner H50. Kan passa på och nämna att även Brommahallen körde vissa turer dagtid, under 1983-84, dock inte hela sträcka, utan enbart mellan Sergels torg Walldemarsudde.

/Peter

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Rost skrivet 20 november 2010, 12:59:58 PM
Jag vill minnas att det var under tidigt 80-tal. Åkte själv 47:an under en period 1981-82 Karlberg-Sergels torg. De flesta turer var med Büssing H32, H2, och som du själv nämner H50. Kan passa på och nämna att även Brommahallen körde vissa turer dagtid, under 1983-84, dock inte hela sträcka, utan enbart mellan Sergels torg Walldemarsudde.

/Peter

Stämmer bra med mina noteringar. Jag åkte en del med 47-an 1980-1982 och då var det blandat H32, H50 och H59. Från 1983 har jag bara noterat Scania-bussar vilket tyder på Söderhallen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

christian berg

Hej,

det stämmer att Bromma körde upp till fyra förstärkningsturer under 1983-84 och nästan uteslutande med H32. Även sista tiden med H32 i början av 1984 var de vanliga längs Strandvägen.

Hälsningar

Christian B

Mats W

Jag hade själv 47 stadigt under perioden 78-79, den delades då mellan Söderhallen och Hornsberg. Man körde ungefär lika många turer från Söder som Hornsberg. Ska leta fram mina gamla anteckningsböcker ska du få mer info Björn!

Leyland

Citat från: Mats W skrivet 21 november 2010, 14:30:56 PM
Jag hade själv 47 stadigt under perioden 78-79, den delades då mellan Söderhallen och Hornsberg. Man körde ungefär lika många turer från Söder som Hornsberg. Ska leta fram mina gamla anteckningsböcker ska du få mer info Björn!
Då blev det måhända en och annan Leyland under tjänstgöringen, i det fall Du tillhörde Söderhallen.

Mats W

Citat från: Leyland skrivet 21 november 2010, 20:13:50 PM
Då blev det måhända en och annan Leyland under tjänstgöringen, i det fall Du tillhörde Söderhallen.
Tillhörde HB men körde många Leyland och många Scania! Kommer ihåg att jag den 2 januari klockan 06,02 tog emot H34 4443 vid Sergels torg, svinkallt, man fick köra i pälsmössa och egen päls för att någorlunda hålla värmen

Hasse L

Efter att djurgårdssäsongen (och chartertrafiken) upphört hösten 1978 så delades trafiken m-f av Hbh och Söh ända till våren 1983 då Söderhallen tog över hela ordinarietrafiken. Hornsberg hade samma tid skött trafiken lördagar - söndagar.
Extrabussar hämtades från lämplig hall med tillgång till personal, lyckligtvis blev det mycket Bromma då de sista Büssingarna fanns just där.
Våren 1983 tog Hornsbergshallen tillbaka linje 44 som körts av Täby sedan 1978.

Källa: Legendarisk hornsbergsförare.

/Hasse

Leyland

Vid vintertidtabellens start augusti 1982 var det i alla fall delat mellan HBH och SÖH.

På den tiden var, om minnet ej sviker, den årliga omplaceringen i november som standrad i SL-trafiken, så kanske skiftet var då. Nu ifrågasätter jag inte tidigare inlaga i debatten från sakkunniga om att det var våren 1983 som SÖH fick helhetsansvaret, men vid tillfälle får jag väl grotta ned mig i arkivet av Turlistor och TGL.