Stoppskyltar av olika slag

Startat av Stefan P, 16 november 2010, 16:18:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

När byttes den gula stoppskylten mot den röda med stavningen STOP?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 16 november 2010, 16:18:17 PM
Hej

När byttes den gula stoppskylten mot den röda med stavningen STOP?

mvh Stefan P

1973. I varje fall började man då. Det tog ganska lång tid innan alla skyltar var utbytta. Kanske det rentav finns kvar någon gammal skylt fortfarande vid någon privat väg.

JB

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 november 2010, 18:27:09 PM
1973. I varje fall började man då. Det tog ganska lång tid innan alla skyltar var utbytta. Kanske det rentav finns kvar någon gammal skylt fortfarande vid någon privat väg.

Såg en gammal skylt för sådär 5-10 år sedan vid lokstallet i Kristinehamn.

Axel

Med det var väl 1967 som högertrafiken kom, med nya skyltar.
Att sedan inte alla privata skyltägare orkat byta är en annan sak, på allmänna vägnätet kom den åttkantiga skylten 3 september 1967.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Axel skrivet 26 november 2010, 00:07:09 AM
Med det var väl 1967 som högertrafiken kom, med nya skyltar.
Att sedan inte alla privata skyltägare orkat byta är en annan sak, på allmänna vägnätet kom den åttkantiga skylten 3 september 1967.

Nej, den åttakantiga stoppskylten kom inte i samband med högertrafiken. Det var kanske på tal men man ansåg att man inte skulle förvirra situationen genom att byta ut vägskyltarna också. Mina egna minnen stöds därvid av Wikipedia. Var har du hittat uppgiften att det skulle skett 1967?

riiga

Fram till ombyggnaden nyligen så fanns det en gammal stoppskylt vid parkeringen mittemot flygvapenmuséet i Linköping. Har tyvärr ingen bild på det, och google maps har inte gatuvy där.  :-\

Nor1

Jag vet vart det finns en!  :)

Den som kan gissa vart kortet är taget vinner nått fint, eller nått.

Kortet taget i Augusti 2010, dock utanför det allmäna vägnätet.

/Stefan

Axel

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 november 2010, 08:34:53 AM
Nej, den åttakantiga stoppskylten kom inte i samband med högertrafiken. Det var kanske på tal men man ansåg att man inte skulle förvirra situationen genom att byta ut vägskyltarna också. Mina egna minnen stöds därvid av Wikipedia. Var har du hittat uppgiften att det skulle skett 1967?

Ok, jag var helt säker på detta och tänkte först skriva att Wikipedia måste man ta med en nypa salt. Nu har jag tagit den där nypan och googlat runt lite. Jag ser på Vägverkets hemsida att de skriver 1973. Och de borde veta, även om de inte heter Vägverket längre.

Däremot blev faktiskt i och med SFS 1966:270 de flesta andra vägmärken bytta. Märkena fick gul bakgrund, märket som betydde stoppförbud blev p-förbud istället för det överstrukna "p"-et. Istället blev det ett extra rött streck över den gamla tavlan som betydde stoppförbud. Märket "fri fart" slopades.

Men det var tydligen 1973 som Stop-skylten infördes.

Ersa

Citat från: Nor1 skrivet 26 november 2010, 22:32:05 PM
Jag vet vart det finns en!  :)
Den som kan gissa vart kortet är taget vinner nått fint, eller nått.
Kortet taget i Augusti 2010, dock utanför det allmäna vägnätet.

Frågan är om det är så bra att avslöja stället. Det är ju inte bara älgskyltar som brukar stjälas.