Extraljus är bra - men det kan gå till överdrift.

Startat av Staffan Sävenfjord, 07 november 2010, 10:02:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Tage Karlsson har skickat mig följande bild tagen av hans kollega Lennart Nilsson. Bilden läggs ut med tillstånd av dessa. Tage bifogar också följande text:

Bifogade bild har jag fått av vår förare Lennart Nilsson. Han tog den på en resa i år i Thailand. Jag läste på en kommentar till Norrlandskustens nya buss som visades på Älvsjömässan att den bussen hade många lampor på taket. Lennarts bild borde kanske passa i sammanhanget?!

bussgrabben

En och annan hattförsedd Bibendum också.

Är det högtalare som sitter i fronten vid bågen?

Ersa

Samt en och annan dekal på själva vindrutan. Skulle bli vissa bekymmer om den rullade in på en bilprovning i Sverige med svenska skyltar, eller stoppades av Politiet längs en norsk väg med norska skyltar. ;D

fontheking5

Citat från: bussgrabben skrivet 07 november 2010, 10:22:08 AM
En och annan hattförsedd Bibendum också.
Är det högtalare som sitter i fronten vid bågen?
Skulle nog tro att det är speglar .

Johan Hansson

Skulle gärna vilja köra bussen nu på vinterhalvåret.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

the0fiskis

den vill man inte på en mörk väg med extra ljus  :-X

yngrot

Jisses  vad ska man säga om detta ??  Vansinningt värre är det väl ..  hur orkar elsystmet med så mkt extraljus??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jacob

Citat från: fontheking5 skrivet 07 november 2010, 11:38:38 AM
Skulle nog tro att det är speglar .

Speglar? Tror nog att bussgrabben menar bågen ovanför registreringsskylten, inte backspegelbågarna ;) Jag tycker det ser ut som högtalare.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Bengt Jönsson

Man följer ändå till viss del den standard som gäller i väst med vitt ljus framåt.
I "mellanöstern" kan man ha hela  fordon som ser ut som julgranar med blått, vitt, grönt, gult och rött ljus i alla riktningar...
:o :o :o

/B

Nor1

Jag vet att om man ville ha mycket lampor på lastbilen satte man dit en bussgenerator under 80-talet då dessa laddade bättre, men vad fasen sätter man på en sån här, en kärnreaktor??  ;)

Bengt Jönsson

Citat från: Nor1 skrivet 07 november 2010, 20:07:30 PM
Jag vet att om man ville ha mycket lampor på lastbilen satte man dit en bussgenerator under 80-talet då dessa laddade bättre, men vad fasen sätter man på en sån här, en kärnreaktor??  ;)

Extra dieselgenerator i lastutrymmet...
Kan behövas om man dessutom har en rejäl AC i fordonet också...
:P :P

/B

Hagglunds

Ja skulle gärna åkt med den i mörker men det är frågan om jag skulle vilja få möte med den  ;)

groenis

Räknade jag rätt?
83 st lampor framåt ordinariebelysning inte inräknad.

/Lennart

bussgrabben

Om någon förstår språket verkar de ha någon form av forum här: www.ok-bus.com