Ska Råsta ta över linje 512?

Startat av Mikael Ringmarck, 15 november 2010, 10:47:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Ringmarck

Genom åren har det florerat en del rykten om linjer som ska byta garage. Det är inte så ofta det sker men för några år sedan bytte Bromma linje 513 mot 116. Det var i augusti 2007 om jag minns rätt. Sedan några år har jag hört att vi ska byta linje 512 mot någon eller några Råstalinjer. Idag blev detta åter aktuellt när tjejen kom hem och berättade att hon hade hört något intressant via kom-radion i bussen hon åkte. För förarnas kännedom skulle Busslink vara ute och köra utefter hela linje 512:s linjesträckning idag. Är det måhända linjeutbildning på gång eller finns det en annan orsak? Är Busslink kanske ute och utbildar i riktigt god tid, för jag kan knappast tro att man byter linjer mitt i ett tjänstepaket. Om det finns någon som kan bringa klarhet vore det guld värt annars kan vi väl spä på med lite mer rykten?  ;)

Magnus_J

har inte hört något om detta men kanske kan vara någon del i kommande upphandling E20, hur långt man nu har kommit på den.

rengmark

Har hört rykten om att Nobina och Busslink skulle byta 512 och 517 med varandra. Nobina skulle då komma närmare egna Lundadepån. Trafikproduktionen verkar vara tämligen likartad för båda linjerna. Sedan skulle jag kunna gissa att Nobina tar över 157X Spånga stn-Godsterminalen.

Ted Selander

Det finns ingen aktuell substans i ryktena.

/Ted

julle

Det lär lösa sig med kommande upphandling (E20), där Bromma, Solna- Sundbyberg och Sollentuna blir ETT trafikavtal!

Mikael Ringmarck

Citat från: rengmark skrivet 16 november 2010, 00:23:34 AM
Har hört rykten om att Nobina och Busslink skulle byta 512 och 517 med varandra. Nobina skulle då komma närmare egna Lundadepån. Trafikproduktionen verkar vara tämligen likartad för båda linjerna. Sedan skulle jag kunna gissa att Nobina tar över 157X Spånga stn-Godsterminalen.

Precis, det är vad jag också hört. Men som nämnts dröjer det med all säkerhet till kommande upphandling. Det blir nog bra vart det lider... :)

Karsten

Citat från: Mrbuss skrivet 18 november 2010, 20:31:35 PM
Precis, det är vad jag också hört. Men som nämnts dröjer det med all säkerhet till kommande upphandling. Det blir nog bra vart det lider... :)

Fast i och med nästa upphandling blir väl Bromma och Råsta ett och samma trafikområde?

Mikael Ringmarck

Citat från: Karsten skrivet 18 november 2010, 20:49:27 PM
Fast i och med nästa upphandling blir väl Bromma och Råsta ett och samma trafikområde?

Jo, jag har fått den uppfatttningen. Personligen hoppas jag att man kommer byta turer hej vilt med varandra så att vi får köra lite 155, 156, 157, 509, 514, 517 och kanske till och med 179? Vi kan ha avlösning i Spånga om man nu inte har lust att parkera några blåvagnar i Lunda. Det skulle å andra sidan bli kort tomkörningsväg till Vällingby  :D

Hoppas det inte blir som Brommas och Kallhälls "förhållande" idag - dvs inget sammarbete alls. Det är trist tycker jag.  ::)

Andreas91

Citat från: Mrbuss skrivet 19 november 2010, 10:41:36 AM
Jo, jag har fått den uppfatttningen. Personligen hoppas jag att man kommer byta turer hej vilt med varandra så att vi får köra lite 155, 156, 157, 509, 514, 517 och kanske till och med 179? Vi kan ha avlösning i Spånga om man nu inte har lust att parkera några blåvagnar i Lunda. Det skulle å andra sidan bli kort tomkörningsväg till Vällingby  :D

Hoppas det inte blir som Brommas och Kallhälls "förhållande" idag - dvs inget sammarbete alls. Det är trist tycker jag.  ::)

Ja, det vore häftigt!  ;D En liten fråga bara angående Kallhäll vs. Lunda - tänker jag helt fel om det var så att Lunda hade några avgångar på Kallhälls linje 518, men inte så mycket mer över detta eller kanske ingenting över detta?  ::) Man kanske har slutat med det iofs, men det är därför jag bara tänkte kolla, antingen med dig eller någon annan, som har med stor sannolikhet har mer koll på det än vad jag har. :P  

Mikael Ringmarck

Citat från: Andreas91 skrivet 19 november 2010, 10:49:33 AM
Ja, det vore häftigt!  ;D En liten fråga bara angående Kallhäll vs. Lunda - tänker jag helt fel om det var så att Lunda hade några avgångar på Kallhälls linje 518, men inte så mycket mer över detta eller kanske ingenting över detta?  ::) Man kanske har slutat med det iofs, men det är därför jag bara tänkte kolla, antingen med dig eller någon annan, som har med stor sannolikhet har mer koll på det än vad jag har. :P  

Det stämmer att det fanns turer som Bromma/Lunda körde på 518 men det var några år sedan. Senaste sammarbetet innebar att vi hade en eftermiddags-/kvällstjänst där man satt och förstärkte 541 mellan Vällingby och Backlura/Barkarby. Denna tjänst försvann efter någon månad. Den brukade alltid trafikeras med ledvagn och några sådana har vi ju inte kvar i Lunda idag.