RT (London buss) i Sverige

Startat av Svempa, 11 november 2010, 17:03:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svempa

i en lista över överlevande RT bussar så finns följande notering

http://www.self-preservation-society.co.uk/jotter/history/rt.shtml

"RT 3474    LYR 893    T Lindbergh Hisings-Backa, Sweden"

Någon som vet något mer ?
En bild på några RT
http://www.countrybus.org/RT/lineup.jpg

Svempa

Bussen verkar finnas hos Sjömans buss i Pålsboda . ( jag vet att de har en RM . den har jag t o m åkt med.)

Ove Bojarp

Finns GWK 015 kvar inom Sverige, eller är den såld någonstans,
Den hette visst RT 4570 vad jag kan minnas. Jag är inte säker
på vad den hade för ursprungligt brittiskt regnr.

Christer K

Citat från: Svempa skrivet 11 november 2010, 18:11:10 PM
Bussen verkar finnas hos Sjömans buss i Pålsboda . ( jag vet att de har en RM . den har jag t o m åkt med.)

Den står efter E18/E20 på en parkering synlig från motorvägen genom Örebro mot Stockholm. Idag står det Sjömans Buss på sidan.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Svempa

Som jag skrev innan De har även en RM. Detta är deras RM. Den står där du mycket riktigt har sett den. kolla bilden i mitt första inlägg så ser du skillnaden i fronten .

AEC Routemaster ( RM) är en modell av dubbeldäckad buss som byggdes av Associated Equipment Company (AEC) i 1954 (i produktion från 1958) och tillverkades fram till 1968. I första hand med motorn fram, bak öppen plattform bussar,  Framtagen av London Transport 1956, Routemaster såg oavbruten tjänst i London fram till 2005.  2.876 byggda med ca 1000 fortfarande finns kvar.

AEC Regent III RT var en variant av AEC Regent III . Det var en dubbeldäckad buss produceras gemensamt mellan AEC och London Transport .Det var den vanliga röda London-buss under 1950-talet.  Tillverkad 1938-1942 ,150 st.
London Transport erhöll 4.674 efterkrigstidens RT-typ bussar mellan 1947 och 1954, och ett litet antal liknande bussar såldes till aktörer utanför London.

Källa för beskrivningarna wikipedia