Stadsbussarna Gävle

Startat av Klaverdörr, 05 november 2010, 22:58:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Klaverdörr

Hej!

När det gäller stadstrafiken i Gävle Kommun enligt nedan....

Det verkar som att stadsbussarna drar in turer/avgångar som det passar dom själva inför nya tidtabellen i mitten dec fast trafiken ska bedrivas så den tillgodoser arbetspendling och skolturer alla dagar i veckan, nu när jag har varit i kontakt med Gävle Kommun om detta då är dom ej med på noterna ang detta utan Stadsbussarna har sj***a valt att ha en tidtabell som ej harmonierar med detta i dagsläget.

Gävle Kommun betalar över 40 miljoner per år för underskottet och deras krav är att busstrafiken ska fungerna så att arbetspendling samt skolresror fungerar till 100%...
Men Stadsussarna gör in egen tidtabell utan att Gävle Kommun har kunnat godkänna detta!
Nu står en arbetsplats där det arbetar över 300 pers utan anslutning på lör/sön-dagar och detta har fungerat i över 30 år tidigare... Swebus/Nobina har skött detta exemplariskt även när dom skötte tidtabellsplaneringen tidigare...
Nu börjar problemen som det verkar, enligt stadsbussarna var detta godkänt av Gävle Kommun men dom ljuger en rakt i öronen då ansvarig på Gävle Kommun säger att detta ej har kommit till kännedom ens....

Avtalet verkar ej vara bra för skattebetalarna och sedan har inte tidtabellsplaneraren på stadsbussarna någon som helst verklighetsförankring när det gäller planering på antal bussar i trafik och omlopp... Jag förstår att dom behöver spara pengar, när det gör att bussar står i onödan och föraren har lön åndå... Ska man anställa någon för planering så ska denna ha pengar och tidsplanering i skallen... Men tyvärr är det inte så i Gävle så jag förstår att det kostar pengar och dom måste dra in turer men dom gör det på helt fel sätt....  Det retar upp folk och även kommunen som vill att det fungerar då dom betalar för underkottet

Ersa

Skillnaden mellan Nobinas förra avtal och Stadsbussarnas nuvarande är ju att det nuvarande är ett nettoavtal. I sådana avtal har ju trafikutövaren mycket mer att säga till om när det gäller taxor, linjesträckningar och turtäthet. I gengäld får man behålla alla de rörliga biljettintäkterna istället för att få en fast summa. Då får man iofs en lite mer vinstintresserad operatör som utökar avgångarna i rusningstider, men samtidigt tvingas minska dem mitt på dagen när få åker.

Klaverdörr

#2
Citat från: Ersa skrivet 05 november 2010, 23:38:38 PM
Skillnaden mellan Nobinas förra avtal och Stadsbussarnas nuvarande är ju att det nuvarande är ett nettoavtal. I sådana avtal har ju trafikutövaren mycket mer att säga till om när det gäller taxor, linjesträckningar och turtäthet. I gengäld får man behålla alla de rörliga biljettintäkterna istället för att få en fast summa. Då får man iofs en lite mer vinstintresserad operatör som utökar avgångarna i rusningstider, men samtidigt tvingas minska dem mitt på dagen när få åker.

Hej

Fortfarnade gäller X-trafik's priser i trafiken och det är fortfarande Gävle Kommun som har viss veto att trafiken ska fungera när det gäller arbets/skolresor... Gävle Kommun betalar fortfarande underskottet i trafiken och detta är lika med avtalet dvs ca 40miljoner, vad jag hört så ska avtalet kräva att vissa vagnskilometer ska uppfyllas.

jocke

Citat från: Klaverdörr skrivet 06 november 2010, 02:05:43 AM
Hej

Fortfarnade gäller X-trafik's priser i trafiken och det är fortfarande Gävle Kommun som har viss veto att trafiken ska fungera när det gäller arbets/skolresor... Gävle Kommun betalar fortfarande underskottet i trafiken och detta är lika med avtalet dvs ca 40miljoner, vad jag hört så ska avtalet kräva att vissa vagnskilometer ska uppfyllas.

Vissa vagnskilometer ja, men inte på någon bestämd linje vid bestämd tidpunkt?

Får man fråga vilken linje de är som är drabbad med indragen helgtrafik? Linjeutbudet är ju inte direkt mindre än när Nobina körde så jag förstår inte vilken linje de skulle vara?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Klaverdörr

#4
Citat från: jocke skrivet 06 november 2010, 02:12:27 AM
Vissa vagnskilometer ja, men inte på någon bestämd linje vid bestämd tidpunkt?

Får man fråga vilken linje de är som är drabbad med indragen helgtrafik? Linjeutbudet är ju inte direkt mindre än när Nobina körde så jag förstår inte vilken linje de skulle vara?

Tidiga turererna på S1 är indragna på helgerna from 13 dec och när jag varit kontakt med kommunen så hade dom ej vart med på detta då linjen har haft tidiga avgångar sedan 80-talet då denna går till en av Gävles största arbetsplatser dvs många betalar mycket i kommunal skatt och detta har fungerat så väl som under Gävle Trafik's tid och när Swebus och Nobinas tid.... Det kommer bli väsen om detta... Tidtabellen är ej oftetnlig än men jag har snokat upp den redan via nätet och enligt Gävle Kommun "tekniska kontoret" så gäller den inte då dom har åsiker.

jocke

Citat från: Klaverdörr skrivet 06 november 2010, 02:18:18 AM
Tidiga turererna på S1 är indragna på helgerna from 13 dec och när jag varit kontakt med kommunen så hade dom ej vart med på detta då linjen har haft tidiga avgångar sedan 80-talet då denna går till en av Gävles största arbetsplatser dvs många betalar mycket i kommunal skatt

Vilka turer är de som inte ska avgå längre då? Turerna som börjar vid 5 eller? Det kanske är så att dom faktiskt inte har beläggning på de turerna på helgen?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Klaverdörr

#6
Citat från: jocke skrivet 06 november 2010, 02:22:18 AM
Vilka turer är de som inte ska avgå längre då? Turerna som börjar vid 5 eller? Det kanske är så att dom faktiskt inte har beläggning på de turerna på helgen?

Det kvittar enligt mig om det bara är 3-4st som åker då det kan vara resenärer som saknar körkort och ändå betalar 200000kr i kommunal skatt...  Sedan går det bussar mitt på dagen tomma i principo, det är planering som gäller...

Köra S1, S2 i 10 min trafik mellan 10-14 är ren miljöpåfrestan enligt mig dessa kan utan problem gå i 15-min trafik och Stadsbussarna ska lyssna på vad trafiken behövs när det gäller trafik som gäller arbete/skola istället och få fler att åka buss då.... j***a hysteri att bussarna ska gå var 10min när få åker....

jocke

Citat från: Klaverdörr skrivet 06 november 2010, 02:30:29 AM
Det kvittar enligt mig om det bara är 3-4st som åker då det kan vara resenärer som saknar körkort och ändå betalar 200000kr i kommunal skatt...  Sedan går det bussar mitt på dagen tomma i principo, det är planering som gäller...

Köra S1, S2 i 10 min trafik mellan 10-14 är ren miljöpåfrestan enligt mig dessa kan utan problem gå i 15-min trafik och Stadsbussarna ska lyssna på vad trafiken behövs när det gäller trafik som gäller arbete/skola istället och få fler att åka buss då.... j***a hysteri att bussarna ska gå var 10min när få åker....

Hoppas du skojar? Nog för att bussarna ibland står still lite på stan mitt på dagne, som de även gjorde med nobina så är iaf 2an nästan aldrig i tid nu när de börjar bli vinter. Åker man efter 13 så är 2an nästan ALLTID sen, även fast den går var 10e minut. Åker den dagligen upp mot södra bomhus, det är VÄLDIGT sällan den håller tiden. Jag väntar bara på att det ska bli vinter och se ifa 10minuterstrafiken med stadsbussarna blir bättre än med nobina. Jag tvivlar lite på de. Men att säga att de inte behövs vette fan.

Sen att dom går ofta, ja de kallas ju stomlinjer av en anledning, 10minuterstrafik är dock inte okej för en stomlinje heller iof, men bättre än inget.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Klaverdörr

Intensiv trafik 05-09 och 14-19 vardagar och 09-16 lördagar så vanliga människor kan ta sig till skola/arbete  samt handla sedan köra där behovet finns för att folk ska kunna arbeta utan att ha bil dvs helg 5-7 samt ha trafik så dessa tar sig hem utan att behöva vänta flera timmar fast man bor i en större stad.... Sedan köra trafiken i 10min trafik även kl.11-13 är överdrivet

Klaverdörr

#9
Citat från: jocke skrivet 06 november 2010, 02:46:12 AM
Hoppas du skojar? Nog för att bussarna ibland står still lite på stan mitt på dagne, som de även gjorde med nobina så är iaf 2an nästan aldrig i tid nu när de börjar bli vinter. Åker man efter 13 så är 2an nästan ALLTID sen, även fast den går var 10e minut. Åker den dagligen upp mot södra bomhus, det är VÄLDIGT sällan den håller tiden. Jag väntar bara på att det ska bli vinter och se ifa 10minuterstrafiken med stadsbussarna blir bättre än med nobina. Jag tvivlar lite på de. Men att säga att de inte behövs vette fan.

Sen att dom går ofta, ja de kallas ju stomlinjer av en anledning, 10minuterstrafik är dock inte okej för en stomlinje heller iof, men bättre än inget.

Jag skojar inte, det kommer inte finnas någon möjlighet att åka till en av Gävles största arbetsplats from 13:e dec på morgonen på helger fast det har gått att göra det sedan 80-talet det har Stadsbussarna ansett, det är viktigare att dom går i 10 mintrafik hela dagarna istället fast vissa bussar går tomma....
Jag fick även det upplyst att det går åt lika många bussar i 10 min trafik såväl som 15 min trafik för S1 fast inget behov föreligger för 10-mintrafik mitt på dagen, joho diseln är är gratis och sitaget är även det gratis och lönen är väll bara småpengar eller?

Du kan se nedan det jag räknat på och jag ser en skillanad på hur många omlopp som behövs men planeraren på stadsbussarna ansåg att det är samma ändå oavsett om dom kör 10 eller 15 min trafik mitt på dagen, detta anser jag totalt fel och jag fattar fan inte hur dom tänker och kan räkna så j***a fel, på mitt arbete kallas detta för inkopetens och det gör att foten är nära.

15 min trafik på linje 1 mitt på dagen tex kl. 10-14

Valbo    Centrum   Bomhus  - Bomhus   Centrum   Valbo     Mot centum  osv......  
xx:55 -> xx:20 -> xx:44 ->   xx:51  ->   xx:20  ->  xx:50 -> xx:55
xx:10 -> xx:35 -> xx:04 ->   xx:06  ->   xx:35  ->  xx:05 -> xx:10
xx:25 -> xx:50 -> xx:14 ->   xx:21  ->   xx:50  ->  xx:20 -> xx:25
xx:40 -> xx:05 -> xx:24 ->   xx:36  ->   xx:05  ->  xx:35 -> xx:40

Detta Kräver 8 omlopp för att upprätthåla turtätheten


10 min trafik på linje 1 i dagsläget.......

Valbo    Centrum  Bomhus  - Bomhus   Centrum   Valbo    Mot centum   osv.......

xx:55 -> xx:20 -> xx:44 ->   xx:51  -> xx:20  ->  xx:50 -> xx:55
xx:05 -> xx:30 -> xx:54 ->   xx:01  -> xx:30  ->  xx:00 -> xx:05
xx:15 -> xx:40 -> xx:04 ->   xx:11  -> xx:40  ->  xx:10 -> xx:15
xx:25 -> xx:50 -> xx:14 ->   xx:21  -> xx:50  ->  xx:20 -> xx:25
xx:35 -> xx:00 -> xx:24 ->   xx:31  -> xx:00  ->  xx:30 -> xx:35
xx:45 -> xx:10 -> xx:34 ->   xx:41 ->  xx:10  ->  xx:40 -> xx:45

På Fm går bussen xx:x5 fr Bomhus men det spar inget omlopp i dagsläget utan bussarna står på kö ofta i stället har jag fått höra.....

Detta Kräver 12 omlopp för att upprätthåla denna turtätheten


Staffan Sävenfjord

Citat från: Klaverdörr skrivet 05 november 2010, 22:58:34 PM

Nu står en arbetsplats där det arbetar över 300 pers utan anslutning på lör/sön-dagar och detta har fungerat i över 30 år tidigare... Swebus/Nobina har skött detta exemplariskt även när dom skötte tidtabellsplaneringen tidigare...
Nu börjar problemen som det verkar, enligt stadsbussarna var detta godkänt av Gävle Kommun men dom ljuger en rakt i öronen då ansvarig på Gävle Kommun säger att detta ej har kommit till kännedom ens....


Du skriver inte vilken arbetsplats det gäller men jag antar att det är Gävle sjukhus du menar. Om de har 300 anställda så innebär det ju att bara att fåtal börjar sitt arbete tidigt lördags- och söndagsmorgnar och ännu färre av dessa lär ta bussen till arbetsplatsen.

Gävle har ju haft otroligt bra busstrafik lördag och söndag morgon. Ett sådant utbud torde vara unikt för svenska städer i denna storlek.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Noren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 november 2010, 09:05:04 AM
Du skriver inte vilken arbetsplats det gäller men jag antar att det är Gävle sjukhus du menar. Om de har 300 anställda så innebär det ju att bara att fåtal börjar sitt arbete tidigt lördags- och söndagsmorgnar och ännu färre av dessa lär ta bussen till arbetsplatsen.

Gävle har ju haft otroligt bra busstrafik lördag och söndag morgon. Ett sådant utbud torde vara unikt för svenska städer i denna storlek.

Det är nog Korsnäsverken det handlar om, där ju linje 1 har en av sina ändhållplatser. Sjukhusets trafikförsörjning står inte och faller med ettan.

Anders

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Noren skrivet 06 november 2010, 12:17:39 PM
Det är nog Korsnäsverken det handlar om, där ju linje 1 har en av sina ändhållplatser. Sjukhusets trafikförsörjning står inte och faller med ettan.

Anders

OK! De jobbar vad jag vet fyrskift - eller femskift - vilket ändå inte innebar att det är långt ifrån 300 anställda som börjar samtidigt en lördag eller söndag. Mellan tummen och pekfingret kan det kanske vara ett 50-tal och av dem lär de allra flesta åka bil. Jag minns från ett besök därute för några år sedan hur imponerande stor parkeringen var.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

GDG

Hmmm...Är rätt övertygad om att det i förfrågningsunderlaget var mycket tydligt beskrivet att trafiken skulle vara orörd och fastställd av X-trafik/Gävle kommun under första avtalsåret. Men det är klart.

Även här prisdumpade sig Stadsbussarna/KR-trafik in.

Det är väl ingen konst att köra billigt om man inte behöver köra.

vesslan30

Citat från: GDG skrivet 06 november 2010, 21:54:15 PM
Hmmm...Är rätt övertygad om att det i förfrågningsunderlaget var mycket tydligt beskrivet att trafiken skulle vara orörd och fastställd av X-trafik/Gävle kommun under första avtalsåret. Men det är klart.

Även här prisdumpade sig Stadsbussarna/KR-trafik in.

Det är väl ingen konst att köra billigt om man inte behöver köra.

Blanda inte in KR-trafik dom till hör inte Stadbussarna eller vice verse