Scania-Vabis CF kappkör på Mölndalsvägen

Startat av Bengt H, 03 november 2010, 22:21:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

En Scania-Vabis CF från Kålleredsbussarna leder framför en liknande buss från Mölnlycke Bilomnibus.

Mölndalsvägen (eller är det Göteborgsvägen) i Mölndal troligen någon gång 1968 -69.


Björn Forslund

Härlig bild med mycket intressanta fordon att titta på! Den främre CF:en är av den smala modellen 2,35 m medan den bakre är lite yngre och 2,50 m bred.

Gunnar D

Tack för den fina CF-bilden!
Kolla även Cadillacen t.v.

Mvh Gunnar

Nupski

Underbart tänk om man var levande på den tiden  ;D det torde vara korsnigen Göteborgsvägen/Gunnebogatan som fotografen står vid med Enerbacken uppe på berget.

M

Citat från: Bengt H skrivet 03 november 2010, 22:21:55 PM
En Scania-Vabis CF från Kålleredsbussarna leder framför en liknande buss från Mölnlycke Bilomnibus.

Mölndalsvägen (eller är det Göteborgsvägen) i Mölndal troligen någon gång 1968 -69.



Beror ju på om man har passerat gränsen. Jag kan inte avgöra det.

/M

Bengt H

Om jag minns rätt, stod jag där Krokslätts Parkgata ansluter till det som då var E6. Gränsen mellan Göteborg och Mölndal går någonstans där och det bör vara vid gränsen som gatan byter namn. Efter en koll på Mölndals kommuns hemsida vill jag nog hävda att både jag och bussarna befann oss i Mölndal och att gatan då bör heta Göteborgsvägen.

Peter Öden

Hej !

Härligt med CF-bilder, det kan man inte för mycket av.
Om jag inte ser helt fel så är Kålldredsbussen en CF 65.57 ??

Mvh Peter Ö

Mr G

Härlig bild. Jag vill ha det till att bussarna är på väg in mot Götet (och kanske Heden i så fall). Eller har jag fått riktningen om baktassen?
吉先生

1524MS

Helt rätt,bussarna är på väg mot Göteborg.

yngrot

Trevligt se en Kålleredsvagn ..  tyckte denna färgsättning var snyggare än den blå överdelen de börja med 1977
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

HJP


K R


HJP

Citat från: K R skrivet 07 november 2010, 21:24:46 PM
Hej!

Den röda Saaben torde vara en 96.

mvh K R
****
Ooops!
Javisst, tyckte mig se en mindre bakruta, men nu har jag putsat glasögonen  ;)

HJP

Fredrik W

Citat från: Bengt H skrivet 05 november 2010, 13:33:45 PM
Om jag minns rätt, stod jag där Krokslätts Parkgata ansluter till det som då var E6. Gränsen mellan Göteborg och Mölndal går någonstans där och det bör vara vid gränsen som gatan byter namn. Efter en koll på Mölndals kommuns hemsida vill jag nog hävda att både jag och bussarna befann oss i Mölndal och att gatan då bör heta Göteborgsvägen.

Jag skulle säga 700 meter söderut, i korsningen Göteborgsvägen - Bifrostgatan. Med motiveringen att husen på berget
ligger så pass nära och i en helt annan vinkel än om bilden hade tagits från Krokslätts Parkgata.