Metropol i rondell E4/Personnevägen 1966

Startat av Gunnar D, 12 november 2010, 21:13:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

En Metropol på linje 141 mot Telefonplan påbörjar sin körning i den stora rondellen E4/Personnevägen den 16 juni 1966. Notera även vänthallarna på ömse sida av E4 samt hplfickan till höger (från stan). Den framgår iaf på originalet.

Mvh Gunnar

Mr G

Mycket fint. Visar hur lugnt det tidvis kunde vara på Södertäljevägen vid den tiden, och bilden är ju tagen i juni också. Fast i rusningstid när trafiken var tät var det inte lätt för bussarna att ta sig runt rondellen.
吉先生

Ingwar Åfeldt

Trevligt med en miljöbild från lite äldre tider! Tack för den! Bilden är tagen uppifrån den bergknalle som var ett populärt tillhåll för skinnknuttar sedan 50-talet. Det var ju ett flertal större vägar som anslöt till rondellen, Älvsjövägen, Svartlösavägen, Gamla Södertäljevägen, Nya Södertäljevägen/Riksettan/E4 och Personnevägen. Mycket trafik även om det inte syns på bilden.

M v h
Ingwar

HJP

Ahh, där ser man verkligen hur stor den rondellen var. Precis som Ingwar skriver, så anslöt fem vägar, till den.
På knutteberget sågs ofta knuttar och spättor sitta och spana in trafiken på Riksettan/E4:an, med bågarna parkerade nedanför. Kanske hade dom lite annat hyss för sig också  ;)

Tack för en fin bild!

HJP

Gunnar D

Visste inte att knuttarna även höll till här, men kände väl till Nybohov. Hemma på min gata i Aspudden hade vi knutten Stene med sin "Traja" och spätta med insydda brallor!
Man lär sig alltid en del här på Forumet!

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 13 november 2010, 12:52:58 PM
Visste inte att knuttarna även höll till här, men kände väl till Nybohov. Hemma på min gata i Aspudden hade vi knutten Stene med sin "Traja" och spätta med insydda brallor!
Man lär sig alltid en del här på Forumet!

Mvh Gunnar
Jodå, även Nybohov. Tror att det fanns en MC-klubb "FMCK" där - Förenade MotorCykelKlubben.
Insydda brallor ja. Min 6 år äldre syrra, var ingen spätta, men hade insydda brallor, som måste sprättas upp, vid av-, och påtagning. Hon gick på Gazell Club i Gamla stan, men det är en annan historia.

HJP