Neistenkangas

Startat av Mr G, 04 november 2010, 21:54:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Morgonbussen från Pajala till Övertorneå passerar genom Neistenkangas en augustidag 1972.
吉先生

Ersa

SJ Buss nordligaste utpost i diligenslandet?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 04 november 2010, 21:57:56 PM
SJ Buss nordligaste utpost i diligenslandet?

Visst och dessutom en ö i SJ Buss domäner. Man fick gå ned till Jämtland för att hitta SJ-bussar nästa gång. Någon gång på 1980-talet gjordes dock en bytesaffär med Postens Diligenstrafik så att de tog över linjen Övertorneå-Pajala. Vad SJ fick i stället har fallit mig ur minnet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr G

Inte bara nordligast utan konkurrens. Klart östligast också
吉先生

Muk

Trevligt! En av lastbilarna som SJ använde för godsbefordran stod länge fastvuxen i en buske vid gamla lokstallet i Övertorneå. Jag tog bild för tio år sedan, men för ett år sedan när jag gjorde ett återbesök var både buske och scania bortrensad.

Christian Ljunggren

Citat från: Mr G skrivet 04 november 2010, 21:54:14 PM

Morgonbussen från Pajala till Övertorneå passerar genom Neistenkangas en augustidag 1972.

Alltid lika trevligt med dina bilder från Tornedalen.
SJ 0633 (ScV BF76/H&S) ser jag. Den enda av den modellen, som SJ hade i Öt.
Hamnade efter 1984-08 vid Hb Bussregion.

Mvh

Christian

/Christian

Christian Ljunggren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 november 2010, 23:02:20 PM
Visst och dessutom en ö i SJ Buss domäner. Man fick gå ned till Jämtland för att hitta SJ-bussar nästa gång. Någon gång på 1980-talet gjordes dock en bytesaffär med Postens Diligenstrafik så att de tog över linjen Övertorneå-Pajala. Vad SJ fick i stället har fallit mig ur minnet.

Bytesaffären skedde kring den 20 augusti 1984, dvs samtidigt som SJ lade ner persontrafiken på bandelen Karungi-Övertorneå.
Från början var det meningen att SJ Buss skulle sköta ersättningstrafiken med bussar från
Haparanda via Övertorneå till Pajala, men man överlät den istället till Postens Diligenstrafik,
då de redan hade mer trafik i området.

Som kuriosa kan nämnas att endast ett fordon följde med i övertagandet och det var den sist levererade lastbilen en Scania LB111 (KZM439) från 1981.
Den fick inv-nr G141 hos Diligensen och den hamnade 1991 hos Swebus med samma nr,
då Diligensen uppgick i Swebus. Man kan ju i princip säga att den var tillbaka i SJ-familjen.

Mvh

Christian

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 november 2010, 15:18:59 PM
Kan man anta att herrn har satt några hållplatsstolpar där också :-)

Jomenvisst hördu, så är det.

/Christian

Peter Öden

Hej !

Mycket trevlig nostalgibild !

Mvh Peter Ö