Ett ovanligt gathörn på Öfre Östermalm

Startat av Mr G, 08 november 2010, 11:16:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

En H32:a svänger runt ett "ovanligt" gathörn på Öfre Östermalm1970
吉先生

Ted Selander

Nybrogatan - Östermalmsgatan?
62:an gick i alla fall Nybrogatan norrut och Sibyllegatan söderut vid denna tid?

/Ted

Mr G

Jag tänkte nog att det kunde vara hörnan Brahegatan/Östermalmsgatan, och att bussen kört just Brahegatan upp från Karlavägen. Fast det syns inget av Karlavägens allé nedanför backen, så jag är osäker.
吉先生

K R

Hej!

Bussen kommer Grev Turegatan upp från Karlavägen och svänger höger in på Östermalmsgatan.
Svänger sedan vid nästa korsning vänster in på Nybrogatan för vidare färd mot Storängsbotten.

Torde hänga samman med anläggandet av T-station Stadions uppgång i Nybrogatan vid Karlavägen.
Stadions T-station öppnades visserligen inte förrän den 30/9 1973, när grenen till Tekniska Högskolan invigdes.

Denna omdragning av linje 62 "kvarteret runt" finns f ö inritad i 1970 års SL-karta.

mvh K R

Fredrik Klint

K R verkar kunna Östermalm, då kommer följdfrågan: Fasaden/huset som börjar där bussen slutar, var det det som användes till TV-serien "Goda grannar"?

K R

Citat från: Fredrik Klint skrivet 08 november 2010, 21:54:50 PM
Fasaden/huset som börjar där bussen slutar, var det det som användes till TV-serien "Goda grannar"?

Hej!

Ja, det vill jag minnas att det var det huset som figurerade som exteriör miljö i den nämnda TV-serien Goda grannar från 1987.
I ett par av huvudrollerna sågs Helena Brodin och Anders Nyström som spelade paret Iris och Helge Runåker.
Iris ägde ett café och Helge var tapetserare om jag kommer ihåg rätt.

mvh K R

Rolf

Onekligen ett ovanligt gathörn. Visst är det Grev Turegatan/Ö-malmsgatan. Notera husen på gatans östra del. Först ett rätt modernt hus, kanske från 60talet? Sen, indraget, ett funkishus. Därefter, ett i förhållande till övriga huskroppar ett väldigt lågt hus, som jag gissar är från cirkus 1825-1850. Paletten avslutas med hörnhuset, ett typiskt stenhus från östermalm från sannolikt skiftet 1800/1900.

JDS

Citat från: Rolf skrivet 10 november 2010, 21:59:20 PM
Onekligen ett ovanligt gathörn. Visst är det Grev Turegatan/Ö-malmsgatan. Notera husen på gatans östra del. Först ett rätt modernt hus, kanske från 60talet? Sen, indraget, ett funkishus. Därefter, ett i förhållande till övriga huskroppar ett väldigt lågt hus, som jag gissar är från cirkus 1825-1850. Paletten avslutas med hörnhuset, ett typiskt stenhus från östermalm från sannolikt skiftet 1800/1900.

"Före" hörnhuset men skymt inne bakom dess hörn, intill det synliga lite lägre huset, är det faktiskt ytterligare ett hus, som är ännu lägre! Kanske är det även ännu äldre. Grev Turegatan är lite rolig, den blev aldrig helt uträtad och det står kvar lite roliga gamla kåkar blandat med nyare schabrak från olika tider.