Örebro ställer in all stadsbusstrafik

Startat av mil, 09 november 2010, 18:48:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

jockegrabben

Jag vet inte om vägunderhållet har blivit sämre eller om bussbolagen ibland ställer in trafik lite för lätt? Min bedömning är dock att bussbolagen inte alltid tar sitt ansvar och ställer mer trafik än de behöver. Självklart är säkerheten viktigast av allt, men det har den alltid varit. Backar vi tillbaka 10-15 år kan jag inte minnas att man ställer all trafik på grund av ett snöoväder, som den här gången dessutom inte var så värst allvarligt. Man har ställt enstaka turer och har alltid gjort insatser som drabbar så få resenärer som möjligt genom att dirigera om eller köra alternativa vägar där det är möjligt. Kanske även fixat taxi eller åkt ut med en trafikledarbil för att minimera resenärernas frustration.

Visst har även vägunderhållet och snöröjningen blivit sämre med allt färre vägskrapor och färre gator som saltas, men är det verkligen skälet till att det blir som det blir? Vi bor trots allt i Sverige i den kalla norden. Vintern kommer alltid varje år - varför ska man bli så överraskad varje gång?

Jag tror ändå att bussbolagen gör det lite väl enkelt för sig ibland och hellre tar viten från THM än att se till att resenären inte blir så hårt drabbad. Fördubbling till år 2020... Inte med denna attityd i alla fall...

buskörare

Citat från: jockegrabben skrivet 09 november 2010, 19:08:46 PM
Jag vet inte om vägunderhållet har blivit sämre eller om bussbolagen ibland ställer in trafik lite för lätt? Min bedömning är dock att bussbolagen inte alltid tar sitt ansvar och ställer mer trafik än de behöver. Självklart är säkerheten viktigast av allt, men det har den alltid varit. Backar vi tillbaka 10-15 år kan jag inte minnas att man ställer all trafik på grund av ett snöoväder, som den här gången dessutom inte var så värst allvarligt. Man har ställt enstaka turer och har alltid gjort insatser som drabbar så få resenärer som möjligt genom att dirigera om eller köra alternativa vägar där det är möjligt. Kanske även fixat taxi eller åkt ut med en trafikledarbil för att minimera resenärernas frustration.

Visst har även vägunderhållet och snöröjningen blivit sämre med allt färre vägskrapor och färre gator som saltas, men är det verkligen skälet till att det blir som det blir? Vi bor trots allt i Sverige i den kalla norden. Vintern kommer alltid varje år - varför ska man bli så överraskad varje gång?

Jag tror ändå att bussbolagen gör det lite väl enkelt för sig ibland och hellre tar viten från THM än att se till att resenären inte blir så hårt drabbad. Fördubbling till år 2020... Inte med denna attityd i alla fall...

Jag körde i Örebro från oktober 99 och ingen gång ställdes trafiken under de 9 år jag körde. Men jag har pratat med vän som kör kvar och det är problem med att få upp bussarna för backar, samt att biltrafiken ställer till det för dom.

Ersa

Vägunderhållet kan ha blivit sämre, och bussbolagen kanske ibland ställer in trafik lite för lätt... men ett annat stort skäl till att trafik ställs in oftare numera jämfört med förr är själva bussarna. Datorfyllda plastbussar som är beroende av all elektronik för att ens kunna rulla framåt. Och lågentrémodeller där motorn ibland står på vänster sida (B9S) underlättar ju inte heller. Nu har vi snart 100% nya handikappanpassade lågentréfordon i alla våra städer, och får vinterkapacitet därefter.

Jämför Umeå där all trafik ställdes för första gången någonsin under första vintern sedan B9S och boogivagnar ersatt alla gamla Scania CN och Volvo B10M. Inte ens kortvagnarna från 2001 har ju diffspärr längre, utan ett datorstyrt antispinnsystem som fungerar sådär. Innan 2007 var det på sin höjd någon OmniCity-ledvagn som hade problem.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 09 november 2010, 19:14:44 PM
Vägunderhållet kan ha blivit sämre, och bussbolagen kanske ibland ställer in trafik lite för lätt... men ett annat stort skäl till att trafik ställs in oftare numera jämfört med förr är själva bussarna. Datorfyllda plastbussar som är beroende av all elektronik för att ens kunna rulla framåt. Och lågentrémodeller där motorn ibland står på vänster sida (B9S) underlättar ju inte heller. Nu har vi snart 100% nya handikappanpassade lågentréfordon i alla våra städer, och får vinterkapacitet därefter.

Jämför Umeå där all trafik ställdes för första gången någonsin under första vintern sedan B9S och boogivagnar ersatt alla gamla Scania CN- och Volvo Säfflevagnar. Inte ens kortvagnarna från 2001 har ju diffspärr längre, utan ett datorstyrt antispinnsystem som fungerar sådär. Innan 2007 var det på sin höjd någon OmniCity-ledvagn som hade problem.

Majoriteten av bussarna i Örebro sen 1999 har varit OmniCity. 2003 kom ett gäng Linkar. Visst, kraftiga förseningar, men ställd trafik? Nej. Lidingö var dessutom det enda området som hade helt fungerande trafik 17/12 förra året, även där nästan enbart OmniCity och Link.

Jessika

Uppsala ställer in all trafik från midnatt.
http://www.unt.se/uppsala/halkan-staller-till-det-i-uppland-1113372.aspx
Det är tydligen totalt kaos i stan och UL rekommenderar taxi på deras bekostnad om man är tvungen att ta sig fram.

/Jessika

Svempa

Den var inställd i ca 90 min sedan kom den igång igen. När jag såg bussar komma så gick jag ut och frågade  sedan kollade jag med Nobina

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 09 november 2010, 19:48:17 PM
Uppsala ställer in all trafik från midnatt.
http://www.unt.se/uppsala/halkan-staller-till-det-i-uppland-1113372.aspx
Det är tydligen totalt kaos i stan och UL rekommenderar taxi på deras bekostnad om man är tvungen att ta sig fram.

Ingen bör klandra dem. Jag gjorde några ärenden på stan tidigare idag med min Saab 9-5 idag och halkade/sladdade runt trots helt nya vinterdäck. Ledvagnar bör man helst slippa framföra när t.o.m. bilarna börjar få problem.

Staffan Sävenfjord

Citat från: jockegrabben skrivet 09 november 2010, 19:08:46 PM

Det blir inga viten om trafiken ställs in på grund av utebliven halkbekämpning. När buss efter buss fastnar på linjen och inte kommer fram finns inte mycket annat att göra än att ställa in trafiken. Detta görs normalt i samråd med länshuvudmannen.

Det ställdes in busstrafik förr också men faktum är också att halkbekämpningen i de flesta städer är betydligt sämre nu. Nästan alla städer har restriktioner om saltning och det är det enda som hjälper vid den här formen av ishalka som uppstår vid nederbörd och något under noll grader i vägbanan.

Dessutom är det alltid värre vid snö i oktober och november när många bilister kör på sommardäck och halkberedskapen inte är fullt utbyggd. Normalt brukar man inte börja ha halkjourer i södra halvan av Sverige förrän cirka 15 november och det är då en förbättring gentemot vad som gällde för cirka 15 år sedan då den började omkring den 1 december.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)