GS B34 835

Startat av Hasse L, 13 november 2010, 10:48:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Volvo B59 - H. Höglund & Co, Säffle, 1976.
Min gamla lista med B34 slutar med 830, men jag antar att även denna betecknades B34.

Gunnar D

Kul att se den bussen med provlinjenummerskylt med små glödlampor!
Bilden är väl tagen vid vad Göteborgarna kallar "Gumperts Hörne". Här under rivning/nybyggnad.

Mvh Gunnar

Stefan P

Hej

Reklamen från Goman gör mig hungrig, finns Goman kvar idag?

Vad har byggts i hörnet som visas på bilden?

Alltid trevligt med gamla bussar.

mvh Stefan P

1524MS

Bussen måste ha varit helt ny i bild,p.g.a att om jag minns inte helt fel ,så 835:an var -76 årsmodell.
Dessa bussar som hade 800 serienummer var helautomater och 700 serie var halvautomater.
Dessa bussar var roliga att köra,fast man hade problem med rattfrossan i dessa bussar.Kommer väl ihåg gamla 56:ans linje som
gick mellan Komettorget-Bellevue-Drottningtorget när jag ser denna bilden,därför att dessa sista bussar var mest placerade
på den linjen.

Roligt att få se såna gamla bilder.

ch

Det är väl Karl johansgatan, området de har byggt upp igen.

1524MS

Först kunde jag inte placera 60:an till Brunnsparken,men när jag studerade mina gamla linjekartor och googlade efter
"Gumperts Hörne". Fick jag fram att bussen kommer körandes på Södra Hamngatan och skall svänga till Östra Hamngatan.

Jonas Gustafsson

Citat från: 1524MS skrivet 13 november 2010, 18:37:38 PM
Först kunde jag inte placera 60:an till Brunnsparken,men när jag studerade mina gamla linjekartor och googlade efter
"Gumperts Hörne". Fick jag fram att bussen kommer körandes på Södra Hamngatan och skall svänga till Östra Hamngatan.

Det stämmer, man känner igen Frimurarlogens fasad mot S Hamngatan i bakgrunden.
På den tiden gick inte linje 60 över Centralstationen utan gjorde en sväng bort till Kungsportsplatsen och sedan Parkgatan (Nya Allén andra vägen) till Gamla Ullevi.

Att Hobgoblin inte har med 835 på listan beror säkert på att 831-835 levererades 1976, två år efter 801-830.
835 var den första av GS bussar som fick denna färgsättning. Det blå taket var ett test som bara fanns på denna buss. Ett annat test som var unikt för bussen var glödlampsnummerskylten á la Borås Lokaltrafik, totalt oläslig vid vissa ljusförhållanden.

Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Mats Karlsson

Och invändigt hade den blå stolar och röda väggar!! Mycket nytt på en gång!!