Åsa Nisse och "hans" bussar

Startat av Hagglunds, 06 november 2010, 15:45:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagglunds

http://www.imcdb.org/movie_48833-Asa-Nisse-ordnar-allt.html

Ser att det finns en ScV 850 som visas i Åsa Nisses filmer, men funderar på om det är Scania Vabis kaross också?

Vet att det finns några enstaka Hägglundare som visar sig i dessa filmer också, på imcdb kan man finna de flesta.

BengaB40

Hej! I några av Åsa Nisse-filmerna förekommer bussar från Stockholms Läns Omnibus AB och den här bussen bör vara en av dem, troligen med ASJ-kaross. Inspelningar gjordes ju ibland i norra Stockholmsregionen. Det är kul att observera bussarna i de här filmerna och jag drar mig till minnes bl.a. en Volvo SKV-boxer från SJ samt en riktigt gammal 30-tals Volvo där chauffören slänger ut Åsa Nisses väska genom dörren! Hälsn. BengaB40

Hagglunds

30-talsvolvon lät ju intressant, det är nått jag måste kolla efter, jag har ju TV4Guld så ja kan ju bänka mig och se dessa filmer om jag vill.

Kan ju vara så pass att det är en Hägglundare.  ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: BengaB40 skrivet 06 november 2010, 18:55:42 PM
Hej! I några av Åsa Nisse-filmerna förekommer bussar från Stockholms Läns Omnibus AB och den här bussen bör vara en av dem, troligen med ASJ-kaross. Inspelningar gjordes ju ibland i norra Stockholmsregionen. Det är kul att observera bussarna i de här filmerna och jag drar mig till minnes bl.a. en Volvo SKV-boxer från SJ samt en riktigt gammal 30-tals Volvo där chauffören slänger ut Åsa Nisses väska genom dörren! Hälsn. BengaB40

Alla Åsa Nisse-filmer utom den första spelades in i Roslagen. Bussarna som användes var också i regel därifrån. Ibland gjorde man ingenting för att dölja att det var SLO-bussar mer än att sätta en F-skylt på dem. Ibland maskerade man firmatexten men avslöjades ändå av att det stod t ex Faringe i destinationsskylten.

Beträffande det med väskan var det inte Åsa-Nisses väska även om chauffören trodde det och därför kastade ut den då den stod i vägen mitt på golvet. När han gjort det och körde därifrån reste sig en välklädd man och frågade vad han menade med att kasta ut hans väska. Chauffören, som hade kraftig övervikt, tvingades därför springa och hämta den igen.