Huvudmeny

Blåkullabild..

Startat av Bussmicke, 15 september 2007, 22:03:47 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

KRNI


Bussmicke

Tack, härligt kvällsljus.
Färgerna kommer inte helt till sin rätt i det ljuset men men.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Hej,

Oj, en ledbuss på linje 513. Jag visste inte att 513 har ledbusstillstånd.
Fin bild, förresten.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Magnus_J

Citat från: Norrortsmicke skrivet 16 september 2007, 10:44:05 AM
Hej,

Oj, en ledbuss på linje 513. Jag visste inte att 513 har ledbusstillstånd.
Fin bild, förresten.

har hört (inte sett) att det gått ledvagnar på 503 och även sett på 504, som är vanliga Kortvagns linjer annars,
i vagnsbrist tider. Hände även på Veolias tid.

Bussmicke

TRAFIKERINGSPLAN

503
Fordonskrav: Lågentrébuss eller låggolvbuss med minst 25 sittplatser.
Trafikeringskrav: -
Övrigt: -.

504
Fordonskrav: Lågentrébussar eller låggolvbussar för förorts- eller stadstrafik
Trafikeringskrav: -
Övrigt: -

513
Fordonskrav: Normalbuss.
Trafikeringskrav: -
Övrigt: -
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico


503 får det inte gå ledvagn på då det enligt utsago saknas ledvagnstillstånd. Däremot skulle det nog gå, antingen via lite backning eller också att vända på parkeringsplatsen vid Bockholmen. Kruxet i det fallet är att står det bilar på antingen det ena eller det andra stället så är det nästan kört då utrymmet är begränsat. Vad gäller 504 så är det inga problem, tillstånd finns och det rullar ibland ledvagn där med ojämna undantag. Likaså på 505 och det är ju det som för vidare till 513 (då omloppen nu ibland innehåller byten mellan dessa två linjer) för jag har faktiskt redan för två veckor sedan försökt att få svar på ifall det finns ledvagnstillstånd på 513. Väntar dock fortfarande på det svaret.  ::)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Hagri

Citat från: Nico skrivet 16 september 2007, 12:46:02 PM
503 får det inte gå ledvagn på då det enligt utsago saknas ledvagnstillstånd.

Ursäkta en dum fråga.
Vad innebär ledvagnstillstånd?

Skalman

#8
Enlingt lokal trafikföreskrift gällande Stockholms kommun, så får buss ha en maximal
totallängd av 13,99 meter (om den har styrbar sistaaxel i boggi). 

Längre fordon (t ex ledbuss) kräver dispens från trafikkontoret.

Nico


Citat från: Skalman skrivet 16 september 2007, 13:06:40 PM
Enlingt lokal trafikföreskrift gällande Stockholms kommun, så får buss ha en maximal
totallängd av 13,99 meter (om den har styrbar sistaaxel i boggi). 

Längre fordon (t ex ledbuss) kräver dispens från trafikkontoret.

Jo, i Stockholms kommun. Det här är dock Solna och här gäller andra lokala föreskrifter som ingen verkar ha helkoll på.  ;)

Vad gäller 'ledvagnstillstånd' så har det säkert ett flådigare officiellt namn, men i princip är det något som talar om ifall man har rätt att köra ledvagn på en gata eller ej.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Skalman

Nu var inte mitt svar på något sätt linjespecifikt, utan avsikten var att
räta ut begreppet "ledvagnstillstånd". Lokala trafikföreskrifter kan - oavsett
vilken kommun de kan tänkas gälla - begränsa vikter och dimensioner
för fordon på vissa specificerade sträckor. Ett exempel på detta är
maxlängden för bussar i Stockholms kommun.

Detta skall dock inte förväxlas med huvudmannens fordonskrav för den
aktuella linjen, eller eventuellt lokala beslut att inte trafikera viss linje
med viss vagntyp.

Nico


Ber om ursäkt. Menade inte att vara ohövlig eller så utan ville bara, om än något klumpigt, betona att det ibland finns viss skillnader mellan kommunernas respektive lokala förordningar. Här ser man även att det är ganska osmidigt med så många kommuner inom samma lilla tätortsområde.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Tack för era intressanta svar!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Skalman

> Ber om ursäkt. Menade inte att vara ohövlig eller så

Så tolkade jag dig absolut inte heller, så du har ingen anledning att
be om ursäkt!  :)
Mitt inlägg var väl dessutom inte av det slaget att det skulle uppnå
någon högre poäng ifråga om glasklarhet...  ;D