CF i gulsvart

Startat av Gunnar D, 19 november 2010, 08:22:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Jag skrev i en tidigare tråd att jag inte trodde jag hade någon bild på CF i den läckra gulsvarta lacken. Men genom en delförstoring av ett dia fick jag denna bild från Björknäs 27 feb 1968! Till höger skymtar den tidigare visade Capitolen 2891.

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Ljuvligt! Jag är nog den enda på jorden idag som kan njuta av två, ibland tre BSBV lackade vagnar bredvid varandra i verkligheten! Dock "bara" BF /SKV-vagnar....
Hoppas att Spårvägsmuseets CF någon gång kommer ut på vägen igen.

Ove Bojarp

155:an, har den bara tappat Scania märkningen på kofångaren, eller har
den blivit reparerad framtill?

Mr H

När slutade Björknäs med reklam i takhöjd?

Mr H

Peter Öden

Hej !

Trevlig bild med CF:are, är månne 155 en CF 6557 ??

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Jag tror det är nr 195 och den är en CF6661 från 1963, senare SL H65B 7195 och såld 1976 till Forsmans Sightseeing.
Nr 57 är en CF7661 från 1966, senare SL H65B 7057 och slopad 1982.

För övrigt: snygg bild med en fräsch nr 57!!

Peter Rost

Är det förresten nån som vet vilket år den sista CF:en slopades från (SL) Nacka/Värmdö?

/Peter

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 19 november 2010, 18:56:56 PM
Jag tror det är nr 195 och den är en CF6661 från 1963, senare SL H65B 7195 och såld 1976 till Forsmans Sightseeing.
Nr 57 är en CF7661 från 1966, senare SL H65B 7057 och slopad 1982.

För övrigt: snygg bild med en fräsch nr 57!!


Visst är det BSBV 195. BSBV 155 var en BF63 med Katrineholmskaross från mitten av 50-talet, slopad vid Dagen H och sannolikt exporterad till Pakistan.

Hasse L

Citat från: Peter Rost skrivet 19 november 2010, 21:02:35 PM
Är det förresten nån som vet vilket år den sista CF:en slopades från (SL) Nacka/Värmdö?

/Peter
Det bör ha varit 1982, de röda 7055 och 7057 blev sist kvar. Har bild på 7055 i juli -82. Fast 6200 fanns också kvar i juni ser jag nu, kan den eller någon annan fd SJ-vagn ha blivit den sista? Nåja, 1982 var det i alla fall.

Mvh /H

Peter Rost

Citat från: Hobgoblin skrivet 19 november 2010, 22:55:25 PM
Det bör ha varit 1982, de röda 7055 och 7057 blev sist kvar. Har bild på 7055 i juli -82. Fast 6200 fanns också kvar i juni ser jag nu, kan den eller någon annan fd SJ-vagn ha blivit den sista? Nåja, 1982 var det i alla fall.

Mvh /H

Tack för svaret!

Hälsningar/Peter

Cero

Citat från: Mats Karlsson skrivet 19 november 2010, 18:56:56 PM
Jag tror det är nr 195 och den är en CF6661 från 1963, senare SL H65B 7195 och såld 1976 till Forsmans Sightseeing.
Nr 57 är en CF7661 från 1966, senare SL H65B 7057 och slopad 1982.

För övrigt: snygg bild med en fräsch nr 57!!

Jag tror aldrig jag sett en CF i sådant nyskick. För mig, som var en parvel på den här tiden, var CF alltid "gamla bussar". Om 55 levererades 1966 kan man väl anta att den var i högerutförande från början. Någon som vet om den hade omställningsdörr på vänstersidan? I annat fall är den ju endast ett halvår i trafik vid fototillfället vilket förklarar dess fina skick.

Gunnar D

Citat från: Cero skrivet 19 november 2010, 23:42:12 PM
Jag tror aldrig jag sett en CF i sådant nyskick. För mig, som var en parvel på den här tiden, var CF alltid "gamla bussar". Om 55 levererades 1966 kan man väl anta att den var i högerutförande från början. Någon som vet om den hade omställningsdörr på vänstersidan? I annat fall är den ju endast ett halvår i trafik vid fototillfället vilket förklarar dess fina skick.

Den leverades i högerutförande och sattes i trafik fr.o.m. 3 sep 1967.

Mvh Gunnar

Ersa

Citat från: Gunnar D skrivet 20 november 2010, 08:59:14 AM
Den leverades i högerutförande och sattes i trafik fr.o.m. 3 sep 1967.

Ute på olika håll i riket levererades många bussar i högerutförande så tidigt som på senhösten 1966, och stod därefter uppställda i ett år innan de kunde tas i trafik. Många av dem fick gå in på service under augusti 1967 då t.ex slangar torkat och spruckit pga stillaståendet.

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 20 november 2010, 09:36:24 AM
Ute på olika håll i riket levererades många bussar i högerutförande så tidigt som på senhösten 1966, och stod därefter uppställda i ett år innan de kunde tas i trafik. Många av dem fick gå in på service under augusti 1967 då t.ex slangar torkat och spruckit pga stillaståendet.

Måste ha varit väldigt dålig och oacceptabel kvalitet på slangar som inte ens tål ett års stillastående. Jag vet flera gånger då bussar som stått i ca 10 år körts iväg utan problem efter att man satt i fräscha batterier,smort upp,  bytt olja och fyllt på vatten!