Ingen vill köpa GS Buss

Startat av Knallhatt, 18 november 2010, 10:45:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Knallhatt


BussMats

Vem vill köpa ett bolag som är så misskött, massor med chefer som bara ser ner på förarna

jocke

Fattade jag artikeln rätt om jag tror att även spårvagnarna kommer att upphandlas i framtiden?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Björn Forslund

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 november 2010, 12:10:35 PM
Snarare så att likhet som med VL Buss AB så är det knappast någon som vill ta över ansvaret för GS Buss oavsett hur många Mkr som kommunen ger bort för att bli av med det eftersom man inte har trafikuppdrag längre än till sommaren 2013 och dessa trafikuppdrag genererar tyvärr knappast tillräckligt med pengar för att täcka löpande utgifter.
Ingen bra affär att ta över en massa kostnader m a o


Vad gör man i det läget? Säger upp all personal till det datum uppdraget upphör, säljer alla tillgångar och likviderar företaget?

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 november 2010, 13:54:43 PM
Vad gör man i det läget? Säger upp all personal till det datum uppdraget upphör, säljer alla tillgångar och likviderar företaget?

När man väl tappat det sista kontraktet utan att ha vunnit några nya kontrakt har man ju ingen verksamhet kvar. Alla förare har redan fått jobb på andra företag, och de gamla bussarna skulle ju bort i vilket fall som helst.
Det blir väl ungefär som t.ex Jämtlandsbuss i Östersund och Polarbuss i Umeå då de tappade sina kontrakt pga förlorade upphandlingar. De tillgångar som företaget har (fastigheter mm) kanske skrivs över på något annat kommunalt företag. Eller så ombildas/namnändras GS Buss till att bli ett företag med en annan inriktning, så som AB Jämtlandsbuss som blev "Vestibulum Fastigheter AB", eller Polarbuss Trafik AB som blev till "Nordic Logistic Center i Umeå AB".

Staffan Sävenfjord

Citat från: jocke skrivet 18 november 2010, 13:47:26 PM
Fattade jag artikeln rätt om jag tror att även spårvagnarna kommer att upphandlas i framtiden?

Ja, det är väl troligt att det blir så när Västtrafik tar över ansvaret. Vad jag vet är det dock inget beslutat om detta ännu. Kan bli ett liknande upplägg som i Norrköping.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Omnilasse

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 november 2010, 13:54:43 PM

Vad gör man i det läget? Säger upp all personal till det datum uppdraget upphör, säljer alla tillgångar och likviderar företaget?
Om man väljer den vägen. Jag har alltid föreslagit att man skulle göra en ny upphandling, slakta själva bolaget och göra de till en verksamhetsövergång i samband med upphandling av de nya kontrakten, med övertagande av bussar/personal/depåer/verksatd. Ju förr desto bättre och helst att bolaget därmed skulle säga upp sina avtal i förtid. Det vore det bästa för skattebetalarnas pengar, själva bolaget finns det ju egentligen inga pengar i.

Björn Lövdahl

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 november 2010, 14:58:41 PM
Ja, det är väl troligt att det blir så när Västtrafik tar över ansvaret. Vad jag vet är det dock inget beslutat om detta ännu. Kan bli ett liknande upplägg som i Norrköping.

Hur är det upplagt i Norrköping?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 18 november 2010, 21:14:06 PM
Hur är det upplagt i Norrköping?

Kommunen sköter infrastruktur som spår, kontaktledningar och hållplatser samt äger spårvagnarna. Östgötatrafiken ansvarar för själva trafiken och upphandlar förartjänst, verkstadstjänst etc. Just nu är det Veolia som kör.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 november 2010, 22:03:55 PM
Det fungerar väl på detta sätt på Lokalbanorna i Stockholm också.

Nu tog jag Norrköping som exempel eftersom spårvägsstrukturen där är mer lik den i Göteborg. Men visst: det är i princip samma upplägg i Stockholm.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

olasand

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 november 2010, 21:58:32 PM
Kommunen sköter infrastruktur som spår, kontaktledningar och hållplatser samt äger spårvagnarna. Östgötatrafiken ansvarar för själva trafiken och upphandlar förartjänst, verkstadstjänst etc. Just nu är det Veolia som kör.


Dvs. det enda de kan spara in pengar på är oss förare. Hurra!

Ärligt talat ser jag inte vitsen med att upphandla på det här viset. Borde bli billigare i längden att låta GS behålla trafiken som det är idag!

M

Citat från: olasand skrivet 20 november 2010, 01:15:10 AM
Dvs. det enda de kan spara in pengar på är oss förare. Hurra!

Ärligt talat ser jag inte vitsen med att upphandla på det här viset. Borde bli billigare i längden att låta GS behålla trafiken som det är idag!
Medhåll. Det räcker att man har förstört busstrafiken, låt dom nu inte pilla på spårvagnarna oxå.

/M

BussMats


M


Jan

När det gäller GS så känns det som att ta trafiken till varje pris. Flera andra aktörer har gjord liknande, dock så slutar alla på samma vis.
I branschen i 40 år