Svavelos och kroppsodör

Startat av Staffan Sävenfjord, 13 november 2010, 19:27:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

MartinMartin

Det kallar Jag en riktig kvinna  ;D
Hon visade var skåpet skulle stå.

Nej, skämt åsido. Hade väl varit snyggare att lämna in ett skriftligt klagomål vid
ett senare tillfälle än inför alla resenärer.

lil-sis

Fast egentligen tar det väl inte längre tid att lasta efter än att lasta före? De måste ju på oavsett och antingen får de vänta på förare som loggar in i systemet efter de gått på eller så får de vänta på förare som loggar in i systemet innan de går på.

I Uppsala lastar vi ju först, jag brukar sen åka och logga in vid nästa trafikljus (för man fastnar alltid vid ett sådant).

mil

Citat från: lil-sis skrivet 14 november 2010, 07:43:47 AM
Fast egentligen tar det väl inte längre tid att lasta efter än att lasta före? De måste ju på oavsett och antingen får de vänta på förare som loggar in i systemet efter de gått på eller så får de vänta på förare som loggar in i systemet innan de går på.

I Uppsala lastar vi ju först, jag brukar sen åka och logga in vid nästa trafikljus (för man fastnar alltid vid ett sådant).
Problemet är ju det att folk inte kan vänta utanför utan de måste in deras saker är ju viktigare att de får komma in i bussen helst innan den stannat. Det som de vänder sig emot är att få stå ute medan föraren gör sina rutiner. kan ju också vara tagit för den föraren som avlöses om det skall lastas först och han skall med annan buss. För lastningen kan ta tid hur skall han kunna logga ut etc då folk skall in o visitera kort etc. Nej ärligt talat så är det rätt att det är ena föraren som skall lasta och visitera kort och då får man som resenär snällt vänta de minutrarna det kan ta

HJP

Visst vore det kundvänligare att lasta först, och byta av sen - men. När avstigning skett, så är det relativt lite resenärer i bussen. Efter påstigning, kan det vara proppfullt, ända fram till framdörrarna, då blir det trängsel för avlösningen. Så himla lång tid brukar inte avlösningen ta, att det utgör något problem. Det är relativt sällan man, som resenär, råkar ut för avlösning.  Det blir än mer sällan det regnar just då. Och -29 grader är det i praktiken aldrig i Stockholm, men den gamle T-baneföraren Ulo Maasing (för det är väl han?) hade lättare med avlösningarna på tunneltågen.

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 14 november 2010, 10:09:07 AM
den gamle T-baneföraren Ulo Maasing (för det är väl han?) hade lättare med avlösningarna på tunneltågen.

HJP

Jag har aldrig hört att Ulo varit tunnelbaneförare men det är alltså samme Ulo som i många år jobbade vid Radio Stockholm. Många av Radio Stockholms reportrar hade ett förflutet på SL så det är mycket möjligt att Ulo också hade det.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

buskörare

Jag lastar oftast före, men har jag kort rast och det är många som vill på alt jag ligger sen så får nästa förare lasta enbart för att jag inte ska förlora minuter på min rast.

Ersa

I Umeå tätort har "SL-avlösningen" förekommit i många herrans år, till irritation för vissa stressade resenärer. Men har man dagens extremt långsamma biljettsystem och 20-30 pers i kön som alla ska köpa varsin enkelbiljett eller ladda på sina busskort går ju den avstigande förarens halva korta kafferast åt att lasta på den långsamma kön. Bättre då att lösa av snabbt, så den nye föraren får sitta och sälja långsamma enkelbiljetter uppåt 5-7 minuter efter avgångstiden och invänta springande sistaminutenresenärer som slår på bussen om de inte får åka med bussen som skulle gått för 6 min sedan. Man hade heller ingen lust att missa sin personalbuss till depån vid avslutat arbetspass pga att man skulle lasta resenärer åt en annan förare, och därmed bli 30-40 min sen hem.

Jämförelsevis är ju SL-trafiken underbar. Jag kommer nog aldrig att sluta att alltid vara lite imponerad över hur snabbt en SL-buss går att lasta från tom till 55 resenärer. :)

På Swebus Express och en hel del annan långfärdstrafik är det tvärtom. Där är det den avstigande föraren som säljer biljetter på det ställe denne ska lämna över bussen, och den nye föraren som sköter lastluckor, sorterar väskor och svarar på frågor. När den sista förbokade biljetten är avbockad sker förarbytet, men undantag kan förstås ske i samförstånd. T.ex om det är 5 min kvar till avgång och två det är två förbokade biljetter kvar i listan, men inga syns till. Då passar det ju perfekt att byta förare medan man väntar in dessa.

Leif D

Allra bäst, är väl om man kör de som Ötraf numera påbjuder.
Ingen kontant försäljning ombord, allså inget behov av att den personliga inloggen  i biljettsystemet fungerar under avlösningen. Visering och registrering kan ske i Atron-systemet även under avlösning, om man först trycker på avlösningsknappen.  Därefter kan förarna byta av medan resenärerna går av och på, i samtliga dörrar i Norrköping, i bara vissa på andra platser.
Klart bäst och liknar i stort de som tillämpas på kontinenten.
;-)

Ersa

Citat från: Leif D skrivet 14 november 2010, 14:49:56 PM
Allra bäst, är väl om man kör de som Ötraf numera påbjuder.
Ingen kontant försäljning ombord, allså inget behov av att den personliga inloggen  i biljettsystemet fungerar under avlösningen. Visering och registrering kan ske i Atron-systemet även under avlösning, om man först trycker på avlösningsknappen.  Därefter kan förarna byta av medan resenärerna går av och på, i samtliga dörrar i Norrköping, i bara vissa på andra platser.
Klart bäst och liknar i stort de som tillämpas på kontinenten.

Östgötatrafiken är onekligen en bra förebild för hur fler trafikhuvudmän i Sverige borde skötas.
1: Att Ötraf har en enda trafikledning som Veolia sköter, trots ett flertal operatörer finns i länet. Följer man det argumentet så faller hela UL:s fix idé att man "måste" ha en enda operatör (utan underentreprenörer) för att kunna ha kommunikation.
2: Att som Leif skriver ovan, när kontanthanteringen är borta behövs inga koder, in- och urloggningar och redovisningar. Enormt mycket tid sparas och bussen går mycket snabbt att lasta. På SL är det samma sak. Här kan inte bara UL utan även Länstrafiken i Västerbotten lära sig mycket.

Men i Sverige gäller dock regeln att alla län ska komma på sin egen lösning på hur man uppfinner hjulet. Att ta efter en lyckad lösning från ett annat länstrafiksbolag har nog aldrig legat högt på någon prioriteringslista.

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 november 2010, 10:16:01 AM
Jag har aldrig hört att Ulo varit tunnelbaneförare men det är alltså samme Ulo som i många år jobbade vid Radio Stockholm. Många av Radio Stockholms reportrar hade ett förflutet på SL så det är mycket möjligt att Ulo också hade det.
Ja, det är den Ulo som började på radio Stockholm i ett tidigt skede. Jag var på "Öppet hus" på Radio Stockholm en gång, och träffade då Ulo, som jag kände som T-baneförare på bana 2 (röda linjen), samtidigt som jag körde buss på Nyboda. Vi hade båda Liljeholmen som avlösningsplats, och träffades då och då i personalrummen där.

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 14 november 2010, 18:03:00 PM
Ja, det är den Ulo som började på radio Stockholm i ett tidigt skede. Jag var på "Öppet hus" på Radio Stockholm en gång, och träffade då Ulo, som jag kände som T-baneförare på bana 2 (röda linjen), samtidigt som jag körde buss på Nyboda. Vi hade båda Liljeholmen som avlösningsplats, och träffades då och då i personalrummen där.

HJP

Man lär sig nytt hela tiden.  :) Och apropå tidningen Bussbranschen så är dess ägare och ansvarige utgivare gammal spårvagnsförare vid SS. Enligt egen utsago hade han rekordet i att köra i kapp framförvarande vagn på linjen.

lil-sis

Stadsbussarna har ju ganska liten kontanthantering men det är ju kuponger, UL-kort och sms-viseringar som ska göras också. Och den första kategorin kräver att man är inloggad.