Scania CN113 i Söderort 1995

Startat av Hasse L, 18 november 2010, 09:16:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

En ny omgång MAN-bussar sätts nu i trafik i Stockholms innerstad. De har annorlunda skyltar, som man inte lyckats programmera rätt, eller också går det inte. Tunna siffror och text trängs längst till vänster i skyltskåpet.

Annorlunda var det förr...




Sista rycket för 147 till Ekensberg. Till höstomläggningen återkom linjenumret 133 för sträckan Liljeholmen - Ekensberg.

yngrot

Trevligt med rullband och gul text är så snyggt ...  det var bättre förr..  :D tydligt och bra syns det ju oxå
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Oerhört tydligt och smidigt om bussen ska rulla på samma linjer/område hela sin livslängd. T.ex en Routemaster i London.
Men i SL-trafiken där bussar kan flyttas mellan Södertörn via Mälaröarna, Norrtälje och till sist Värmdö leder det ju till en hel del jobb.
Att som idag kunna skylta alla 1900 st SL-bussar med alla destinationer har ju helt klart sina fördelar. Bara att köra en 637 från Ellan i norr till Norrtälje på morgonen, och därefter flytta (tomköra) bussen ner till Nynäshamn och direkt vid ankomst skylta upp den till 852 Torö och bege sig ut på linjen med detsamma. :)

Robert Brink

Kommer ihåg en gång när jag tommade från Centralen till Råstagaraget i Sundbyberg. När jag ställde bussen på ramp, så var det något som lät fortfarande! Det var destinationsrullen som fortfarande höll på att jobba sig fram till nr: 92(Ej i Trafik) från något lågt nummer! Det har sina begränsningar med rullar som sagt...

//R

Ersa

Citat från: Robert Brink skrivet 18 november 2010, 15:10:40 PM
Kommer ihåg en gång när jag tommade från Centralen till Råstagaraget i Sundbyberg. När jag ställde bussen på ramp, så var det något som lät fortfarande! Det var destinationsrullen som fortfarande höll på att jobba sig fram till nr: 92(Ej i Trafik) från något lågt nummer! Det har sina begränsningar med rullar som sagt...

Skelleftebuss elstyrda rullar hade "Skellefteå" återkommande c:a var 10:e destination. Smidigt med tanke på att Skellefteå ju var navet för all kommunikation, och rullen hade nästan 100 textplatser. Annars jobbigt att ändra från nr 86 till 2 inför hemkörning. 8)
Huruvida "Ej i trafik" fanns på mer än bara en enda plats i början av rullen minns jag inte just nu.

Bingoberra

Citat från: Ersa skrivet 18 november 2010, 15:45:22 PM
Skelleftebuss elstyrda rullar hade "Skellefteå" återkommande c:a var 10:e destination. Smidigt med tanke på att Skellefteå ju var navet för all kommunikation, och rullen hade nästan 100 textplatser. Annars jobbigt att ändra från nr 86 till 2 inför hemkörning. 8)
Huruvida "Ej i trafik" fanns på mer än bara en enda plats i början av rullen minns jag inte just nu.

Här i Jönköping har de elstyrda rullbanden på OmniCity-lederna ca 40 textplatser, varav 6 destinationer tar upp tre-fyra platser, eftersom att skyltningen ändras längsmed linjesträckningen. "Ej i trafik" är en av de första. Kan således ta relativt lång tid innan "Ej i trafik" visar sig, om man tidigare använt en destination långt ned på rullen. Viss organisation verkar dock finnas bland destinationerna, ta t.ex. "Dalvik" och "Hisingsängen" som ligger intill varandra på rullen, vilket kan vara praktiskt då det finns en linje som går mellan just dessa destinationer.
Många destinationer saknas dock tyvärr, så att bussen körs med enbart linjenummer. :(

yngrot

Citat från: Ersa skrivet 18 november 2010, 14:47:23 PM
Oerhört tydligt och smidigt om bussen ska rulla på samma linjer/område hela sin livslängd. T.ex en Routemaster i London.
Men i SL-trafiken där bussar kan flyttas mellan Södertörn via Mälaröarna, Norrtälje och till sist Värmdö leder det ju till en hel del jobb.
Att som idag kunna skylta alla 1900 st SL-bussar med alla destinationer har ju helt klart sina fördelar. Bara att köra en 637 från Ellan i norr till Norrtälje på morgonen, och därefter flytta (tomköra) bussen ner till Nynäshamn och direkt vid ankomst skylta upp den till 852 Torö och bege sig ut på linjen med detsamma. :)



Jo visst är det smidigt med det nya diodskyltar men synbarheten är bättre på rullband..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Hasse L

Nog borde det väl gå att centrera texten (till mitten av rutan) och gärna vidga tecknen eller åtminstone sära på dem så att skyltarna blir lika ¨lättlästa¨ som hittillsvarande prickskyltar? (Det gäller alltså bussarna 7449-73.)

Ted Selander

Citat från: Hobgoblin skrivet 18 november 2010, 20:56:53 PM
Nog borde det väl gå att centrera texten (till mitten av rutan) och gärna vidga tecknen eller åtminstone sära på dem så att skyltarna blir lika ¨lättlästa¨ som hittillsvarande prickskyltar? (Det gäller alltså bussarna 7449-73.)

Jo, det är klart det går, och kommer att fixas. Om inte annat finns det ju SL-krav på "typsnitt". Det finns säkert en naturlig förklaring, men man kunde önskat att problemet klarats av före trafiksättning.

/Ted