Nybildat bolag kan ta över Vänersborgs Linjetrafik

Startat av Bjarne-W, 20 november 2010, 10:16:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Fast det kan gå helt åt fanders det också. Läs gärna vad Toni Schönfelder skriver om VL:s konkurs och Buss i Västs agerande. Även om inte varje ord är helt sant så ger det onekligen en tankeställare och stämmer också rätt väl med vad jag har hört men inte velat eller kunnat sprida vidare förrän nu.
http://www.toni-schonfelder.com/pdf/20101121-3.pdf

Kanske det blir VL som trots allt överlever med Bergkvarabuss som ägare och Buss i Väst som inte överlever. Mycket hänger på konkursförvaltaren nu.

Hans Fredriksson

Verkar vara juridik på hög nivå:

Bergkvarabuss har inte fått gå in i VL och bli delägare i Buss i Väst. Vilket får till föjd att VL går i konkurs.
Buss i Väst har följt sina stadgar om delägarskap.
Kan man anse att Buss i Väst har handlat otillbörligt?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 22 november 2010, 11:09:12 AM
Verkar vara juridik på hög nivå:

Bergkvarabuss har inte fått gå in i VL och bli delägare i Buss i Väst. Vilket får till föjd att VL går i konkurs.
Buss i Väst har följt sina stadgar om delägarskap.
Kan man anse att Buss i Väst har handlat otillbörligt?

Det finns ju en del andra konstiga turer. T ex varför banken utan förvarning spärrade VL:s konto och sade upp lånen med omedelbar verkan. Det finns en del som tyder på att Buss i Väst låg bakom.

Det är ju konstaterat ett samband mellan det dåliga Kalmar-avtalet och VL:s ekonomiska svårigheter. Inte så snyggt då att Buss i Väst först räknar alldeles åt skogen och sedan inte vill hjälpa sitt delägarföretag ur krisen. Man vill helt enkelt inte släppa in Bergkvarabuss. Något som kan straffa sig eftersom de kan ta hem en stor upphandling och då har man ju dem i alla fall där. Kanske lika bra att ha tagit det steget nu.

Staffan Sävenfjord

Nu verkar det dock som om Buss i Väst gått med på att någon annan köper Vänersborgs Linjetrafik. Sent skall syndarn vakna. Men bättre sent än aldrig heter det ju också.
http://www.busstidningen.se/2010/11/23/losning-vantas-innan-nyar-for-vanersborgs-linjetrafik/

Lusan

Varför skall 1 år i Kalmar Län bidra till en konkurs hos ett så pass stort bolag som VL-Buss?
Lysekils Buss kör vad jag vet inte på minus. Söne Buss har ökat sin vinst. När man får ett uppdrag av Buss i Väst vet man vad intäkterna blir, även en ungefärlig lönekostnad. Att man inte kan och får sälja sitt bolag till vem som helst vet man när man går med i Buss i Väst. Att banken helt plötsligt fryser alla tillgångar och säger upp lånen tycker jag verkar som att något inte står rätt till och har så gjort ett bra tag. Eftersom att det är Buss i Väst som har körnigarna borde dom kunna ta över körningarna som VL-Buss har, oberoende vem som ev. köper företaget, om någon egentligen är intresserade.

Lusan

Lysekils Buss kör i Högsby, Mönsterår och Oskarshamn. Mönsterås och Oskarshamn togs över efter VL-buss. Jag tror ändå inte att man bör skylla allt på Buss i Väst, visst har Buss i Väst haft lite svårt att räkna i bland och detta kostar dem pengar. Dessa felräkningar skall inte vara något som drabbar företaget som kör utan är smällar som Buss i Väst får ta ensamma. Framtiden lär utvisa...................  Men, sen är det ju oftast så att man vill ha en syndabock när något inte går som det är tänkt...............

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lusan skrivet 23 november 2010, 11:22:56 AM
Varför skall 1 år i Kalmar Län bidra till en konkurs hos ett så pass stort bolag som VL-Buss?
Lysekils Buss kör vad jag vet inte på minus. Söne Buss har ökat sin vinst. När man får ett uppdrag av Buss i Väst vet man vad intäkterna blir, även en ungefärlig lönekostnad. Att man inte kan och får sälja sitt bolag till vem som helst vet man när man går med i Buss i Väst. Att banken helt plötsligt fryser alla tillgångar och säger upp lånen tycker jag verkar som att något inte står rätt till och har så gjort ett bra tag. Eftersom att det är Buss i Väst som har körnigarna borde dom kunna ta över körningarna som VL-Buss har, oberoende vem som ev. köper företaget, om någon egentligen är intresserade.

Naturligtvis skulle ett redan innan ekonomiskt starkt bussbolag ha klarat några månaders förlust på ett uppdrag och kunnat gömma förlusten. Nu har dock Vänersborgs Linjetrafik investerat rejält de senaste åren och hade inte så bra resultat innan heller men man tog sig runt och det mesta tydde på en vändning om det inte varit för Kalmar-avtalet. De tre paketen i Kalmar var felräknade i olika hög grad. Bäst klarade sig Lysekils paket. Sedan kan det också spela in hur bussbolagen finansierar sina bussinköp.

Det finns ingen anledning för en delägare att sätta sig ned och kontrollera om Buss i Väst räknat fel. Eller har inte funnit hittills åtminstone. När sedan banken fryser tillgångarna så finns det inte mycket annat att göra än att kasta in handduken. Nog är det konstigt om en bank fryser ett bolags tillgångar på grund av rykten om att det skall säljas (även om det nu låg en del i de ryktena). Enligt kommentarer på www.busstidningen.se har också den banktjänsteman som skötte kontakterna fått annat jobb - som inte precis var någon befordran ens snett uppåt.

Konstruktionen hade lyckats om det inte varit för Buss i Väst som inte velat göra något för att hjälpa VL. Nu har de kanske insett att hela organisationen och alla delägarföretagen kan kastas ut i stora problem om man inte lyckas lösa detta på ett för parterna bra sätt. Jag har också hört att många delägare vill sälja sina bussbolag eller lämna Buss i Väst.

Beträffande att Söne och Lysekils Busstrafik klarat sig kvar har Lars Ödlund redan svarat. Om nu ryktena att Sönes avtal i Jönköpings län också är kraftigt felräknat är sanna (jag vet inte men jag har hört det från ett par håll oberoende av varann) så kan även de få det svettigt. De klarar dock delar av sin verksamhet genom att den är uppdelad på olika bolag.

Såpan fortsätter.

Lusan

För kort inställesetid medförde att VL Buss åkte på dryga vitesbelopp i både Oskarshamn och Mönsterås. För tajta pass med orimlig tid för att hinna till avlösning vid ex en tomkörning gjorde det praktiskt omöjligt att hinna till avlösningen, som dessutom var på linjen, detta hade kunnat lösas av VL på ett mycket bättre sätt utan att det hade kostat något direkt. Lika så bättre inställese tider. 5 min mer hade i förlängningen inte kostat lika mycket som vitena låg på. Tror inte att varken Söne eller Lysekil fick några större vites belopp. VL köpte dessutom garaget i Oskatshamn av Veolia. Vad de fick betala för det vet jag ej och om detta var medräknat eller ej. Om det var förliten bemannig förutom förare kan jag ej svara på men min uppfattnig är att det var tvärt om.
Nu är det ju även känt sen tidigare vilket jag även har nämnt att Buss i Väst vid några tillfällen hade väldigt svårt att räkan och att detta har kostat just Buss i Väst en hel del.

Kaxen

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 november 2010, 15:43:31 PM
Man bemannar ju bara bussarna åt BiV Trafik på VLs gamla avtalsområden, bussarna ägs av BiV (de som VL körde med)

För att ha så mycket åsikter vet ni förvånansvärt lite (Lars och Hans). Lysekils Busstrafik började körningarna i Kalmar län i Högsby och har där egna bussar. Oskarshamn och Mönsterås togs över i november 09 och där stämmer ovanstående ägarförhållande för bussarna.

Många här som tror sig veta "allt", men i själva verket inte vet mycket alls. Trådarna om VL innehåller så mycket fel från folk som "vet" och anklagelser som är rent patetiska. I vissa fall är det väl bitterhet pga egna intressen, och i andra är det väl för att vissa verkar ha något behov av att veta allt.