SJ-buss 1014 (T211)

Startat av BengaB40, 17 november 2010, 19:49:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BengaB40

Kan man älska en buss? Ja, till och med författaren Jolo erkände det i en av sina böcker! Min förälskelse var en SJ-buss, som bar mig mellan Garphyttan och Örebro tur och retur under 50-talet. Hon var väl ingen skönhet precis, bara en buss rakt av. Utvändigt inget krom och inget bjäfs,det enda som blänkte var Volvo-krumeluren och Dieselmärket i fronten. En gul SJ-buss årsmodell 1948, B513 och Hägglundare. Invändigt tjusig fyrekrad bakelit-ratt, made in USA, väggar av masonite, hårda sittbänkar och ledstänger av ebonit. VDA-motor med härligt smatter på 95 hästar! Chaufförerna föredrog nog de två 135-Scaniorna som var hennes medlöpare, men ack så trist ljud i mina öron! Min 211:a gick troget på Garphyttetraden under hela 50-talet, blev uppgraderad på slutet med en D67C-motor, men då försvann mycket av det sköna smattrandet!
En systerbuss finns bevarad av SSS, SJ 1017, hoppas den får leva i evighet! Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Jag vill minnas att Volvos dieslar hade ett högre mjukare ljud än Scanias hade. Det berodde kanske på högre varvtal bl.a.?

Mvh Gunnar

bilomnibussen

Högre mjukare ljud! Östernärkes Omnibustrafiks T 655 från 1946 hördes in i vårt hus fast vi bodde minst en kilometer från landsvägen och det var träd och uthus mellan. Jag skulle vilja kalla motorljudet hårt och rappt, åtminstone från utsidan och avgasrörets mynning.
Mvh Jan G

Gunnar D

Jag hade främst i åtanke ljudet inne i bussen.

/Gunnar

BengaB40

Hej! Själv har jag en bullerskada i öronen från barndomen, kanske beror den på att jag alltid ville sitta vid motorn längst fram eller ovanför avgasröret, men jag har hört av busschaufförer att de hatade Volvos VDA-smattrande! Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Jag kanske är dålig på att förklara, men jag vill ha det till att Volvos äldre frontmotorbussar hade ett mer symaskinslikt ljud om ni förstår vad jag menar.

/Gunnar

BengaB40

Hej! Det här med motorljud är ett intressant kapitel! Anledningen till att Volvos direktinsprutade diesel blev fördröjd var mycket p.g.a. av det hårdare motorljudet. När den första motorn av den typen introducerades lyckades kostruktörerna att minska det hårda ljudet i förhållande till den tidigare förkammardieseln. Men för Scania-Vabis var det tvärtom: Hårdare motorljud än för förkammarvarianten. Kul med Gunnars symaskins-liknelse: SJ Örebro hade en ScV-84 invnr.392, bensinare och Hägglundare från 1939, den lät verkligen som en symaskin, en dröm för passagerare som ville ha lugn och ro och kanske ta en tupplur!  Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Eller om det är Volvo "Mopeds" motorljud jag tänker på?  ???

Mvh Gunnar

BengaB40

Hej! Har funderat på den där symaskin-liknelsen! Gunnar har helt rätt, D67-motorerna lät nog som symaskiner i lagom och normal takt, mjukt, dovt ljud, i alla fall i förhållande till VDA-motorernas smattrande! När jag jämförde med Scania-84:ans bensinmotorljud tänkte jag på min gamla mors symaskin som ibland hakade upp sig med ett skärande ljud a la motorsåg, men betydligt tystare naturligtvis! Hälsn. BengaB40

bilomnibussen

Hej! De få gånger jag var passagerare på bänken bredvid motorhuven i Volvo B513 VDA tyckte jag motorljudet var beskedligare där än utanför bussen. Värsta motorljudet levererade nog Scania-Vabis´135 eller 150 hk på höga varv då man fick skrika när man talade med chauffören. (Det var chauffören som började tala...). Dock kan det variera i ljud mellan olika motorer inte bara på grund av motorhuvens tätning utan själva motorerna. Upplevde detta tydligt med BF 76:orna och fick en lärd utläggning av Mats Karlsson som tog upp en rad faktorer som påverkade hur motorerna lät.
Mvh Jan G

BengaB40

Hej! Visst, det är nog sant att smattret från VDA-motorerna hördes bäst från utsidan, som Jan nämner! En minnesbild dök upp, på tal om konversation med föraren. I de gamla SJ-bussarna satt en skylt som löd: "Samtal med föraren förbjudet under körning"! Andra skyltar: "Högsta kylvatten-temp 80 grader" och "Vid överbelastning gäller ej garanti", (Volvo). Hälsn. BengaB40

Pelle Blom

Hej, jag är intresserad både av gamla SJ-bussar och Jolo! I vilken skrift uttrycker Jolo sin kärlek till gamla bussar?
Pelle Blom

BengaB40

Hej! Det var en krönikör i DN eller SvD, som för några år sedan citerade Jolo i ämnet "Att älska en buss". Återkommer om jag hittar citatet och ursprunget! Hälsn. BengaB40