Huvudmeny

Äntligen komplett

Startat av Jocke Selling, 12 november 2010, 21:35:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Selling

Den sista Nobina Uppland vagnen är nu införlivad i min samling. Tänk att det bara skulle behövas ett tjänsteärende till min forna arbetsplats för att hitta den.

Nu får vi väl hoppas på lite skojigt nytillskott inför trafikstarten i juni också, så att jakten kan fortsätta.

//Jocke

Jan

Det kommer med all säkerhet bli ett ihopskrap från hela Sverige.
I branschen i 40 år

KG

Citat från: Jan skrivet 13 november 2010, 11:19:28 AM
Det kommer med all säkerhet bli ett ihopskrap från hela Sverige.

Blir det inte ett stort antal övertaliga SL röda vagnar lagom till hösttidtabellen 2011?

Bussmicke

Frågan är hur många som är hela utan att behöva sändas till rekonden först..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Citat från: Bussmicke skrivet 14 november 2010, 17:24:56 PM
Frågan är hur många som är hela utan att behöva sändas till rekonden först..

Frågan är snarare vilka fordonskrav UL har ställt i detta tillfälliga kontrakt. Är de glada att någon vill köra ett år och accepterar vilka vagnar som helst, eller är det krav på nya fräscha vagnar (vem fixar fram det för ett års trafik?)? Björknäs 18-ledvagnar kanske passar Ersa utmärkt att ratta på 804:an? En del av dem går riktigt bra, men de ger inget vidare fräscht intryck...

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 14 november 2010, 18:29:22 PM
Frågan är snarare vilka fordonskrav UL har ställt i detta tillfälliga kontrakt. Är de glada att någon vill köra ett år och accepterar vilka vagnar som helst, eller är det krav på nya fräscha vagnar (vem fixar fram det för ett års trafik?)? Björknäs 18-ledvagnar kanske passar Ersa utmärkt att ratta på 804:an? En del av dem går riktigt bra, men de ger inget vidare fräscht intryck...

Inga krav på vare sig lågentré, bälten, AC eller gul lack. Vissa högre komfortkrav på 801:an, vilket innebär att Nobina bara kör vidare med samma specialinredda Arlandavagnar som de redan kör med på 801 idag, samt merutnyttjar dem på annan trafik ibland.
Men vän av ordning som jag är tycker jag gott att även 804:an bör prioriteras en del. Det är ju ändå en lång stomlinje som KR har kört bra bussar på i flera år. Så många som möjligt av ledvagns-Setrorna i Enköping kan man väl kasta in på 804:an för att försöka att göra ett bra kvalitetsjobb trots ett kort avtal med få krav?

Sen har man ju ett gäng Skånegula arbetslösa Vegor i bra skick ståendes i Säffle. Där har man ju t.o.m rätt färg, lågentré, AC samt en hel del komfort trots att det inte krävs.

KG

Citat från: Ersa skrivet 14 november 2010, 20:29:18 PM
Inga krav på vare sig lågentré, bälten, AC eller gul lack. Vissa högre komfortkrav på 801:an, vilket innebär att Nobina bara kör vidare med samma specialinredda Arlandavagnar som de redan kör med på 801 idag, samt merutnyttjar dem på annan trafik ibland.
Men vän av ordning som jag är tycker jag gott att även 804:an bör prioriteras en del. Det är ju ändå en lång stomlinje som KR har kört bra bussar på i flera år. Så många som möjligt av ledvagns-Setrorna i Enköping kan man väl kasta in på 804:an för att försöka att göra ett bra kvalitetsjobb trots ett kort avtal med få krav?

Sen har man ju ett gäng Skånegula arbetslösa Vegor i bra skick ståendes i Säffle. Där har man ju t.o.m rätt färg, lågentré, AC samt en hel del komfort trots att det inte krävs.

Men Arlandavagnarna kommer väl gå över 200 000 mil om dom ska fortsätta? En har redan dukat under och ska skrotas... Klarar man av att fortsätta köra dom?

Ersa

Citat från: KG skrivet 14 november 2010, 20:32:14 PM
Men Arlandavagnarna kommer väl gå över 200 000 mil om dom ska fortsätta? En har redan dukat under och ska skrotas... Klarar man av att fortsätta köra dom?

Det finns bara ett sätt att ta reda på det! ;D
Nu får dessa ju ändå inte följa med in på nästa stora avtal från sommaren 2012, även om Nobina vinner detta... och då andrahandsvärdet och exportmöjligheterna ju är små, är det ju lika bra att de får arbeta rejält nu i 18 månader till. Om fler dukar under får man väl ta in ersättare allt eftersom. Huvudsaken trafiken rullar och kunderna är något sånär nöjda. De är ju trots allt bekväma att åka i trots det maskinella slitaget under golvet.

Bese001

Citat från: KG skrivet 14 november 2010, 20:32:14 PM
Är det möjligen 5046, EXF 942 som dukat under? Ser i CBR att den har körförbud.

SimonB

Citat från: Ersa skrivet 14 november 2010, 20:29:18 PM

Säg inte det. Skånetrafiken var ju tvungna att stripa sina UL-gula vikariebussar med "Här kommer en gul buss!"  8)

KG

Citat från: Bese001 skrivet 15 november 2010, 17:56:18 PM
Är det möjligen 5046, EXF 942 som dukat under? Ser i CBR att den har körförbud.

Precis, den har lite ont i ramen...

Ersa

Citat från: SimonB skrivet 15 november 2010, 19:10:45 PM
Säg inte det. Skånetrafiken var ju tvungna att stripa sina UL-gula vikariebussar med "Här kommer en gul buss!"  8)

Nobina Uppsala kör redan med ett gäng Skåne-Vegor i UL-trafik sedan några månader tillbaka. Texten "Skånetrafiken" och det mesta av pilarna är borttagna, men annars är de intakta. Så därför kan man ta hit ännu fler. Och UL-resenären hittar ju sin buss ändå, även om bussen har en udda färg och saknar vikariedekaler. ;)

jocke

Vore komiskt med en vikariedekal med "Här kommer en Gul buss" på en skånelackad vagn i uppland annars  ;D
Jag förändrar era liv med detta inlägg