Gammal en.

Startat av Möllers, 16 november 2010, 04:54:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Bilden togs Juni 2001..

Uploaded with ImageShack.us

bilomnibussen

Hej! Var är bilden tagen? Danmark? En T-Ford är det förvisso.
Mvh Jan G

Möllers

Den är tagen i Landskrona.

bilomnibussen

Jaha, tack för informationen! Men bussen är väl inte svensk eller...?
Mvh Jan G

Möllers

Den är dansk bussen vad jag vet.

Möllers

Skulle vara intersant om det fanns mer fakta om den på nån sida..

bilomnibussen

Hej! De danska karosserna var tydligen snarlika de svenska vid samma tid. T-Forden fanns i två chassivarianter, i princip personbil/kombinerad eller lastvagn/buss som hade samma 20 hk motor och den speciella "växellådan" med hel- och halvfart. T-Forden var kanske den vanligaste landsbygdsbussen i Sverige de första åren på 1920-talet.

Det finns rader av foton på T-Fordbussar som tycks ha haft ett standardbyggt karosseri, flera av dem från Malmö med omnejd men även Östergötland, Carl Person i Lotorp. Det har aldrig gått att få veta vem som byggde dessa, om det fanns ritningar eller färdigbyggda karosser via Ford??
Mvh Jan G

Fredrik H

Hej,
Efter att länge ha varit läsare av detta forum är det väl på tiden att jag blir lite aktiv också. Och varför inte passa på när denna gamla bekant dök upp på forumet, en buss som jag haft den äran att få provköra på ett industriområde utanför Köpenhamn.  :)
Karossen på denna buss är byggd i Söderköping, och trafikerade med stor sannolikhet linjen Ulrika - Linköping. Viklit berättade att han hämtat karossen i Linköping på 70-talet. För några år sedan hade Ulrika hembygdsförening lånat in bussen till ett arrangemang där den återigen fick skjutsa ulrikabor.
Det där med att måla chassit i klara färger är tydligen typiskt danskt. Här i Sverige var väl färgsättningen lite mer diskret, de flesta nöjde sig nog med Ford standardsvart.

Mvh
Fredrik Haraldsson

bilomnibussen

Hej! Jag tror det var ovanligt med svartlackerade bussar på 20-talet, kan ha fel där.
Mvh Jan G