Huvudmeny

Landvetterbuss

Startat av Bussmicke, 12 november 2010, 00:16:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussfanatikern

Bussen på den översta bilden är fd. GS nr. 34 som även rullat två år i Stockholm där den var provombyggd för etanoldrift. Hos SL hade den numret 4034 och littera H13E. Har för mej att den såldes till Finland 1997 och där fick numer 17 hos Vekka.

1524MS

#2
GS nr.34:an tillhörde till en serie om illa omtyckta bussar hos många chaufförer,p.g.a växellådorna.Växlade ryckigt och växlade ned hur som helst,t.ex om man körde 60-70 km/h och släppte lite gas,så pang växlade skiten ner.
Jag körde också dessa bussar i AC,innan jag lämnade GS för gått.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussfanatikern skrivet 12 november 2010, 23:20:23 PM
Bussen på den översta bilden är fd. GS nr. 34 som även rullat två år i Stockholm där den var provombyggd för etanoldrift. Hos SL hade den numret 4034 och littera H13E. Har för mej att den såldes till Finland 1997 och där fick numer 17 hos Vekka.



Stämmer bra det där med Vekka i Tavastehus och nummer 17. Regnr KIU-800.

L-G Lassander

FYY331 har också den vandrat österut, närmare bestämt till Åbo och Lehtisen Linja, var den fick nummer 21 och registreringen CYE-321. Därifrån har den senare vandrat vidare och blivit skolningsbuss för förarutbildning i Södra-Karelen.

Av någon anledning saknar jag bild på både Scanian och Volvo Lahtin, men länkar istället till den finska bussbildsidan "Bussidata".
FYY331 - CYE-321:
http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/L/Lehtisen%20Linja/21%20%28CYE-321%29%20Ozzy.jpg

MNR288 - KIU-800:
http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/V/Vekka%20Liikenne/10-19/17%20KIU-800%20JNo.jpg

Bfg

GS B42 35 var ombyggd för etanoldrift inte 34an vad jag vet.
34an var GS första naturgasbuss och kunde pga sina få gastankar endast gå på halvdagståg.
Knappt halvdagståg heller pga av få gastankar.

Jonas Gustafsson

Citat från: Bfg skrivet 14 november 2010, 21:10:13 PM
GS B42 35 var ombyggd för etanoldrift inte 34an vad jag vet.
34an var GS första naturgasbuss och kunde pga sina få gastankar endast gå på halvdagståg.
Knappt halvdagståg heller pga av få gastankar.

Om jag inte är alldeles ute och cyklar var både 34 och 35 etanoldrivna ett tag. 35 (som också den hamnade hos Landvetterbuss så småningom) fick sedan dieselmotor och 34 gasmotor.
Även 34 fick dieselmotor innan försäljningen till Landvetterbuss.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

1524MS

Jag har också minnesbild att Gårdagänget pratade om 2 bussar med provmotor, på den tiden när dessa Scaniabussar kom,det var väl 1986,precis då jag gick över från Gårda
till Kville och senare till AC.

Mats Karlsson

Citat från: 1524MS skrivet 15 november 2010, 06:47:15 AM
Jag har också minnesbild att Gårdagänget pratade om 2 bussar med provmotor, på den tiden när dessa Scaniabussar kom,det var väl 1986,precis då jag gick över från Gårda
till Kville och senare till AC.
Vad står AC för?

1524MS

AC= Angered
Angered var den första nya stationen,sen kom väl Vågmästareplatsen osv. p.g.a för framtida anbudsgivning,som har varit verklighet länge nu.

Mats Karlsson

Tack! Jaha, så A står för Angered. Jag har inte följt med sedan jag bodde i Göteborg, så jag visste inte att det fanns bussar placerade där. Vad står då C för? Centrum?

1524MS

AC= Angered Centrum skulle jag ha skrivit tidigare.Bussarna fick man hämta och lämna till Gårda på den tiden.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 14 november 2010, 23:38:49 PM
Om jag inte är alldeles ute och cyklar var både 34 och 35 etanoldrivna ett tag. 35 (som också den hamnade hos Landvetterbuss så småningom) fick sedan dieselmotor och 34 gasmotor.
Även 34 fick dieselmotor innan försäljningen till Landvetterbuss.

//Jonas G

34-an var helt klart etanoldriven när jag tog min bild i Stockholm. Det kändes på lukten och bussen visades också på en persontrafikmässa som etanolbuss. Då var den för övrigt målad i SL:s färger på ena sidan och GS:s färger på den andra.

1524MS

#13
Bussarna hade många roliga öknamn p.g.a lukten,alkis,hembränningsapparat o.s.v ;D

Mats Karlsson

Citat från: 1524MS skrivet 15 november 2010, 08:34:17 AM
AC= Angered Centrum skulle jag ha skrivit tidigare.Bussarna fick man hämta och lämna till Gårda på den tiden.
Tack! Då har jag lärt mig något nytt!