Nya tidtabellen till Linje 100 (Norrlandskusten) ute!

Startat av RoggaBoy, 18 november 2010, 17:07:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Nyheten är det obligatoriska bussbyte om du kommer söder/norr om Umeå och skall norr/söderut från Umeå. Även de fasta tiderna från tex Umeå mot Sundsvall xx.05 varannan timme är borta så det inte ska vara så lätt att veta hur bussarna rullar.

Kul att tex pendla Nordmaling - Robertsfors med Linje 100 med byte i Umeå. Inte någon som gör de men man vet aldrig.

Blir intressant att testa Linje 100 Söder den 23/12 då inga bussvärdinnor finns med. Kaos är nog förnamnet för det är de redan idag då man inte pratar med förarna av förstärkningsbussarna när dessa behövs, och då är de bussarna också från samma bolag, Veolia.

http://www.dintur.se/print4web/Landsbygdstrafik/101212_110828/Landsbygdstrafik_100_101212_110828.pdf

Ersa

Är inte tanken att tåget ska börja ta över de flesta resenärerna Umeå-Örnsköldsvik redan nu?

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 18 november 2010, 18:14:18 PM
Är inte tanken att tåget ska börja ta över de flesta resenärerna Umeå-Örnsköldsvik redan nu?

Nä, de är inte tanken och denna vecka rullade tåget för övrigt Måndag - Tisdag. Nu är det i Gävle på verkstaden.

Greger Larsson

Citat från: RoggaBoy skrivet 18 november 2010, 19:28:39 PM
Nä, de är inte tanken och denna vecka rullade tåget för övrigt Måndag - Tisdag. Nu är det i Gävle på verkstaden.

Öh, det är det väl? Åtminstone mellan Umeå och Ö-vik.
Fast då är ju "tanken" att tågen/motorvagnarna /banan ska fungera som det var tänkt ;)

RoggaBoy

Citat från: Greger Larsson skrivet 18 november 2010, 20:33:24 PM
Öh, det är det väl? Åtminstone mellan Umeå och Ö-vik.
Fast då är ju "tanken" att tågen/motorvagnarna /banan ska fungera som det var tänkt ;)

Det är ett "tjuvstartsår", dvs man ska lära Umebor å Öviksbor att det finns en järnväg, men busstrafiken minskas iaf inte under denna tid fram till December 2011 då tåget tar över helt, Umeå - Sundsvall.

Ersa

Det är väl ändå helt naturligt att det blir bussbyte för alla i Umeå då det ju blir nya fordonskrav linje 100 Umeå-Haparanda, medan den södra delen av linjen Umeå-Sundsvall ska köras vidare med de gamla bussarna de sista återstående månaderna innan den avvecklas. Det mest logiska vore om man helt bytt nummer på linjedelen Umeå-Sundsvall till 101 eller nåt, för att markera att den delen av linjen numera inte hör ihop med "nya" Norrlandskusten.

Att det blir "kaos" på bussen kan ju på ett sätt leda till en bra sak. Dvs att folk aktivt börjar välja tåget istället.

RoggaBoy

Kaoset försvinner då Linje 100 Söder försvinner eller Veolia skickar sina förare på kommunikationskurs.

För några helger sedan drabbades mina släktingar av följande på sin resa Umeå - Härnösand.

På Gate 2 står en förstärkningsbuss till Övik vilket bussvärdinnan påtalade redan 10 minuter innan ordinarie linje 100 ankommer Gate 1. Efter en liten stund så beslutar personalen på den ordinarie bussen att alla som inte skall till Sundsvall skall ta förstärkningsbussen så alla tar sina väskor och går till kön för förstärkningsbussen. Efter en liten stund5 minuter sen så kör den ordinarie bussen iväg och först dyker det upp en barnfamilj som skall till Ullånger som skall kliva på förstärkningsbussen och nekas av föraren då han bara kör till Övik (sen skulle bussen till Skeå på förstärkning) och sa att dom skulle ta den ordinarie bussen. Jag sa då ifrån kön att den redan rullat när han var på väg ut, han visste inget om vad de andra personalen hade bestämt och ville först att alla skulle vänta två timmar på nästa linje 100, men efter lite tjat från främst mig så fick alla kliva på. Förstärkningsbussen rullar ut lite mer än 10 minuter sen och ringer sedan trafikledningen som tvingar den ordinarie bussen att vänta i Övik för att alla skulle få ett bussbyte så gissar att tåganslutningen sprack rätt rejält.

Det fanns plats på den ordinarie bussen från Umeå för alla som ville men man nekades då dom ville rulla så alla på bussen skulle hinna med tåget, medan en förare i förstärkningsbussen sitter å tar betalt och inget vet om vad som händer!

Eftersom tåget rullar Umeå - Övik så kvarstår "kaoset" tills man kan kommunicera på Veolia!

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 november 2010, 21:27:56 PM
Länstrafiken kanske skulle avdela en medarbetare från Lycksele som trafiksamordnare i Umeå, man kan ju inte förutsätta att förarna ska hinna handha alla dessa prioriteringar inför avgångarna, det ska givetvis finns fast personal till sådant.
Norrtåg lär väl ha permitterade tågvärdar som kan sättas i sysselsättning....

Personal från trafikhuvudmannen ute på gatan är dock inte ett arbetssätt som är vanligt i dessa län. Det är i regel operatören som förväntas sköta allt, inklusive trafikledning och trafiksamordning. Tyvärr innebär detta att operatörerna därmed kan lastas för allt som går snett. Även öppen kritik från trafikhuvudman mot operatör förekommer i lokaltidningarna, vilket jag tycker är rätt osmidigt.

I färskt minne:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18771.0

RoggaBoy

Veolia brukar ha en extra förare på plats för att styra upp men nä denne person bara pratar med den ordinarie personalen och inte med förstärkningen så blir det inget bättre!

RoggaBoy

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 november 2010, 22:10:34 PM
Nu är det ju lämpligare att framföra dylika synpunkter på upplägget direkt till Veolias driftchef i Umeå om det finns substans i upplevelserna, det leder sällan till några förändringar om man skriver här att deras förare missköter sitt jobb.

Det är framfört personligen till Veolias driftchef i Umeå samt till Länstrafiken Västernorrland som är den som planerar trafiken och har en egen utredare! Det jag ville säga var bara att kaoset kvarstår fast tåg rullar Umeå - Övik! Ingen va dom har dock ännu kommit med sitt svar på händelsen men man sa inom 4-5 dagar och har redan gått det dubbla.

Bussnissen

Citat från: RoggaBoy skrivet 18 november 2010, 21:20:24 PM
Kaoset försvinner då Linje 100 Söder försvinner eller Veolia skickar sina förare på kommunikationskurs.

För några helger sedan drabbades mina släktingar av följande på sin resa Umeå - Härnösand.

På Gate 2 står en förstärkningsbuss till Övik vilket bussvärdinnan påtalade redan 10 minuter innan ordinarie linje 100 ankommer Gate 1. Efter en liten stund så beslutar personalen på den ordinarie bussen att alla som inte skall till Sundsvall skall ta förstärkningsbussen så alla tar sina väskor och går till kön för förstärkningsbussen. Efter en liten stund5 minuter sen så kör den ordinarie bussen iväg och först dyker det upp en barnfamilj som skall till Ullånger som skall kliva på förstärkningsbussen och nekas av föraren då han bara kör till Övik (sen skulle bussen till Skeå på förstärkning) och sa att dom skulle ta den ordinarie bussen. Jag sa då ifrån kön att den redan rullat när han var på väg ut, han visste inget om vad de andra personalen hade bestämt och ville först att alla skulle vänta två timmar på nästa linje 100, men efter lite tjat från främst mig så fick alla kliva på. Förstärkningsbussen rullar ut lite mer än 10 minuter sen och ringer sedan trafikledningen som tvingar den ordinarie bussen att vänta i Övik för att alla skulle få ett bussbyte så gissar att tåganslutningen sprack rätt rejält.

Det fanns plats på den ordinarie bussen från Umeå för alla som ville men man nekades då dom ville rulla så alla på bussen skulle hinna med tåget, medan en förare i förstärkningsbussen sitter å tar betalt och inget vet om vad som händer!

Eftersom tåget rullar Umeå - Övik så kvarstår "kaoset" tills man kan kommunicera på Veolia!
Jag vill påstå att det här är något man kan relatera till olycksfall i arbetet. Jag tycker att det brukar fungera
väldigt väl för det mesta. Det viktiga är att förstärkningsföraren gör som personalen på ordinarie buss vill ha det.
Börjar man lasta själv som man tycker och tänker till olika destinationer, det är då det går fel.
Jag vet att det finns en del ganska färska förare som kör förstärkning som kör efter "eget huvud".
Det är då det kan spåra ur och även taxi måste anlitas.
Viktigast är att förstärkningsföraren är villig att köra så långt det krävs, det är där det brister ibland hos vissa.

RoggaBoy

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 november 2010, 22:24:00 PM
Jo jag tror vi vet att det är Länstrafiken som planerar och beställer trafiken ;D

Avdelningen för Public Relations hos Länsstrafiken i Västerbotten är ju nu inte så där välutvecklad så någon återkoppling därifrån ska nog inte väntas på ett sådant ärende, att du upplever att bytena inte fungerar kan ju bero på fler saker än att personalen är ointresserad, givetvis ska direktresenärer prioriteras på ordinarie avgång och extrabussen plocka kunder till mellanhpl, allt annat vore slöseri med resurser och tid

Erfarenheterna från Länstrafiken Västerbotten vet jag inte är så bra, därav vände jag mig till Västernorrland där man sköter det bättre!

Veolia tycker för övrigt att det är okej med många bussbyten efter vägen för resenärerna kommer ju iaf fram. Att sen förarna inte kan prat med varandra så man löser det smidigt är tydligen "lyx".

RoggaBoy

Citat från: Bussnissen skrivet 18 november 2010, 22:49:41 PM
Jag vill påstå att det här är något man kan relatera till olycksfall i arbetet. Jag tycker att det brukar fungera
väldigt väl för det mesta. Det viktiga är att förstärkningsföraren gör som personalen på ordinarie buss vill ha det.
Börjar man lasta själv som man tycker och tänker till olika destinationer, det är då det går fel.
Jag vet att det finns en del ganska färska förare som kör förstärkning som kör efter "eget huvud".
Det är då det kan spåra ur och även taxi måste anlitas.
Viktigast är att förstärkningsföraren är villig att köra så långt det krävs, det är där det brister ibland hos vissa.

Nu visste inte förstärkningsföraren vad den ordinarie föraren bestämt alls med sin bussvärdinna och en annan kollega, och förstärkningsförarens order var att köra Umeå - Övik som sedan skylta om för förstärkning till Skeå så han och bussen var bokade för annat uppdrag redan, vilket den ordinarie föraren inte heller visste utan tog för givet att förstärkningsbussen kunde rulla till Sundsvall om så behövdes. Så även om förstärkningsföraren var villig att köra längre denna gång så kunde han inte.