Huvudmeny

Bågen Busslink 5683..

Startat av Bussmicke, 15 september 2007, 17:26:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bjorn_k

 :o Ser inte alls bra ut...  ??? Ständig nigning...

Simon Bertilsson

Får man verkligen ta ut en sådan här buss i trafik? Det kan ju skada fjädring, och borde ge en enormt stötig gång, speciellt för föraren om där inte är någon luft i bälgarna.

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Cero



Simon A

Vad har hänt den? Hur kan det ha blivit så?

//Simon

Fredde

Idag oberverades en viss 1860 med detta faktum. Inte ute i trafik, utan på ramp.

Dock var det på ledens hjul...

/Fredde

BadTab

Precis som Mr Ödlund säger så är det defekt nivågivare på mittaxeln, styrdonet ställer alltid automatiskt fjädringen i högsta läget när det blir fel av den här typen just för att det ska gå att "halta hem" till verkstan utan att riskera att slå i nånstans!

Fredde

Och när det är motsatsen då.. Att dom tex. släpar med baken nästan i backen? Något annat förmodligen?

Dom som åker med brukar uppmärksamma en på att det onekligen är ganska stötigt...

/Fredde

Nico


Citat från: Milan skrivet 15 september 2007, 23:20:03 PM
AdBlue?  ;D

Jag tycker att i princip varenda ny vagn som rullar meddelar att tanken för AdBlue är tom. Vet inte om det bara är Råsta som missat att det är något som behöver fyllas på, men jag tror ändå inte riktigt att Täbyvagnens tillstånd kan relateras till denna brist.  ;D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Martin Maltkvist

Citat från: BadTab skrivet 16 september 2007, 12:00:48 PM
Precis som Mr Ödlund säger så är det defekt nivågivare på mittaxeln, styrdonet ställer alltid automatiskt fjädringen i högsta läget när det blir fel av den här typen just för att det ska gå att "halta hem" till verkstan utan att riskera att slå i nånstans!
---
Under min mekanikerpraktik tidigare i år hände det ett par gånger att en gasbuss (kortvagn) kom in i ett liknande tillstånd.
Med framfjädringen i högsta läge sades det att "Han kör upphottat idag" och det var alltså in på verkstad som gällde.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Simon A

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 september 2007, 01:28:31 AM
En defekt nivåventil, denna gång på drivaxeln.
Vanligt för att inte säga väldigt vanligt fel på Volvoledbussar.

//Lars
Tack för svar Lars

//Simon

BadTab

Citat från: Fredde_J skrivet 16 september 2007, 12:06:34 PM
Och när det är motsatsen då.. Att dom tex. släpar med baken nästan i backen? Något annat förmodligen?

Dom som åker med brukar uppmärksamma en på att det onekligen är ganska stötigt...

/Fredde

När det är motsatsen så är de troligtvis länkaget mellan axeln och nivågivaren som är för kort justerat...

Björn Forslund

Och om en H59 (Scania CR111) bara reser sig på vänster sida då?