Tätortstrafiken i Borås inställd

Startat av Staffan Sävenfjord, 09 november 2010, 09:09:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SimonB

Citat från: Ersa skrivet 12 november 2010, 22:18:59 PM
Nu var det dessutom många år sedan man helt valde bort, eller i efterhand kopplade ur de diffspärrar som fanns. Efter 2002 går det väl inte ens att beställa en buss med diffspärr, ens om man vill?

Är det så illa?
Så, om jag vill köpa en turistbuss och starta ett litet bussåkeri så kan jag inte få diffspärr på min buss?

Nåja, tack för infon iaf. Intressant!

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 12 november 2010, 22:18:59 PM
Nu var det dessutom många år sedan man helt valde bort, eller i efterhand kopplade ur de diffspärrar som fanns. Efter 2002 går det väl inte ens att beställa en buss med diffspärr, ens om man vill?

Har man tur och tar sitt D-körkort på "rätt" utbildning får man både teoretisk och praktisk undervisning i manuell växellåda, diffspärr, boggilyft samt i norr även bakgavellyft och backning mot lastkaj med godsbuss. Jag tog mitt D-kort i Vännäs, och när jag satte mig i en då helt ny Carrus Vega våren 2001 visste jag nästan direkt vad alla knappar gick till, och kände mig inte ett dugg osäker på själva fordonet. Att det var 15 meter långt och hade boggi var ju något som skolans alla bussar hade.
När jag senare tog C och CE-behörighet 2005 var denna utbildning om möjligt ännu mer omfattande. Framför allt var det ett evigt nötande, backande på grusvägar, manövrerande runt koner, och sedermera även till- och frånkoppling av släp samt backning med desamma flera timmar om dagen. Lastbilsbranschen har inte bara i regel bättre förarutbildningar, utan även bra byggda fordon med rätt utrustning och tyngdpunkten på rätt ställen. Men då åkarna ju inte behöver anpassa sig till krav på lågentré, barnvagnsplatser och annat, så slipper de sidmonterade mittmotorer, eller motorer och drivning "i släpet".

Jag säger inte att lastbilsförarna tycker att dem är bättre släkte. De har bara lite svårt att sätta sig in i hur "omöjlig" en modern buss kan vara att hantera i halka jämfört med deras egna lastbilar, då de själva slipper saker som att t.ex köra fast på en plan yta trots att fordonet har nya vinterdäck, med 40 vittnen inne i fordonet som genast dömer ut föraren som dålig, eller bussbolaget då de själva drar den felaktiga slutsatsen att fordonet nog måste ha sommardäck.

Redan då du tog kortet så var det väl Vegan från Vännäs Buss man körde med (men nu har man en egen buss/ar på Lilja), och dom har väl bara en? Jobbar ju själv mittemot Lilja och åker ofta med en Vega.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 12 november 2010, 22:23:00 PM
Redan då du tog kortet så var det väl Vegan från Vännäs Buss man körde med (men nu har man en egen buss/ar på Lilja), och dom har väl bara en? Jobbar ju själv mittemot Lilja och åker ofta med en Vega.

Inte Vegan. Nästan all utbildning skedde med "ROG:arna", dvs två st Carrus Star med G8-lådor. Samt någon äldre godsbuss. Det enda vi inte hann pröva på var att ta en heldag med en Scania CN113ALB (ledvagn) från Polarbuss för att lära oss svansmotor och genande "släphjul".

lil-sis

Det är tur att man har naturlig fallenhet för det här med körning  8)