GS linje 51

Startat av Mr G, 06 november 2010, 20:47:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Tror att den här bilden är tagen i backen mellan Linnéplatsen och Sahlgrenska. Om så är fallet skulle en Ersabild kunna innehålla en spårvagn istället för bussen tror jag.
吉先生

Mats Karlsson

För mig tycks det som att bussen är på väg mot Toltorpsdalen och Mölndal på Ehrenströmsgatan. Än så länge går det inga spårvagnar här. Jag undrar varför 51:an gick här?

Bengt H

Citat från: Mats Karlsson skrivet 06 november 2010, 21:08:30 PM
För mig tycks det som att bussen är på väg mot Toltorpsdalen och Mölndal på Ehrenströmsgatan. Än så länge går det inag spårvaganr här. Jag undrar varför 51:an gick här?

Svaret är enkelt: Därför att gatan ingick i linjens sträckning. Detta är mellan hållplatserna Salgrenska sjukhuset, södra entrén och Syster Estrids gata. Den senare hållplatsen nådde bussen genom att svänga in på Doktor Allards gata. Det var idel långa hållplatsnamn på sträckan förbi Sahlgrenska och genom Guldheden fram till det korta och koncisa "Mossen". Jag tyckte att 51:an var en mycket trevlig linje att köra. Mycket folk och den första generationens ledbussar med Wilsonlåda som linjen tursattes med då, ställde lite krav på föraren på den backiga och kurviga sträckningen.

Mr G:s bild måste vara från tiden före ledbussarnas intåg, vilket gör att det senast kan vara 1972.

Mr G

Bilden är från mars 1970, och jag försöker förstå exakt var jag har varit.

Fattar jag rätt om jag påstår att bussen kör söderut på Ehrenströmsgatan, och att det är Sahlgrenska vi ser i fonden?
吉先生

Bengt H

Citat från: Mr G skrivet 06 november 2010, 23:14:33 PM
Bilden är från mars 1970, och jag försöker förstå exakt var jag har varit.

Fattar jag rätt om jag påstår att bussen kör söderut på Ehrenströmsgatan, och att det är Sahlgrenska vi ser i fonden?

Ja, det är så jag vill ha det till att det är. Glömmer man att svänga upp till vänster längre fram kommer man via Toltorpsdalen till Mölndal.

/Bengt

Mats Karlsson

Citat från: Bengt H skrivet 06 november 2010, 21:51:43 PM
Svaret är enkelt: Därför att gatan ingick i linjens sträckning. Detta är mellan hållplatserna Salgrenska sjukhuset, södra entrén och Syster Estrids gata. Den senare hållplatsen nådde bussen genom att svänga in på Doktor Allards gata. Det var idel långa hållplatsnamn på sträckan förbi Sahlgrenska och genom Guldheden fram till det korta och koncisa "Mossen". Jag tyckte att 51:an var en mycket trevlig linje att köra. Mycket folk och den första generationens ledbussar med Wilsonlåda som linjen tursattes med då, ställde lite krav på föraren på den backiga och kurviga sträckningen.

Mr G:s bild måste vara från tiden före ledbussarnas intåg, vilket gör att det senast kan vara 1972.
Aha, där ser man. Visst gick ju 51:an här. Jag åkte ju där ett flertal gånger när jag bodde i Göteborg 1973-77. Det hade precis fallit ur minnet för mig. Jag fick för mig att linjen gick annorlunda, men en gammal karta från 1971 bekräftar att bilden visar helt rätt.

Ersa

Nördfråga: Ska inte den ensamma gula hjälpstrålkastaren i fronten sitta på bussens högra sida efter högertrafikomläggningen?

yngrot

. Jag tyckte att 51:an var en mycket trevlig linje att köra. Mycket folk och den första generationens ledbussar med Wilsonlåda som linjen tursattes med då, ställde lite krav på föraren på den backiga och kurviga sträckningen.

Kommer ihåg dessa ledvagnar åkte med just där du skriver och kommer ihåg hur bra föraren hanterade ledvagnen   trevliga bussar att åka med .. Wilsonlåda var lätt att köra mjukt med 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina