SJ Ersättningsbuss som vände.....

Startat av Taunusch, 04 november 2010, 22:51:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Hur kan man överhuvudtaget komma på idén att vända en buss full med tågresenärer tillbaka till Strängnäs när den redan nått Nykvarn? Det var ju bara att titta i tidtabellen för att konstatera att det skulle gå fortare att vänta på nästa tåg en timme senare.

Kommunikationsmiss? Ånej, klanteri och orutin vill jag kalla det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 november 2010, 23:31:53 PM
Oerfaren förare som inte vågat ifrågasätta order kan man ju anta, den som gav ordern kanske bör utrustas med karta och tidtabell snarast ;)
Det hade gått fortare att skicka de eventuellt frånåkta kunderna med taxi än att vända en buss bara någon mil från slutpunkten.....

Gissar att detta med tågersättningsbussarna blir en följetong i vinter....

Säkert blir det en följetong. Nu vet jag inte hur många resenärer det rör sig om och därmed antalet taxibilar men det är ju inte säkert att det gick att få tag i behövlig kapacitet. Men som sagt: det fanns ju ett tåg en timme senare och det var ju också det tåget som resenärerna tog eftersom det var på plats före ersättningsbussen. Det där är en gammal klassisk fälla när man sätter in tågersättningar: alltså kolla så att det inte går fortare att vänta på nästa tåg. Det är ju då inte heller så mycket avgångstiden som räknas utan ankomsttiden till slutstationen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

deinflu

Oerfaren förare som inte vågat ifrågasätta order kan man ju anta, den som gav ordern kanske bör utrustas med karta och tidtabell snarast ;)
Det hade gått fortare att skicka de eventuellt frånåkta kunderna med taxi än att vända en buss bara någon mil från slutpunkten.....

Vadå anta oerfaren förare? Ett alldeles ypperligt exempel på att göra bort en pappersvändande besserschmitter som tror att han/hon kan allting bäst.

Staffan Sävenfjord

Citat från: deinflu skrivet 05 november 2010, 08:41:06 AM
Vadå anta oerfaren förare? Ett alldeles ypperligt exempel på att göra bort en pappersvändande besserschmitter som tror att han/hon kan allting bäst.

Det kan förstås vara så men jag vill inte kalla det ett ypperligt exempel om man straffar resenärerna i bussen för att det funnits någon som inte kan sin uppgift på trafikledningen (om det nu varit så). Detta löses bäst genom att föraren förklarar vad en vändning innebär i tid och om trafikledaren då står på sig meddela att man vägrar utföra den här åtgärden med hänsyn till befintliga resenärer samt i efterhand påtala det hela.

Jag kan inte tänka mig utan att bussföraren skulle få stöd för en sådan åtgärd hos sin arbetsgivare. Jag som har jobbat mycket med ersättningsbussar i såväl planerat som oplanerat läge för olika tågoperatörers räkning skulle i alla fall visa full förståelse för hans handlande.

MartinMartin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 november 2010, 08:53:57 AM
Det kan förstås vara så men jag vill inte kalla det ett ypperligt exempel om man straffar resenärerna i bussen för att det funnits någon som inte kan sin uppgift på trafikledningen (om det nu varit så). Detta löses bäst genom att föraren förklarar vad en vändning innebär i tid och om trafikledaren då står på sig meddela att man vägrar utföra den här åtgärden med hänsyn till befintliga resenärer samt i efterhand påtala det hela.

Jag kan inte tänka mig utan att bussföraren skulle få stöd för en sådan åtgärd hos sin arbetsgivare. Jag som har jobbat mycket med ersättningsbussar i såväl planerat som oplanerat läge för olika tågoperatörers räkning skulle i alla fall visa full förståelse för hans handlande.

Oavsett om trafikledaren har fel eller inte så är han/hon ju trafikledare!! Hur ska man kunna bedriva en trafikledning om alla ska köra sitt eget race och vägra göra som man blir tillsagd?

Chauffören gjorde helt rätt som följde trafikledningens beslut!! Att hitta på massa egna varianter borde leda till en varning!

Visst kan man säga till om man tycker nåt är fel, men man ska givetvis följa trafikledningen.

MartinMartin

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 november 2010, 11:42:05 AM
Givetvis ska man inte följa order som är vansinniga utan att ifrågasätta dem, man får ju betänka att en trafikledare i dylik trafik knappast har någon större lokalkännedom och i det aktuella fallet säkert är ganska färsk på sin plats, vi talar ju inte om någon körvägsförändring i Stockholms innerstad....

Ofta är det den erfarna föraren som har både lokalkännedom och känner den  aktuella situationen bäst.

Absolut! Men att gå så långt så att man vägrar att utföra uppgiften, då är man ute på hal is !!

Staffan Sävenfjord

Citat från: MartinMartin skrivet 05 november 2010, 11:45:17 AM
Absolut! Men att gå så långt så att man vägrar att utföra uppgiften, då är man ute på hal is !!

Jag säger inte mot. Men det är en ynkedom att det skall vara på det sättet. Den som skall ha varning här är förstås inte bussföraren som sätter kunden främst utan trafikledaren. Jag hoppas att SJ vägrar att betala för detta undermåligt utförda uppdrag.  

(Mina omdömen grundar jag på att det som står i tidningsartikeln stämmer. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara så.)

Ersa

Finns det ens sådana enkelspåriga trafikledare som slår ifrån sig alla opponeringar? Vad jag vet så brukar de allra flesta trafikledare lyssna noga om de får ett smidigt och bra förslag tillbaka från en erfaren förare som vet vad han/hon gör. I princip alla olika trafikledare jag haft med att göra under åren har varit sådana som gärna diskuterar, lyssnar och är inte rädda för att komma på ett nytt smidigt beslut. Om det visar sig att de nu är helt fel ute, vilket rätt sällan inträffar.

Men då gäller det att både förare och trafikledare är erfarna och föredrar god kommunikation inte bara med varandra utan även tredje parter, samt ser kunderna i fokus.

groenis

Intressanta inlägg.

Hur vet man att ordern om att vända inte kom från högre ort,
Här ska man nog inte bara "hoppa" på föraren och/eller trafikledaren
utan nog även kolla högre upp.

/Lennart

DaViD^^

skulle tro det..mer jobb till mig så man ska inte klaga på att sj inte kan ta sig fram på en räls där vädret spelar mindre roll

fast förra vintern fick jag vända halvägs några gånger för att sj kom på att det inte behövdes längre
sen stog man utan folk någon gång oxå

sen om det var bussakuten eller sj som knasat låter jag vara osagt

men det är märkligt att tågen blir stånde medans en buss fungerar oavsätt väglag och väder  ;D

groenis

Jag är inte förvånad då man har länge monterat ner underhållet både det rullande och spårsystem.

Hur länge skulle ett gummihjulsfordon gå utan service?

/Lennart

JDS

Citat från: Ersa skrivet 05 november 2010, 22:47:28 PM
Finns det ens sådana enkelspåriga trafikledare som slår ifrån sig alla opponeringar? Vad jag vet så brukar de allra flesta trafikledare lyssna noga om de får ett smidigt och bra förslag tillbaka från en erfaren förare som vet vad han/hon gör.

Ja, men det finns ju inte bara erfarna förare. Om man t ex är ny på stället så ligger man nog lite lågt med att ifrågasätta order på det sättet, även om man tycker att de låter ganska konstiga. Och om kommunikationen går i flera led är det lätt hänt att ansvaret liksom blir kvar på vägen, någon säger att "jamen de sa faktiskt så" och så var det trots allt något annat som menades. Så är det  :'(