lite sl funderigar

Startat av the0fiskis, 05 november 2010, 22:30:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

the0fiskis

1
hur mycket kostar det cirka att måla om 1buss?(ex från röd-blå)
2
varför är det inga kotrolaneter på bussar?
3
renoverar man gamla bussar?/uppgraderar?

lite frågor och funderingar

Peter Rost

För ett antal år sedan fanns det kontrollanter även på SL:s bussar, men inte i samma omfattning som i tunnelbanan. Tror att biljettkontroller utförs oftare i tunnelbanan, än i bussarna.

/Peter

HB

Citat från: the0fiskis skrivet 05 november 2010, 22:30:38 PM
1
hur mycket kostar det cirka att måla om 1buss?(ex från röd-blå)
2
varför är det inga kotrolaneter på bussar?
3
renoverar man gamla bussar?/uppgraderar?

lite frågor och funderingar

En omlackering kostar normalt mellan 25000 och 50000 beroende på fordonstyp, val av lack men sist men inte minst beroende på hur mycket underarbete som behöver göras.

Hurvida det reser kontrollanter med bussarna varierar från län till län. Vissa trafikhuvudmän använder sig av det medan andra har det inte alls.

Bussar renoveras numera bara undantagsvis, beroende på att det i trafikavtalen finns så hårda nivåer på hur gamla bussarna får vara maximalt. Förr när det inte fanns maxålder i trafikavtalen så var det betydligt vanligfare för då kunde en buss leva både 20 och ibland 25 år, och då förekom renoveringar. Dock förekommer rekonditioneringar idag men då är det i regel bara inredning samt eventuellt lackering som genomförs, det vill säga det kunden ser. /Henrik/

the0fiskis

varför lägga dom pengarna på lakeringen, (inom ett län) när dem flesta inte bryr sig om vilken färg den har, jag vet stombussar "ska" vara blå, men ca 50% är dom inte det(vad jag sett). förstår inte ritigt påängen med det när ändå¨inte uppfylds?

det där med kotrolaten varför inte ha det på bussar där är det lätast att "planka"
eller varför inte ha flera grupper som antigen åker runt och kollar, eller om busschaförer tillkallar dom
varför har inte sl så?
jag tycker att man ska lägga pengarna på vettiare saker än vilken färg bussen har, och i stället få folk att betala
vad tycker ni?

Omnilasse

Citat från: the0fiskis skrivet 05 november 2010, 23:57:20 PM
varför lägga dom pengarna på lakeringen, (inom ett län) när dem flesta inte bryr sig om vilken färg den har, jag vet stombussar "ska" vara blå, men ca 50% är dom inte det(vad jag sett). förstår inte ritigt påängen med det när ändå¨inte uppfylds?

det där med kotrolaten varför inte ha det på bussar där är det lätast att "planka"
eller varför inte ha flera grupper som antigen åker runt och kollar, eller om busschaförer tillkallar dom
varför har inte sl så?
jag tycker att man ska lägga pengarna på vettiare saker än vilken färg bussen har, och i stället få folk att betala
vad tycker ni?
Tror nog SL har kontrollanter på bussar fortfarande, träffade iaf på det för ett par år sedan, men det är som sagt ytterst sällsynt. En förklaring är väl att det är rätt svårt att hinna kontrollera en buss på den minut det ofta tar mellan två hållplatser.
Föraren kan förstås tillkalla vakter - som "slänger" av passsagerare som vägrar betala, men det tar ju lång tid och skapar förstås irritation hos andra trafikanter.
Jo det där med färgen kan ju diskuteras - men meningen är ju i regel inte att de ska behöva lackas om. Det är ju en kostnad operatören ofta tar för att slippa köpa in nya bussar när man har brist. Det är ju iaf mycket billigare än att köpa en ny buss Tanken är ju att det ska ge en tydlighet för resenärerna att det är en stomlinje. Tycker dock man kunde ha nöjt sig med "köpenhamns-modellen", där man ju bara ger en liten del av bussen särskild lack - betydligt billigare och lika tydligt.