Bussar i Jordbro i maj 1990 del 3

Startat av Staffan Sävenfjord, 09 november 2010, 11:40:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Avslutar bilderna från Jordbro för den här gången men det kommer fler framöver. Jag bodde vid denna tiden i Jordbro nämligen. Först en Nynäsbuss, som är helt oskyltad men antagligen har hoppat in på linje 810. I synnerhet Stockholms Turistbussar anlitade ofta andra bussbolag när deras egna bussar inte räckte till.

Björn Forslund

Vet någon något om Nynäsbuss? Det företaget finns inte längre, men jag minns att det stod bl a en gammal Säffle (fd SL?) på ett industriområde i Nynäs på 90-talet.

Ove Bojarp

Hade inte Nynäsbuss också en större buss (mörkfärgad) trol. svart eller
en annan mörk färg? Jag har för mig att jag sett en sådan i Östersund
i något sammanhang, då vid OK:s Motorhotell. Troligen var den avsedd
för beställningstrafik med tanke på höjden av fordonet. Jag kommer nu
i dagsläget dessvärre inte ihåg regnr.

Christian Ljunggren

Citat från: Björn Forslund skrivet 09 november 2010, 11:51:12 AM
Vet någon något om Nynäsbuss? Det företaget finns inte längre, men jag minns att det stod bl a en gammal Säffle (fd SL?) på ett industriområde i Nynäs på 90-talet.

Det kan väl ha varit fd SJ 1519.

/Christian

Helge

Fanns i Håga industriområde V-haninge. Hade två turistvagnar på 80-talet (den på bilden och en Scania med Deltakaross högbyggd) samt en massa MB 0306 307 och altt vad dom hette - för skolskjuts och färdtjänst.
1988 köptes en Setra 216 HDS och en Jonkheere med Scania (typ HDS eller Spaceliner): Jonkheeren var svartlackerad - förmodligen den mörka som spekuleras om.
Tror att företaget lades ned första halvan på 90-talet