Bussalmnackor av olika slag 2011

Startat av Stefan P, 11 november 2010, 11:49:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej Björn

Tack för en varierad och bra bussalmnacka, men jag har en fråga om Scania bussen som har varit i Uppsala?
Vilket internnr. hade den på SJ tiden?

Och Göteborgs trafik alamnacka fanns det en bild Volvo B 59  årsmodell 74. Den fått en styrning utan parellstag stod det i texten under bussen bara för att bussen bli lägre? Hur går detta till?
Har kört en del av dessa bussar de hade rattfrossa.

mvh Stefan P

Mats Karlsson

Det gick länkage direkt från styrapparaten till resp hjul, i stället för till vänsterhjulet och sedan parallellstag över till högerhjulet. Detta gjorde att hjulen kunde tvingas att ställa sig åt like olika håll vid körning i spårvagnsspåren i avsaknad av det hophållande parallellstaget. Jag tror dock inte att rattfrossan uppkom pga hust detta, utan den härrörde i stället från lutningen av framaxeln ihop med lågprofildäck, åtgärder som infördes för att få så låg golvhöjd som möjligt. Andra däck och tillbakalutatad framaxel fick införas för att rätta till problemen.

Stefan P

Hej

Vi provar igen med Scania bussen från Uppsala bstn. internnr?

mvh Stefan P

Björn Forslund

Hej, ursäkta att jag dröjt med att svara, men vilken buss menar du?

Om det är CR110L i 2011 års Bussalmanacka så är det 1014. Numret syns alldeles under backspegeln.
Om du menar någon annan bild får du säga vilken almanacka samt månad.

/Björn

Stefan P

Hej

Ja, jag menar Scaina 110 mars månads bild.
En fråga har länge har linjen till båtarna funnits?

En fråga från augusti månad i samma alamancka finns det någon ASJ Condor bevarad i Sverige?
vad kom det sig att de försvann så fort, var det bara för att inte gick att bygga om?

Ser ut att vara en trevlig buss.

mvh Stefan P

Björn Forslund

Hej

Om du menar "Condoren" i Linjebuss skepnad i Lund så finns det ingen bevarad. De där bussarna var en serie som togs fram i samarbete med just Linjebuss, och de var helbyggda med Volvokomponenter. Vissa säger att endast de två första prototyperna benämndes "Condorer".
"Condor" var annars ASJ:s varumärke på den moduluppbyggda busskaross som togs fram i början av 50-talet. Nästan alla "Condorer" byggdes på Volvo eller Scania-Vabis chassi. I början var utseende ganska spektakulärt med små lutande rutor och en front som väckte uppmärksamhet. Om bussarna var snygga eller fula är en smaksak. Många bussägare ned smak för träkarosser ansåg dem skramliga och plåtiga då de var byggda helt i stål. Alla möjliga varianter fanns, allt från plattformsvagnar för stadstrafik till eleganta turistbussar.
Framåt mitten av 50-talet blev utseendet mera utslätat, och ASJ:s bussproduktion upphörde -58 eller -59. ASJ hade samma ägarbild som SKV, och man valde att låta sistnämnda tillverka bussar, medan ASJ fick ägna sig åt järnvägsfordon bl a.

De sista ASJ-bussarna i trafik rullade väl sina sista turer någon gång i slutet av 70-talet. En hel del överlevde högeromläggningen, vissa av de sista årgångarna blev helombyggda.

Någon buss av "Condor"-generationen finns väl inte renoverad eller körbar vad jag vet, men minst en finns hos en bussentusiast i objektform.

BengaB40

Hej! 1983 hade jag mitt jobb i Värtahamnen i Stockholm och från mitt fönster kunde jag vid ett tillfälle skåda en f.d. Linjebuss RL-Condor, mycket väl bevarad, fortfarande i originalfärg, men förmodligen strippad i inredningen. Användes till transport av något slags gods. Ångrar än idag att jag inte sprang ut och informerade mig om bussen av föraren/ägaren! Hälsn. BengaB40

Mats Karlsson

Citat från: BengaB40 skrivet 18 november 2010, 22:27:39 PM
Hej! 1983 hade jag mitt jobb i Värtahamnen i Stockholm och från mitt fönster kunde jag vid ett tillfälle skåda en f.d. Linjebuss RL-Condor, mycket väl bevarad, fortfarande i originalfärg, men förmodligen strippad i inredningen. Användes till transport av något slags gods. Ångrar än idag att jag inte sprang ut och informerade mig om bussen av föraren/ägaren! Hälsn. BengaB40
Jo, det var ju ett par RL som såldes efter 1967 till någon cykelfabrik i Skåne och sedan gick som utställningsbussar många år. En av dessa dök upp som sådan i Karlskoga omkring 1980. Tyvärr kunde jag inte ge mig iväg och fota pga jobbet (= förbud att medföra kamera till jobbet).

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 19 november 2010, 06:51:19 AM
Jo, det var ju ett par RL som såldes efter 1967 till någon cykelfabrik i Skåne och sedan gick som utställningsbussar många år. En av dessa dök upp som sådan i Karlskoga omkring 1980. Tyvärr kunde jag inte ge mig iväg och fota pga jobbet (= förbud att medföra kamera till jobbet).

Ja, det var ju synd att denna intressanta och på sin tid mycket moderna buss inte finns bevarad i något exemplar. Kvalitén verkar har varit bra med tanke på att några exemplar verkar ha levt ända in på 80-talet!
N-E Nerell vid Linjebuss var en framsynt man som hade goda idéer både gällande driftsekonomi, vikt, lågt insteg, förarmiljö mm långt innan de stora tillverkarna.

Bengt H

En av dessa RL-bussar hamnde hos Rosenqvist i Huskvarna. Den byggdes om till högertrafik och fanns kvar i april 1970 när jag fann den i Huskvarna. Jag tror att jag har visat bilderna tidigare, men en sådan buss ser man väl gärna i repris.

Björn Forslund

Mycket trevligt. Var det någon ytterligare RL-vagn som fick delombyggnad? Linjebuss egna slopades väl allihopa, några såldes för andra ändamål.
De snyggaste RL-vagnarna var väl ändå prototyperna som såg extremt lätta och luftiga ut. Tyvärr var konstruktionen på dessa för klen, visade det sig.