Huvudmeny

Kaos i Malmö

Startat av blubb, 15 november 2010, 11:02:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


lil-sis

Kaos för att det blev stopp på en väg?

Onödigt av bussen att svänga in tidigt och onödigt av bilen att inte bromsa.


the0fiskis

nej men det stog
"Fordonen stod kvar och övrig trafik kom inte förbi."

Peter L

"...som bilen bakom av någon anledning inte bromsade."

Ord som säger allt och ingenting, varför inte bara skriva att bilen inte bromsade. Punkt.  ;D

ML-buss

Åker och kör buss i Malmö stadstrafik varje dag.....
tyvärr så är det i många fall brist på kunskap tror jag hur man framför en buss i stadstrafik.
tråkigt att behöva säga det men kvaliten på chaufförer är under all kritik.
störst går först i alla lägen verkar det som för vissa.
Sen finns det så klart en massa bilister som också tränger sig.
Men ett tydligt tecken på bristande uppmärksamhet är att kolla hur bussens plåtskador ser ut.
I Malmö har vi inte en enda hel ledvagn utan plåtskador.
Ingen skillnad vad gäller Arriva eller Veolia.   
Har du ett busskort i dag 2010 så får du jobb direkt mer eller mindre. Och utbildningen är ingen lång historia, kan du bara hyffsat linjerna så e det bara ut och åka .

KG

Citat från: ML-buss skrivet 16 november 2010, 13:07:28 PM
Åker och kör buss i Malmö stadstrafik varje dag.....
tyvärr så är det i många fall brist på kunskap tror jag hur man framför en buss i stadstrafik.
tråkigt att behöva säga det men kvaliten på chaufförer är under all kritik.
störst går först i alla lägen verkar det som för vissa.
Sen finns det så klart en massa bilister som också tränger sig.
Men ett tydligt tecken på bristande uppmärksamhet är att kolla hur bussens plåtskador ser ut.
I Malmö har vi inte en enda hel ledvagn utan plåtskador.
Ingen skillnad vad gäller Arriva eller Veolia.   
Har du ett busskort i dag 2010 så får du jobb direkt mer eller mindre. Och utbildningen är ingen lång historia, kan du bara hyffsat linjerna så e det bara ut och åka .


Men det är ju så företagen vill ha det? Varför skulle dom annars ha så otroligt låg lön? Dom måste ju anse att det är billigare med plåtskadorna än att ha ett bra rykte för bussföraryrket och med det högre löner.

ML-buss


buskörare

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 november 2010, 12:54:34 PM
Otroligt låg lön? jämfört med vad?

All lön är väl för låg oavsett hur hög den är för resp löntagare.... ;D

Men att en bussförare skulle ha en otroligt låg lön med runt 24000:- i grundlön (slutlön) + tillägg (OB-Ram-Trakt-ev Sthlm/Gbg tlg) beror på vem det är man jämför med?

Högsta grundlönen ligger på 23347:-. Så närmare 23 än 24 iaf.

JDS

Har lite svårt att förstå hur den där händelsen kan föranleda en diskussion om bussförares löner. En bilförare som har fortsatt alldeles för långt fram, synbarligen i hopp om att bussen på något magiskt sätt skulle försvinna åt sidan, är vad jag ser! Bussföraren verkar rätt oskyldig faktiskt...

(Eller var det möjligen glashalt så att bussen verkligen åkte i sidled?)

Peter L

Citat från: JDS skrivet 17 november 2010, 14:45:25 PM
Har lite svårt att förstå hur den där händelsen kan föranleda en diskussion om bussförares löner. En bilförare som har fortsatt alldeles för långt fram, synbarligen i hopp om att bussen på något magiskt sätt skulle försvinna åt sidan, är vad jag ser! Bussföraren verkar rätt oskyldig faktiskt...

(Eller var det möjligen glashalt så att bussen verkligen åkte i sidled?)

Håller med om att diskussionen om lönerna känns lite långsökt i samband med denna "simpla" trafikolycka. Dock är ansvaret kanske inte helt lätt att reda ut, vägen är 2-filig och det ser i alla fall ut på bilden som att bussen svängt ut ordentligt till vänster, inte bara ut från hållplatsen. Filbyte alltså, med tillhörande väjningsplikt. Å andra sidan är ledvagnen 18 meter lång så bilen fick god förvarning och borde rimligen haft gott om tid att släppa på gasen. Sååå snabba är inte gasbussarna!  ;D

JDS

Väjningsplikt vid filbyte, var står det? I min trafikförordning står det bara att man får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Det står också att man ska underlätta andra trafikanters körfältsbyten samt att man inte får köra om till vänster om den man tänker köra om ger tecken att han tänker svänga vänster.

Peter L

Citat från: JDS skrivet 17 november 2010, 17:35:44 PM
Väjningsplikt vid filbyte, var står det? I min trafikförordning står det bara att man får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Det står också att man ska underlätta andra trafikanters körfältsbyten samt att man inte får köra om till vänster om den man tänker köra om ger tecken att han tänker svänga vänster.

Helt rätt. Min hjärna ville förenkla detta till just väjningsplikt vilket inte är korrekt.

Men i alla fall, bussen kan inte bara byta körfält rakt upp och ner även om den blinkar. Frågan är hur det exakta förloppet har gått till vilket inte är självklart även om jag personligen kan tycka att bilen är placerad väldigt långt bak och därmed borde haft all möjlighet i världen att släppa på gasen och därmed undvika denna "nesa".

KG

Citat från: buskörare skrivet 17 november 2010, 13:55:34 PM
Högsta grundlönen ligger på 23347:-. Så närmare 23 än 24 iaf.

Den lönen når man efter ÅTTA år i yrket. Jag har aldrig varit med om en sådan lång löne"trappa" någon gång i hela mitt yrkesliv.
Dessutom efter så många år i yrket har en lastbilschaufför mycket bättre betalt. Då anses han ofta vara ovärdelig för företaget om man nu inte har ett distributionsjobb eller liknande. Kan bara jämföra med mina bekanta som kör rundvirke, dom tjänar 30 000kr före skatt och jobbar fyradagarsvecka.
Man kan ju fråga sig vem som har mest värdefull last...