Tips för den med fritidsproblem o stor plånbok (Länk till Buss bortskänkes)

Startat av Lars Ödlund, 18 november 2010, 01:45:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Helge Alared

Björn Forslund

Lär nog kräva heltidsjobb ett bra tag framöver, väl tilltagen budget, ett annat chassi samt goda kunskaper om hur en Alnöbuss främre del var beskaffad, enär bussen förefaller vara stympad och nog är att definiera som en enaxlad släpvagn... :'(

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 november 2010, 16:52:00 PM
Lär nog kräva heltidsjobb ett bra tag framöver, väl tilltagen budget, ett annat chassi samt goda kunskaper om hur en Alnöbuss främre del var beskaffad, enär bussen förefaller vara stympad och nog är att definiera som en enaxlad släpvagn... :'(

Det skulle vara om man bygger om den till ett rejält personsläp då. Går "släpet" att dra efter någon av SvOF:s veteranbussar? Lär dock gena en aning i skarpa kurvor antar jag. ;)

Peter Rost

Fikman

Kan säga att det verkar som om denna bussen slutat sina dar som så många andra bussar, nämligen som sommarstuga.
Först parkera man bussen på lämplig plats inredde den sen vartefter tiden gick slog man på panel, tak, byggde in denhelt, den ser ju riktigt fräch ut, men verkar vara kapad ram på den tyvärr

Esbjörn

Bussen är fd Alnö Omnibustrafik 26.
En till utseendet identisk vagn var en Volvo B513X 1948 och jag har uppgift om fler bussar med samma chassityp av årsmodell 1948, 1949 och 1950 hos bolaget, vilket gör att jag drar slutsatsen att det är fråga om samma chassityp på denna.
Alnökarosser byggdes med trästomme, vilket innebar att en idag existerande Alnökaross måste betraktas som mer eller mindre ett unikum.
Trästommen i karossen förefaller relativt frisk, mycket tack vare att den sedan första hälften av 60-talet stått inbyggd i en sommarstuga.
Tyvärr saknas ju hela frampartiet och drivlinan. Bakaxeln sitter kvar och hjulen rullar fritt...fattas bara annat kanske då hela diffklumpens innanmäte saknas.
Rambalkarna är med all sannolikhet inte kapade. Däremot har de knäckts in och svetsats ihop för att bilda en enkel draganordning.