Okänd buss i Småland 1955

Startat av Gunnar D, 11 november 2010, 11:13:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Invid järnvägsstationen i Braås, Småland stod sommaren 1955 denna buss. Bilden är en delförstoring av ett negativ från en lådkamera och lämnar därför en del övrigt att önska.

Men kan någon identifiera bussen och förhoppningsvis berätta något om den?

Med tack på förhand
Gunnar

Björn Forslund

Jag tycker hjulhusen ser ut som på ASJ Condorerna, men karossen ser äldre ut i övrigt.

BengaB40

Hej! Härlig nostalgibild från 1955, samma år som jag fick följa med familjen på en veckas rundtur i Danmark med SJ-buss 1102, Scania-Vabis B21 från 1946 med ASJ-kaross! Följer Björn i spåren när det gäller Gunnars buss, skulle kunna vara en föregångare till Condoren, ca 1950 årsmodell. Tycker mig kunna ana SV-"korven" på stötfångaren, kanske det är en SV B41, verkar vara kort axelavstånd. Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Citat från: BengaB40 skrivet 11 november 2010, 16:59:18 PM
Hej! Härlig nostalgibild från 1955, samma år som jag fick följa med familjen på en veckas rundtur i Danmark med SJ-buss 1102, Scania-Vabis B21 från 1946 med ASJ-kaross! Följer Björn i spåren när det gäller Gunnars buss, skulle kunna vara en föregångare till Condoren, ca 1950 årsmodell. Tycker mig kunna ana SV-"korven" på stötfångaren, kanske det är en SV B41, verkar vara kort axelavstånd. Hälsn. BengaB40

SJ 1102 måste vara syskon till SJ 1100 som fanns i Huddinge iaf 1962. Den fina turistbussen minns jag.

Mvh Gunnar

bilomnibussen

Det här var "det värsta på länge", dvs en mycket svåridentifierad buss. Enda kända tillverkare jag kommer att tänka på är Arvika. Men det kan ju vara en produkt från någon lokal verkstad. Aldrig sett något liknande och med sådana öppningar vid hjulen. Är det någon som kan ha en aning om vem som ägde denna buss?
Mvh Jan G

Sven W

Hej

När man hör Braås går ju tankarna till Ramkvillabuss, tidigare Einar Johanssons Omnibustrafik. Jag tycker det ser ut som ett hemmabygge av något slag.

Hälsningar
Sven

Svempa

http://www.omnibuss.se/eno.php
Påminner om denna . dock är det inte samma hjulhus.

Gunnar D

Jag tackar för era ansträngningar hittills!
Närsomhelst dyker väl rätt svar upp,

hoppas Gunnar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 november 2010, 10:55:50 AM
Ramkvillabuss bildades först 1957 så det är isf någon av föregångarna, där hittar man bland "G reggade" bussar en högst eventuell kandidat, G145, en ScV B16 -49 från G Karlsson i trakterna kring Rottne/Braås, men vad var det för kaross på den tro?
Det saknas det notering om i den eminenta lista jag fått en gång.

Enligt Ramkvillabuss förträffliga hemsida grundades företaget redan 1922 men under namnet Einar Johanssons Omnibustrafik. När namnbyte till Ramkvillabuss ägde rum vet jag inte men det var i alla fall senare än 1957.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Jag pratade just med Anders Haraldsson på Rystadbuss. Han tycker att det ser ut som en tillverkning från Lagaverken i Laholm. Alltså det som senare flyttade till Markaryd och blev Skandia Karosser och slutligen Helmark Carosseri AB. Kan det vara något som underlättare vidare identifiering?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 november 2010, 12:00:22 PM
Jag pratade just med Anders Haraldsson på Rystadbuss. Han tycker att det ser ut som en tillverkning från Lagaverken i Laholm. Alltså det som senare flyttade till Markaryd och blev Skandia Karosser och slutligen Helmark Carosseri AB. Kan det vara något som underlättare vidare identifiering?

Ja, det var kanske inte en så dum gissning. Denna typ av hjulhus fanns hos dem under tidigt 1950-talet. Företaget hette då Karlaverken. Senare namnändrades det till först Karlaholm och sedan Lagaholm, för att en bit in på 1970-talet säljas till KVAB.

När det gäller Helmarks historia så var det några utbrytare från Karlaverken som hittade en lokal i Markaryd och där sysslade med både ombyggnad av bussar och påbyggnader till lastbilar under namnet Skandiakarosser. Lite senare kom skolbussar in i bilden. Skandiakarosser och Karlaholm/Lagaholm tillverkade alltså bussar parallellt ett antal år. Medan Skandiakarosser alltmer inriktade sig mot skolbussar/möbelbussar/specialbussar inriktade sig Lagaholm mot framför allt växelflak. Det var alltså inte rakt av så att Karlaholms bussproduktion flyttades över till Markaryd, vilket felaktigt(?) legat ute på Helmarks hemsida under senare år.

sweman

Konstigt att inte Staffan känner ingen bussen som överensstämmer mycket bra med Stadsbussar i Borås AB:s turistbuss, vagn 47. En Scania-Vabis, B15 med kaross från Arvika, årsmodell 1948. Hjulhus, fönsterarrangemang, destinationsskylt (där 47:ans dock var täckt) mm stämmer helt överens med bussen på bilden. Karossen på vagn 47 höll dock inte någon högre kvalitet utan ersattes redan 1951 av en Hägglundskaross och bussen såldes sedan redan 1956.

Arne Porsman

Mats Karlsson

Citat från: sweman skrivet 12 november 2010, 12:55:24 PM
Konstigt att inte Staffan känner ingen bussen som överensstämmer mycket bra med Stadsbussar i Borås AB:s turistbuss, vagn 47. En Scania-Vabis, B15 med kaross från Arvika, årsmodell 1948. Hjulhus, fönsterarrangemang, destinationsskylt (där 47:ans dock var täckt) mm stämmer helt överens med bussen på bilden. Karossen på vagn 47 höll dock inte någon högre kvalitet utan ersattes redan 1951 av en Hägglundskaross och bussen såldes sedan redan 1956.

Arne Porsman
Där satt den!! Jan Gunnarsson var inne på detta lite längre upp i tråden, utan att jag själv reagerade, trots att jag bara får någon månad sedan skickade över en bild till honom på en Arvika-buss från 1947. När jag jämför denna bild med Braås-busen så är saken helt given. Det måste vara en Arvika-buss och inget annat!!

BengaB40

Hej! Nu tar jag risken att bli stenad av Scania-freaksen: Kanske var det skak-fyran som tog kål på Boråsbussens Arvika-kaross! Hälsn. BengaB40

Staffan Sävenfjord

Citat från: sweman skrivet 12 november 2010, 12:55:24 PM

Arne Porsman

Inte så konstigt. Mitt bussintresse startade 1956 och då var 47 en lucka i Stadsbussars vagnpark. Jag hann alltså aldrig se bussen innan den försvunnit.