Huvudmeny

Geografisk gåta

Startat av Hans Fredriksson, 09 november 2010, 20:36:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Får jag bjuda på en gåta?

Staden är Riga i Lettland. Man tar spårvagnen och åker längs Brivias iela. Iela betyder väg.

Och stiger av vid korset Bruniniku iela.

Går ett stycke in på Bruniniku iela och stiger in i en restaurang.
Restaurangen är varken Lettisk, kinesisk eller mongolisk.
Gåtan är då: Vilket lands restaurang?
Landet är ett av de två länder i världen som är så kallade dubbelt landlåsta. Det vill säga man måste för att få tillgång till havet måste transport ske genom två andra stater. Det andra landet är Liechstenstein.
Stora delar av landet är öken. Världens största guldgruva finns här.
Bomull och flygplan är vad jag tänker på när det gäller detta land, då detta fabrikats flygplan är så vackra.
Apropå vackra så finns det en svensk känd vacker visa som i titeln nämner en stad, dock ej huvudstaden i detta land.

MrX

Världens största bomullsproducent, flygplanstillverkaren torde vara Iljusin, de två länderna som måste passeras är Kazakstan och Ryssland, Samarkand är en mer känd stad än huvudstaden och jag tror det har med visan att göra. Att världens största guldgruva ligger där var något nytt, intressant för ett så pass fattigt land med sådan enorma ekonomiska problem.

För visst är det väl Uzbekistan?

kgfj123

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 09 november 2010, 20:36:45 PM

Gåtan är då: Vilket lands restaurang?
Landet är ett av de två länder i världen som är så kallade dubbelt landlåsta. Det vill säga man måste för att få tillgång till havet måste transport ske genom två andra stater. Det andra landet är Liechstenstein.
Stora delar av landet är öken. Världens största guldgruva finns här.
Bomull och flygplan är vad jag tänker på när det gäller detta land, då detta fabrikats flygplan är så vackra.
Apropå vackra så finns det en svensk känd vacker visa som i titeln nämner en stad, dock ej huvudstaden i detta land.

Jag tror också att det är Uzbekistan, men Ilyushin är en rysk flygplanstillverkare, även om viss tillverkning sker i Uzbekistan.

Peter C

Citat från: MrX skrivet 09 november 2010, 21:27:16 PM
Världens största bomullsproducent, flygplanstillverkaren torde vara Iljusin, de två länderna som måste passeras är Kazakstan och Ryssland, Samarkand är en mer känd stad än huvudstaden och jag tror det har med visan att göra. Att världens största guldgruva ligger där var något nytt, intressant för ett så pass fattigt land med sådan enorma ekonomiska problem.

För visst är det väl Uzbekistan?

Bomullsproduktionen som har utarmat Aralsjön till stor del.

Tommy E

Intressant fråga! :) Efter lite stirrande på kartor kom jag också fram till att det borde vara Uzbekistan.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Hans Fredriksson

Visst är det så att landet  är Uzbekistan.