Möte på Bromstensvägen 1967

Startat av Gunnar D, 10 november 2010, 08:05:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

En Metropol på linje 112 mot Spånga Station möter en motsvarande mot Alvik på Bromstensvägen den 28 juli 1967.

Mvh Gunnar

Mr G

Dessa härliga metropolfönster måste ha varit perfekta för fotografering. Själv har jag tyvärr bara använt dem till att vinka till tjejer som man upptäcke i en annan buss t ex. Ser f ö ut som om du kan ha haft samma favoritplats som mig, dvs fönsterplatsen på första stolsraden framför baksätet, eller den stolsrad som man kan säga saknades på capitolerna. Här var det gott om plats eftersom sätet framför var längsgående över hjulhuset.

Ser också ut som om du har tagit bilden utan att titta i sökaren, och resultatet blev ändå väldigt bra, för inte kan du väl ha hängt ut så där långt med huvudet också.
吉先生

Björn Forslund

Metropolfönstren sköts uppåt om jag inte minns fel? Perfekt att sitta med armbågen på karmen.

a32

Underbar bild Gunnar, tagen nästan utanför mitt gamla hus.
Gatan hette från början Flystavägen 1940- , sedan Bromstensvägen och numera Gamla Bromstensvägen.

Ser gärna mer fina historiska bilder från västerort och Bromma

/a32  ;)

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 10 november 2010, 09:47:53 AM
Dessa härliga metropolfönster måste ha varit perfekta för fotografering. Själv har jag tyvärr bara använt dem till att vinka till tjejer som man upptäcke i en annan buss t ex. Ser f ö ut som om du kan ha haft samma favoritplats som mig, dvs fönsterplatsen på första stolsraden framför baksätet, eller den stolsrad som man kan säga saknades på capitolerna. Här var det gott om plats eftersom sätet framför var längsgående över hjulhuset.

Ser också ut som om du har tagit bilden utan att titta i sökaren, och resultatet blev ändå väldigt bra, för inte kan du väl ha hängt ut så där långt med huvudet också.

Det stämmer att på 60-talet var fönsterplatsen på näst sista raden favoritplats men tyvärr var fönstret där oftast klossat så att det inte gick att skjuta upp så mycket. Ville man ha huvudet utanför fick man sitta vid ett fönster längre fram som gick att skjuta upp maximalt.

Bilden är tagen med mitt första extraobjektiv; ett Minolta vidvinkel 35/4 med förvalsbländare som köptes på Bennos Foto på Drottninggatan för 200 kr i juni -67. Det var väl OK och dög i alla fall till snapshots som detta. Bara hålla kameran utanför fönstret och trycka av. 

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 10 november 2010, 08:05:53 AM
En Metropol på linje 112 mot Spånga Station möter en motsvarande mot Alvik på Bromstensvägen den 28 juli 1967.

Mvh Gunnar
Underbar bild!
Det går aldrig att få för mycket av Metropoler  ;)
Tackar&Bockar!

HJP

Drängen

Så det var vad som hände på min 10:e födelsedag... ;)