Katrineholmare på hemmaplan

Startat av Bengt H, 15 november 2010, 07:37:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Silo ville ha mer från Katrineholm. Vid uppehållet i Katrineholm i juni 1969 - jag var troligen på väg till Malmköping - stod även ett par bussar byggda på orten på busstationen.

Silo

Se där - två till. Överst står en av Julitatrafikens vagnar redo att avgå på det som senare blev linje 77 till Julita och på den undre bilden ser vi en av Lundborgs vagnar på linje 5. Denna blev sedermera SLT nr 741 och var i trafik till 1985-86. Bl.a gick den som reservvgan på tätorten prydligt skyltad "1 Stadstrafik" (inte "Tätortstrafik" som det stod på de modernare vagnarna).

Julitatrafiken köptes upp av SLT vid 80-talets mitt, men då var denna buss sedan länge ur trafik. Det Julitabuss som finns idag är alltså, som många förväxlar, inte det som tidigare hette Julitatrafiken.

Julitatrafiken körde även bl.a. linje 75, Katrineholm-Marmorbyn-Österåker. Enligt sägnen är invånarna i Österåker mycket ekonomiska till sin läggning och i den lokala tidningen fanns vid ett tillfälle ett rim av signaturen Haldo som här fritt citeras på detta vis: "Med denna buss från Österåker dock sällan någon till staden åker - en dyr biljett är väl överdåd för folk från Ättersta, Torp och Råd."

bilomnibussen

Intressant att se dessa bilder av bussar i gamla välkända färger från förr! Julitabussen ser ut att ha regnumret D 905. En buss med detta nummer, ScV 2B22 1949, ch 90945, hade från början en lyxkaross från Hägglunds och ägdes från början av Södra Hjälmarstrandens Trafik AB, regnr T 122, överläts år 1953 till "broderföretaget" JT. Den bussen skall ha fallit utför ett stup i Norge och förstörts. Frågan är om den avbildade bussen är den kvaddade som fått ny kaross eller en helt ny från 50-talet. Lägg märke till skärmkanternas utseende som jag bara sett på en enda SKV Nyboxerkaross tidigare, den Hjälmarstrandsbuss som var prototyp för karosstypen.
Mvh Jan G